Snyggt jobbat! Blir fälgarna två färgade?
Snyggt jobbat! Blir fälgarna två färgade?
det blir gräddvit fälgbana å brunt center
kan nog bli frässsht skulle ja tro 
Är topparna blästrade före eller efter renovering?
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Är topparna blästrade före eller efter renovering?
det kan jag inte riktigt svara på men skulle tro när allt var ihopmmonterat igen
, det var skaramotor som renovera dom.
80 2013-01-26 12:39:10 Senaste redigerad av Sten vW (2013-01-26 12:42:44)
Om det där med blästring....
I mina kretsar så betraktas det som sabotage att glasblästra motordelar, glasfnaset slås fast i aluminiumytorna lossar varefter och följer med oljan runt, lite som att trycka i en skvätt autosol med oljebytet. Nu målar jag upp värsta skräckscenariot, det går givetvis att blästra och göra rent (om än svårt).
En del påstår att man kan koka glasblästrat aluminium i med lämplig tensid men......
Nötskalsblästring, kolsyre eller bakpulver blästring skall fungera med enklare rengöring.
Om nu renoveraren verkligen blästrat med mineralbaserat blästermedia efter att ventiler etc monterats så
.......
Hoppas verkligen att denna harang inte har någon relevans denna gång!
S
PS/ ett test för glasblästerrester, gnugga med fingrarna på någon blästrad yta, fingertopparna som gnuggas mot varandra skall inte kännas "talkiga"../DS
S2
Det ser faktiskt ut som om man blästrat efter att de är monterade men jag hopas att det är gjort före demontering och renovering och att de är rengjorda grundligt innan montering. Dust is your worst enemy! 
Ali G
Om det där med blästring....
I mina kretsar så betraktas det som sabotage att glasblästra motordelar, glasfnaset slås fast i aluminiumytorna lossar varefter och följer med oljan runt, lite som att trycka i en skvätt autosol med oljebytet. Nu målar jag upp värsta skräckscenariot, det går givetvis att blästra och göra rent (om än svårt).
En del påstår att man kan koka glasblästrat aluminium i med lämplig tensid men......Nötskalsblästring, kolsyre eller bakpulver blästring skall fungera med enklare rengöring.
Om nu renoveraren verkligen blästrat med mineralbaserat blästermedia efter att ventiler etc monterats så
.......
Hoppas verkligen att denna harang inte har någon relevans denna gång!
S
PS/ ett test för glasblästerrester, gnugga med fingrarna på någon blästrad yta, fingertopparna som gnuggas mot varandra skall inte kännas "talkiga"../DS
S2
jag utförde ditt bläster test å mina fingrar skändes inte talkiga på nått sätt
, å när ja tänker efter är det nog mer logiskt att han blästra dom innan demonteringen för dom nya ventilstyrningarna är inte nermattade som blir efter blästring
och han har nog lagt dom i tvätten med.
Det såg kladdigt ut på ventilfjädrarna (typ olja och blästersand) ,det var därför jag undrade 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Sten vW skrev:Om det där med blästring....
I mina kretsar så betraktas det som sabotage att glasblästra motordelar, glasfnaset slås fast i aluminiumytorna lossar varefter och följer med oljan runt, lite som att trycka i en skvätt autosol med oljebytet. Nu målar jag upp värsta skräckscenariot, det går givetvis att blästra och göra rent (om än svårt).
En del påstår att man kan koka glasblästrat aluminium i med lämplig tensid men......Nötskalsblästring, kolsyre eller bakpulver blästring skall fungera med enklare rengöring.
Om nu renoveraren verkligen blästrat med mineralbaserat blästermedia efter att ventiler etc monterats så
.......
Hoppas verkligen att denna harang inte har någon relevans denna gång!
S
PS/ ett test för glasblästerrester, gnugga med fingrarna på någon blästrad yta, fingertopparna som gnuggas mot varandra skall inte kännas "talkiga"../DS
S2
jag utförde ditt bläster test å mina fingrar skändes inte talkiga på nått sätt
, å när ja tänker efter är det nog mer logiskt att han blästra dom innan demonteringen för dom nya ventilstyrningarna är inte nermattade som blir efter blästring
och han har nog lagt dom i tvätten med.
Stor suck av lättnad
S
nu jäklar händer det grejer ska ni veta, för kolla vilken skönhet ja fick hemskickad igårkväll 
det är en 65a jag som jag fick chansen att lägga ett bud på av bröderna Svanberg uppe i jämtland, kan inte va nog tacksam för detta 
och älgskallen fick jag med på köpet 
Grattis till köpet 
Grattis 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Fler folkisar i närområdet, gott
jo ja tackar
, har haft denna på lut ett bra tag men nu det blev äntligen av
blir först å främst att få in den i registret igen, har fått hem papper från riksarkivet å ska ansöka om ursprungskontroll när ja fått alla fyra hjul att rotera å greja till styrningen som har skärvat då det inte går att svänga vänster

Bara såååå frän,grattis! 
late,
in love,
and a little drunk..
Trevligt objekt!! håll tråden levande med många bilder..
vad e planerna senare, när ratten går, och det e vind i hjulen igen
och identiteten e fastslagen??
Helt klart en del att göra, men inget omöjligt!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Trevligt objekt!! håll tråden levande med många bilder..
vad e planerna senare, när ratten går, och det e vind i hjulen igenoch identiteten e fastslagen??
Helt klart en del att göra, men inget omöjligt!!
blir väll att svetsa upp den å leta upp delar som saknas som säten, kofångare bak, strålkastare å lite annat småskit, jag kommer till och börja med att iallafall försöka behålla stuket på den

Härligt.....såg att du ringde idag men har inte haft möjlighet att snacka tyvärr!
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Grattis. Jag var och kollade på bland annat dendär bussen för ett par helger sen.
Det som imponerade mest på mig var takräcket. Det är fränt.
Ska bli kul att följa.
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Grattis. Jag var och kollade på bland annat dendär bussen för ett par helger sen.
Det som imponerade mest på mig var takräcket. Det är fränt.
Ska bli kul att följa.
tackar, jo takräcket är helt klart fränt men kan behöva en dos med nytt å fräsht trä 
Du den var riktigt fin. tack för inbjudan jag och Erik kommer och tittar/klämmer lite på den på söndag om det funkar.
Trekronor
99 2013-03-16 12:03:09 Senaste redigerad av HerrNilsson (2013-03-16 12:03:33)
Du den var riktigt fin. tack för inbjudan jag och Erik kommer och tittar/klämmer lite på den på söndag om det funkar.
Trekronor
alla är vällkommna
, söndag funkar fint
nu lyckades vi äntligen få in han i garaget iallafall, blir genast ett jävla slit när man inte kan svänga eller om ett framhjul sitter fast
och har nu fått lite mer inblick hur illa rosten är.
det som står på listan är:
*byta kupegolvet
*doglegs
*tröskelbyte på båda sidorna
*lastdörrarna ca 10cm upp
*båda tvärbalkarna som värmerört går igenom+ domkraftfästen
*lastgolvet ca 20-25 cm in på båda sidorna
*fixa förardörren då det understa gångjärnet har rostat av
+ lite små pill
