Wompa skrev:Tja!
Jag har testa att köra med fristråleblästring mån jag får inte den tänka effekten.
Har testat fin blästersand och alusilikat.
Det är inga jätteseriösa blästergrejer men den tar liksom inte bort färg så lätt som jag hade hoppats. Är det jag som tror att hemmablästern är Guds gåva till mannen?
Ytan blir matt och inget mer händer, har testat mellan både det rek trycket på 4bar till hela 10bar.
Min kompressor är en 4hk på 350l/min säger den iaf. Är det just luftmängden som avgör hur bra den fungerar eller är det jag som tror på det här för mycket?
Hade varit skönt om man kunde köra av en massa för från plåtar mm utan att behöva nöta så plåten blir helt gropig och förstörd.
Det känns som att du har nått annat fel.
Min kompressor är lite större, 5,5hk och ger 480/560 liter och den är det inga problem att blästra med. Den går inte ens kontinuerligt då jag blästrar, så då borde det funka med en mindre än så.
Dock har mitt blästerskåp inte funkat bra, men det har varit pga pistolen.
Rätta mig nån om jag har fel, men orkar kompressorn ge det rekommenderade trycket på 4 bar då du blästrar så gör den ju det. Skulle kompressorn vara för liten, så kommer inte trycket ens upp i 4 bar. Sen är ju skillnaden på en stor och liten kompressor, att den mindre kompressorn inte orkar ge samma tryck under en längre tid. Det har ju också med storleken på tanken att göra.
Fördelen med en stor kompressor, är att den slipper jobba kontinuerligt, utan den hinner fylla tanken medan man blästrar. En liten kompressor blir lätt överhettad.