1 Senaste redigerad av vesterberg (2013-03-17 21:34:48)

det började med att bilen inte startade och jag såg att bränslefiltret var tomt så jag kollade om bränsle kom ur bränsle pumpen då man gnuggade och det gjorde det inte, jag kollade ifalll det rann soppa vid vänster bakhjul när jag tog bort soppa slangen där och det gjorde det inte heller så jag tog isär tanken och rengjorde den och hittade mycket skit, (typ bark osv).

när jag hade rengjort tanken fick vi ingång bubblan och den gick som den skulle. vi körde 5 mil sen var bara dog den, vi tänkte soppatorsk så jag tankade i 10L men den startade ändå inte så vi blev stående 5 mil hemifrån mitt i natten. dagen efter bogserade vi hem bilen och jag tog bort bränsle slangen vid vänster bakhjul och där rann det soppa som det skulle så då bytte jag filter och sen gick den. vi körde någon kilometer sen började den kvävas när man gjorde ett hastigt gaspådrag, avgaspoffade ibland och orkade knappt på 2an. vi tog bort alla tändstift (dom var svarta!)  och putsade ren dom, putsade brytarn och kollade gnista och den såg bra ut. satte ihop igen och den gick likadant. då var det lös med gasaren som gällde och rengöra den. vi ställde även ner acc-pumpen så att den inte skulle få lika mycke soppa vid gaspådrag. efter att vi gjort allt det så går den lite bättre men den går fortfarande som skit.

och nu till frågan, vad kan problemet vara? tror ni på ännu mera skit i tanken eller kan det vara för att jag hällt i en såndär tillsats som ska driva ut fukt ur bränsle systemet?

Bilen är en 1300-69 med en 1500 motor som har en solex 30 pict 2 gasare.
motorn är renoverad för inte allt för många mil sedan.

Vore väldigt tacksam ifall jag fick hjälp med det här. sommaren är snart här och körkort är inte allt för långt bort ! tack på förhand

2

Enl servicemanualen ska INTE dina stift vara svarta då går motorn för fett.
Stiften skall vara ljusgråa vid optimal drift,
Om du har haft mycket skit i tanken då misstänker jag att du fått skit i förgasaren .
Jag skulle kollat munstyckena på densamme.
Passa även på att sätta ett bränslefilter vid bakhjulet så slipper du skit i fuggen efter
rengöringen.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

ska inte stiften vara oboybruna? som jag skrev så har jag gjort rent förgasaren och blåst ur alla kanaler och munstycken

kisavw skrev:

Enl servicemanualen ska INTE dina stift vara svarta då går motorn för fett.
Stiften skall vara ljusgråa vid optimal drift,
Om du har haft mycket skit i tanken då misstänker jag att du fått skit i förgasaren .
Jag skulle kollat munstyckena på densamme.
Passa även på att sätta ett bränslefilter vid bakhjulet så slipper du skit i fuggen efter
rengöringen.

4

Ja ljusa ska dom vara, vad jag menar är att du kan fått in skit igen i förgasaren trots
din rengöring .
Såg ju nu att du skrev att du bytte filtret med. Var det skit i filtret?
Har du justerat munstyckena på förgasaren ? Dom är inte för snålt ställda i sånna fall?

VW Typ 2 1967

5

tycker det känns lite konstigt att jag skulle fått skit i förgasaren eftersom det sitter filter både i pumpen och ett nytt filter innan gasaren.
ja det var skit i filtret, efter bytet gick den.
hur justerar man munstyckena? drog ner på acc-pumpen eftersom att stiften var sotsvarta.

6

En stilla undran - har du choke på förgarsaren? Om du har en - går den ifrån som den skall? En kall motor går bra med choke, men går inte choken ifrån så går den "hemskefett" när den blir varm, hostar spottar, dör vid gaspådrag och stiften blir minst sagt svarta!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

7

ja förgasaren är det automat choke på. hur kollar jag ifall den går ifrån som den ska?

kollade gnista idag och den var på en skala 1-10 var det typ en 3a

8

vesterberg skrev:

ja förgasaren är det automat choke på. hur kollar jag ifall den går ifrån som den ska?

kollade gnista idag och den var på en skala 1-10 var det typ en 3a

Det sitter väl en kabel till choken ? Om du rycker den får du samma effekt/beteende då?

Jag har för mig att man ska höra ett "klick" ljud när man vrider nycklen till tändläget .
Då ska kablen vara på plats.
Kan ha fel i detta.

VW Typ 2 1967

9

Ta bort luftrenaren, slå på tändningen och gasa lätt så att skruven på gasarmen inte påverkar kuggen till choken. Nu ska chokspjället öppnas sakta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G