Hahahaha, Fail!
Skönt, då har man lagt ribban lågt
tack för hjälpen!
Been there, done that... 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Jakten på en lyxsplittis
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hahahaha, Fail!
Skönt, då har man lagt ribban lågt
tack för hjälpen!
Been there, done that... 
tack GB för ditt stöd 
Skönt med så enkla fel.. 
Ja, tänk om alla fel var så lätt åtgärdade, iofs borde man därmed aldrig ha några fel 
Been there x 2... Det är det här forum med schysst folk är till för!
Få bygger bil helt utan hjälp från andra.
Handbromswirerna är dragna och fungerar "utmärkt" på höger bak, men på vänster bak rör sig bara ena backen och inte tillräckligt för att stoppa mig från att driva runt hjulet på egen kraft. Staget som sittermellan backarna (för visst är det de som kallas backar? (tillåter mig att ställa sådana frågor efter att tidigare i tråden lagt ribban lågt)) är så hårt skruvat jag lyckas få det, men det är ju det som borde föra över bromseffekt till den andra backen också, eller?
Skulle även på att lufta bromsarna idag. Gick bra på VB, men på HB så bröt jag av nippeln istället för att skruva igen den, så nu vettef*n hur jag ska byta den. Någon kanske kan pitcha in med "Been there done that" på denna också? Vore ju guld med lite erfarenhet hur man tacklar det problemet.
just nu går jag ett steg framåt och två steg bakåt för varje besök i garaget. Jag hade besiktningstid för bussen i torsdags, som nu är ombokad till kommande fredag, men jag börjar betvivla att jag hinner få den körklar. (Ja, jag vet att sommarn redan är förbi, och att jag borde klämt många hundra mil med den redan
)
Dessutom måste jag fixa nya luftfilter till förgasarna som tog eld vid första uppstarten. Det brann hål i dem. Bra med brandsläckaren nära till hands när startsprayen används för flitigt 
Dessutom är bussen så låg bak att jag knappt får ut däcken, ens när jag tömt dem på luft. Det sliter på skärmkanten
kanske borde sko om till någon lägre profil? Vad tycker ni, blir 185/55 R14 för mesigt? Skulle det vara snyggt med vida däcksidor på dem? Just nu är det 185/65 R14
Jag vädrar mina funderingar vilt här. Vädra gärna era också 
Ja - ang. bromsnipplarna, been there -done that!
Jobbar som bilmekaniker så visst har nån gått av pga mina enorma biceps
men det går ibland att borra ur kvarvarande nippel med en "grispitt" dvs felgängad konisk borr typ, annars får man byta bromscylindern.
Och ojämn bromsverkan, Nya vajrar? Nya backar? Trummor? Du hade justerat ut dom vid hjulen tills hjulet börjar bromsa, sedan släppa ca 3hack. Lika spänt vid spaken? När det gäller handbromsen så behöver dom inte ta jätte lika, bara båda tar & bilen stannar hyffsat
Good luck! 
Angående luftningsnippeln så har jag ett litet borr som är "vänsterskruvat" kör det åt fel håll med borrmaskinen väldigt försiktigt så brukar dom lossa precis innan du är igenom.
Tack för tipsen! Ang nippeln så tog jag och beställde en ny bromscylinder istället. Känns hopplöst att klämma sig in och borra och ha sig i det där trånga hålrummet
Cylindern kostade bara 200 och jag hinner ändå inte meka innan helgen igen.
Ja jag har bytt handbrimsvajrar, den ena fungerar fint, den andra knappt alls. jag kan utan ansträngning dra runt hjulet ändå. Ska försöka skruva lite till på det, men gissar att det kan vara något annat som jäklas med mig. Kanske blir det bättre i samband med att jag plockar ner bromsen och byter cylinder. Ihopplockningen kanske blir bättre denna gång? 
Det jag verkligen skulle behöva lite inputs på det är om jag ska byta däck, jag har 185/65 R14 just nu och det ser helt ok ut men det är ett rent h*lvete att få ut dom bak. De förstör nästan skärmkanten trots att jag släpper ur luft i dem. I scenariot med att få punka så är man ju rökt, hopplöst att få på ett nytt hjul som är fullt med luft.
