126

58ghia skrev:

Kan öppna det åt dig och fixa nyckel som passar om du vill?

Tack så mycke för hjälpen med min Sperrwolf som jag har i ovalcabben, har troligtvis suttit i bilen sen 50talet, men någon nyckel har jag aldrig sett till förräns nu när du fixat en ICQ/ag

127

Bengt H skrev:
58ghia skrev:

Kan öppna det åt dig och fixa nyckel som passar om du vill?

Tack så mycke för hjälpen med min Sperrwolf som jag har i ovalcabben, har troligtvis suttit i bilen sen 50talet, men någon nyckel har jag aldrig sett till förräns nu när du fixat en ICQ/ag

Det gick riktigt smidigt. Tack för tennspacklingsspadarna. Jättefint gjorda.

128

Var och hämtade en ordentlig soffa till T4:an i helgen.
Trälådan var bra att packa i men man satt riktigt dåligt.
Före.
http://forumbilder.se/CDMCB/12013-03-16-13-49-33.jpg

Efter.
http://forumbilder.se/CDMCB/2013-03-16-14-22-32.jpg

En sommarbild. Kan behövas i det här skitvädret.
http://forumbilder.se/CDMCB/dsc-0533.JPG

129

Dåligt med uppdateringar här..
Men lite har hänt.
Bubblan har fått motorn i sig och ett omsvetsat ormbo för att få dit en  fatboy dämpare. Fick dit justerbara svärd bak också och sänkte ett splines.
Nya fetare bakdäck hittade dit ICQ/ab Tight! jo men visst ICQ/ab
http://forumbilder.se/CEJIN/imag0990.jpg
http://forumbilder.se/CEJIN/imag0991.jpg

Sen fixade jag till en fjantig växelspaksknopp. Några timmar med skruvdragare och rundfil.  Och satte i sperrwolfen
http://forumbilder.se/CEJIN/imag0989.jpg

Sen gick bilen genom besiktningen med rent papper så då var det dags för en tur till bug run. Det rullade på utan problem för bubblan. Bussen fick kortslutning och brann i elsystemet. Så framtiden ser mörk ut för den ICQ/ac

Sen till dagens händelse.
Träffade på en man som sa de där klassiska orden ."jag hittade en låda till i garaget. Ta den det kanske finns något att använda" ICQ/ab
http://forumbilder.se/CEJIN/imag0986.jpg

Alltid kul med lådor men hade inte räknat med en Petri tutring med wolfburg knapp 56-69 
http://forumbilder.se/CEJIO/imag0987.jpg
http://forumbilder.se/CEJIO/imag0988-1.jpg

Nu väntar jag på lite packningar och prylar från vwimporten. Hade lite oljeläck mellan motor och låda. Sen hoppade bilen när man kör iväg på ettans växel så får nog tvätta lite lamell med.
Allt för idag!

130

Och här monterad
http://forumbilder.se/CEJIP/imag0992.jpg

131

Oh lord vilket skönt stuk på baggen!!
Bra jobbat med ghian också! Mäktigt plåtjobb!

Volkmasters Sweden

132

Vad snäll du måste vara som får julklappar även på sommaren.  ICQ/ag

Synd på bussen.

133

Den gubben har du råd att bju på en vetelängd och en balja svart Java. Grattis till fyndet.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

134

Jo det kändes lite som julafton. Fast lite bättre ICQ/ab
Bussen står på bilkompani så vi får se vad försäkringsbolaget säger.

Opec.  Jo en kaffe kan jag nog bjud han på. ICQ/ab thanks!

Alphonz. Ghia jobbet ligger lite på is men det blir snart ett ryck igen

135

Hmm .. In i garaget o mecka Ghia nu !!! ICQ/ab

136

Mogge Der Alten Garde skrev:

Hmm .. In i garaget o mecka Ghia nu !!! ICQ/ab

Det kommer tid för det snart ICQ/ab

137

Långt mellan uppdateringarna men nu var det dags igen.