Skulle 185/55 R14 passa, eller blir det för fjuttigt? Får jag ens ha sådana däck för dess vikt?
Eller kan det vara så att det finns ett annat knep för att kunna fästa hjulen enkelt bak? Frankes justerbara svärd???
Justerbara eller bända ner svärdet kanske 
Bilder?
Det är justerbara svärd som är lösningen här ja!
Perfekt, då får det bli till att införskaffa det. Jag kan knäppa någon bild till helgen. Kommer inte hinna till garaget innan dess 
Hemma efter en heldag i garaget idag.
Självklart har jag inte tagit ett enda foto (känns inte som att det finns något att fota av det jag gör just nu) och självklart har jag även idag gått ett steg framåt och två steg bakåt. Besiktningstiden på måndag får bokas om (igen).
Nya hjulcylindern monterades och bromsarna luftades. Handbromsen fungerar utmärkt nu, men trots luftning tog inte vänster bak öht. Efter hjälp från min eminenta garagegranne var VB hjulcylindern isärmonterad, finslipad och tillbakamonterad då den hade ärgat fast totalt. När det fungerade igen valde felet att flytta sig uppåt i bromsrören. Något skit verkar sitta någonstans. Det blir till att ta ner hela bromshuvudcylindern och gå över den samt byta alla bromsrör vilket ändå bör göras. De som sitter på är skapligt rostiga. Skulle nog klagas över dem på besiktningen.
Dagens glada ämne är iallafall handbromsen som fungerar som den ska!
Med vilja och utan luft i däcken så går det utan justerbara svärd för tillfället, men det är inte optimalt. En svullen och blodig tumme efter att ha klämt den mellan däcket och skärmkanten är dagens men resulterande från avsaknaden av justerbara svärd.
Det som står på tur nu är att renovera bromsrör och byta till tvåkretsbromscylinder. Vad gäller att tänka på vid en sådan renovering? Behöver man som vid typ 1 fylla på från annat håll samt att 80-tals volvo är en bra donator för bromsvätskebehållare?
Sedan skall även förgasarna renas och förhoppningsvis fungera bättre. Blir att införskaffa en ultraljudstvätt så lite före och efterbilder kommer bjudas på.
En klassiker för tvåkrets hos splittbuss är att använda bubblans HBC och en volvobehållare, men idag finns eminenta konverteringssatser för ändamålet. Vet inte om det finns hos våra svenska ÅF eller om du måste beställa från utlandet, men det är två alternativ iaf.
Tycker inte du ska välja gummi efter hur svårt det är att byta hjulet. Har man sänkt bussen gör man det för att få ett stuk och då vill man även ha stuk på hjulen är min åsikt. Jag tycker nästan tvärt om, att det är för lite gummi på hjulet idag.
Håller helt med dig kee, min utsvävning om lägre profil på däcken var innan jag fick upp ögonen för justerbara svärd. Tror jag låter det vara som de är nu, tycker det är lagom profil på dem.
Ska google lite efter konverteringssatser och se vad jag hittar. Men bubblans HBC fungerar alltså rakt på utan krångel? Låter ju onekligen smutt. Men då är det inte lika enkelt att fylla på bromsvätska efter den installationen?
Om man använder Volvos behållare löser det problemet har jag fattat det som
Om man använder Volvos behållare löser det problemet har jag fattat det som
Att man kan fylla på vid samma plats som innan? Isf guld!
Annars finns ju 2-krets hbc och behållare hos classicvw, runt 2 lock men sen är det tyskt skit också 
lowang, du bidrar med mycket till min buss! Utöver att ha fått hjälp med mått för placering av vw-emblemet (som skall upp i morgon, är planen) så har jag nu köpt just den hbc'n från cvw. Tack för tipset! 
Mindre skrivande, mer bilder tänkte jag idag:
Här kommer några bilder på de senaste inköpen;
Bromsrör, bromsslangar, två-krets hbc med bromsvätskebehållare
Justerbara svärd från t2d (Tack Franke för hjälp med att finna rätt när du själv ej hade dessa svärd i pipeline, fullt förståeligt med allt fantastiskt du hålls med och gör!)
Har inte monterat luftfilterna ordentligt än då jag inte kommit fram till om jag ska våga mig på att demontera och rengöra förgasarna eller om jag ska låta dem vara tills vidare. Kanske kan man lämna bort förgasarna till någon som kan handskas med dem på rätt sätt?
Såhär ser de iallafall ut som en mock-up
När jag skulle montera den nya HBC'n så märkte jag att jag saknade någon typ av packning till behållaren mellan behållaren och hbc'n. Behöver dem innan jag kan montera den. Gissar att de går att köpa på cvw? Synd att jag inte fick med dom i förra beställningen 

Den gamla hbc'n var trött, framförallt gummit på den
Jag satte in en lei i bussen också... ett måste enligt mig 

Nu till min viktigaste fråga i detta inlägg:
Hur gör jag för att få loss det gamla svärdet så jag kan få dit det nya justerbara? Jag har aldrig gjort denna operation innan så jag känner mig osäker, och mer än så som syns på bilden har jag inte fått "isär dem" finns tips och tidigare erfarenheter?
Jaha, det var nog allt för dagen. Bilder på lite allt möjligt, men i och med bristen på bilder på sistone så tänkte jag att det var bättre med för mycket bilder än för lite 
när jag demonterade mina fick jag med mig hela torsionstaven också 
Men det var bara att dra rätt ut...
Kanske inte alla som kommer undan så lätt
Gummina missade jag också, trodde de ingick men det fanns hemma så de låg i lådan dan efter
Ah, de borde ju få plats i ett kuvert 
Alltså, mitt problem är att svärdet just nu kläms fast så att jag inte kan dra ut det, ska man kötta på rejält med någon klubba på den "silvriga delen" eller vad det nu borde kallas (sorry) så att svärdet kommer fritt. Just nu kläms det ihop rejält mot det så kallade "silvriga"
Jag ber om ursäkt för min brist på facktermer.
Och om det är så att man ska kötta på rejält på den delen för att få svärdet fritt, hur köttar man på på bästa sätt om klubban inte duger? En sax-domkraft mellan den och det övre stötfångarfästet kanske? :S
Tack än en gång lowang 
Har försökt läsa mig till hur man ska demontera svärdet på the samba och andra engelska sidor och allt jag stöter på är att folk är smått livrädda för att ta bort den. Jag visste att det är lite spänningar i den men inte att det kan flyga saker hej vilt om jag inte gör på rätt sätt. Hur har ni gått tillväga? Ska jag sätta tillbaka skyddet över de yttre splinsen innan jag fortsätter mina försök attfå loss axeln som just nu pressas mot svärdet?
Behövs ett specialverktyg som jag sett vissa använda/tipsa om i olika trådar? Hur gör ni när ni plockar bort svärdet på ett kontrollerat sätt?
Hur gör jag för att få loss det gamla svärdet så jag kan få dit det nya justerbara? Jag har aldrig gjort denna operation innan så jag känner mig osäker, och mer än så som syns på bilden har jag inte fått "isär dem" finns tips och tidigare erfarenheter?
Jaha, det var nog allt för dagen. Bilder på lite allt möjligt, men i och med bristen på bilder på sistone så tänkte jag att det var bättre med för mycket bilder än för lite
Som det ser ut så är den redan sänkt bak... spänningen svärdet är redan borta. Den "silvriga"saken är bärarmen. Den borde du kunna få ner eller upp mer så att svärdet går fritt. för att få Ner en måste du nog släppa stötdämparen. Och upp borde gå att använda domkraften.
Eftersom det inte verkar vara någon spänning kvar i svärdet så "borde" det bara vara å dra den rakt ut sen.
om jag vore du skulle jag märka torsionsstaven så du vet i vilket läge den sätt åt om den skulle lossa från det inre splinesen. ?..
Stort tack Rogga!
Som det ser ut så är den redan sänkt bak...
Det stämmer, skönt om spänningen därmed är borta. Varför greppar jag inte riktigt, men det låter bra
Okej, men då ska jag ta i lite ordentligare idag och kanske ta hjälp av domkraften så jag får ordning på det. Bra tips där med märkningen, tack!
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Jakten på en lyxsplittis
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.