Har flyttat till ett annat garage så det är lite provisoriskt än. Men drog bromsledningar i veckan. Väntar på lite lite prylar för att få det färdigt.

http://forumbilder.se/CGFED/1imag1592.jpg

fixade till ett par breddade plåtisar som alternativ.

http://forumbilder.se/CGFED/imag1535.jpg

Har även fått tillökning i form av en multivan.

http://forumbilder.se/CGFED/1imag1549.jpg?width=150

138

Hej!

Har du garaget hemma nu eller är du på Rigavägen? Tyckte det lyste i garaget hemma vid tiotiden ikväll.

Yogi

139

yogi skrev:

Hej!

Har du garaget hemma nu eller är du på Rigavägen? Tyckte det lyste i garaget hemma vid tiotiden ikväll.

Yogi

Hej Håkan.
Bubblan står på rigavägen. Men mor sålde huset på tallhagsvägen så det måste vara någon annan där och roat sig. Jag har garage nu i närheten av krusenstjärnska.
Hur går det för dig med projekten?

140

Kanske inte så mycket att visa, jag knåpade ihop en panel till luft reglagen.
http://forumbilder.se/DBITN/imag1608-1.jpg
http://forumbilder.se/DBITN/imag1616.jpg
http://forumbilder.se/DBITN/imag1621.jpg
http://forumbilder.se/DBITO/imag1626.jpg

Sen fick bussen coilovers. blir lite lägre till våren men nu får det vara vinterhöjd.
http://forumbilder.se/DBITO/imag1625.jpg

141

Dags igen för att visa små framsteg.

Fick luften att fungera. Har haft lite trubbel med trycket. Så jag satte en psi mätare på tanken och kunde se att trycket var för lågt.
Framdämparna behöver mer än 150 psi och det är max på kompressorn. Verkar konstigt!
Byggde en vektygstavla på hjul för någon vecka sen.
Och igår var det dags att fortsätta med bakskärmen.
http://forumbilder.se/DBTEQ/dsc-0022.jpg

http://forumbilder.se/DBTEQ/dsc-0019.jpg

http://forumbilder.se/DBTEQ/dsc-0023.jpg

142

Så sjyssst stuk på denna ICQ/ab

Nytt mob nr...

143

I veckan fortsatte jag med baljan bak.
Lite knöligt, men det blir nog bra med lite färg sen.
http://forumbilder.se/DC5C0/dsc-0036.jpg
http://forumbilder.se/DC5C0/dsc-0037.jpg
http://forumbilder.se/DC5C0/dsc-0041.jpg
Får massera plåten lite så det lirar.
http://forumbilder.se/DC5C0/dsc-0040.jpg

Sen fick jag en varvräknare av chefen.
http://forumbilder.se/DC5C0/dsc-0033.jpg

144

150 psi = 10 bar. Något är weird.
Även om dämparna kräver mer än bälgar (här räcker det med typ 2,5 bar för att det ska börja röra på sig) bör de inte ha några problem att lyfta din lätta framvagn kontra min tunga bakände som jag gjorde redan vid fyra bar?
Jag hade den svarta motsvarigheten till dina dämpare när jag testade. Kolla med franke vad han behövde för att lyfta baken på sin bay?

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

145

JPWikell skrev:

150 psi = 10 bar. Något är weird.
Även om dämparna kräver mer än bälgar (här räcker det med typ 2,5 bar för att det ska börja röra på sig) bör de inte ha några problem att lyfta din lätta framvagn kontra min tunga bakände som jag gjorde redan vid fyra bar?
Jag hade den svarta motsvarigheten till dina dämpare när jag testade. Kolla med franke vad han behövde för att lyfta baken på sin bay?

Du får kika förbi någon kväll så får vi provköra systemet lite.
Torsdag?

146 Senaste redigerad av michaelth (2014-03-07 16:18:08)

Handlar om ytan i bälgen hur mycket och vid vilket tryck den orkar lyfta... Och sist men inte mins hävarmen.. Oftast sitter stötdämparen en bit in på länkarmen.. Då tappar man kraft... Men man kan ju ha 2dämpare brevid varandra... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

147

Jo. Fast tio bar? Alla system jag har sett bryter vid tio.
Angående idag Viktor, jag såg ditt meddelande idag ICQ/ac
Men i helgen kanske?

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

148 Senaste redigerad av oldeschoolvw (2014-03-07 10:09:20)

Att du måste ha ett väldigt högt tryck för att lyfta första biten är nog inte så konstigt, tyvärr blir hävarmen för luftdämparen minimal när du har så aggresiv vinkel på bärarmen i kombination av att övre fästpunkten för dämparen hamnar långt bak. Men 10 bar låter väldigt högt.
Om du vill köra med lägre tryck skulle jag rekomendera nån form av ombyggnad av nedre bärarmarna så du får fästpunkten för dämparen längre bak. Alternativt försöka flytta fram övre fästpunkten på dämparen så att den får en längre hävarm.

En ganska liten vinkeländring som denna bilden visar kan ge dig 10% mer hävarm, vilket i ditt fall borde blocka bort 1 bar från det trycket som krävs för att lyfta bilen fram. Inte skalenligt och med exakta mått, men en ungefärlig skiss är det iaf ICQ/ab

http://forumbilder.se/DC5RM/untitled.jpg

På min -66:a krävs det minst 8bar för att plocka upp bilen från marken, sen kan jag höja och sänka den med hjälp av lägre tryck när den väl kommit upp, men när den är som lägst krävs mest tryck. Har mellan 6-7 bar när jag kör. På 64:an jag bygger nu har jag flyttat bak nedre fästet för dämparen för att kunna lyfta med lägre tryck.

Proud member of Sun City Aircoolers

149

oldeschoolvw skrev:

Att du måste ha ett väldigt högt tryck för att lyfta första biten är nog inte så konstigt, tyvärr blir hävarmen för luftdämparen minimal när du har så aggresiv vinkel på bärarmen i kombination av att övre fästpunkten för dämparen hamnar långt bak. Men 10 bar låter väldigt högt.
Om du vill köra med lägre tryck skulle jag rekomendera nån form av ombyggnad av nedre bärarmarna så du får fästpunkten för dämparen längre bak. Alternativt försöka flytta fram övre fästpunkten på dämparen så att den får en längre hävarm.

En ganska liten vinkeländring som denna bilden visar kan ge dig 10% mer hävarm, vilket i ditt fall borde blocka bort 1 bar från det trycket som krävs för att lyfta bilen fram. Inte skalenligt och med exakta mått, men en ungefärlig skiss är det iaf ICQ/ab

http://forumbilder.se/DC5RM/untitled.jpg

På min -66:a krävs det minst 8bar för att plocka upp bilen från marken, sen kan jag höja och sänka den med hjälp av lägre tryck när den väl kommit upp, men när den är som lägst krävs mest tryck. Har mellan 6-7 bar när jag kör. På 64:an jag bygger nu har jag flyttat bak nedre fästet för dämparen för att kunna lyfta med lägre tryck.

Låter vettigt. Tanken att bygga om länkarmen har slagit mig tidigare broblemet med att flytta bak infästningen är styrstagen som kommer nära. Men det kanske inte gör så mycket. Tack för skissen. Snyggt gjort.
Ska ta en bild på vinkeln för att visa hur den ser ut i nuläget.

150

Torsdagskvällens jobb, fortsatte med bakskärmen.
http://forumbilder.se/DC5UN/dsc-0054.JPG
http://forumbilder.se/DC5UN/imag1714.jpg
http://forumbilder.se/DC5UN/imag1716.jpg
http://forumbilder.se/DC5UN/dsc-0057.JPG
Ser ut som skärmkanten bak är konstig men det blir bättre när allt svetsas ihop.