1 Senaste redigerad av Peter S (2013-03-13 23:53:17)

De som köpt på sig JP-fälgar vet att de alltid tycks sakna hjulmuttrar och/eller centrumkåpor när de dyker upp till försäljning.

Om kåporna mot förmodan är kvar är de alltid i ett bedrövligt skick. Detta för att de kläms fast och sitter så hårt att man alltid förstör dem när de plockas bort vid t.ex. däckmontering.

Det egna behovet av fina kåpor har därför gjort att jag undersökt möjligheten att tillverka egna. Nya går inte att köpa.

Har klurat på en lösning på hur man sätter fast kåporna säkert, men ändå kan plocka bort dem utan att behöva bruka våld och skada dem.

Dessa kåpor sitter med lös passning mot fälgen, men hålls fast med hjälp av en pinnskruv med låsmutter och bricka från baksidan. Detta koncept för fastsättning har provats med en prototypkåpa och det fungerar bra.

http://imageshack.us/a/img5/1333/dsc0318wq.jpg
Prototypkåpa med bricka

Jag har försökt att hitta en "gyllene medelväg" måttmässigt och har mätt på ett stort antal fälgar av olika generationer, men viss justering, någon tiondels millimeter, kan behövas putsas av för att kåporna skall sitta lagom hårt på just dina fälgar.

http://imageshack.us/a/img825/2460/dsc0319gk.jpg
Kåpan monterad (hålet i mitten skall naturligtvis inte vara genomgående på de "riktiga" kåporna). Denna kåpa är tillverkad av en spillbit som råkade ha en hål borrat rakt igenom centrum

Brickan som sitter på insidan och låser är utformad med tungor som skall ligga an mot väggarna i det svagt konade hålet och det är möjligt att man kan behöva fila till dessa för att brickan skall bottna på rätt djup.

http://imageshack.us/a/img831/1127/dsc0320ax.jpg
Låsbrickan som sitter på insida fälg

De nytillverkade kåporna är inte längre pressade, utan kommer att svarvas och JP-loggan graveras med styrd fräs (se CAD-modellen nedan).

http://imageshack.us/a/img202/8444/jpkpa1.jpg
CAD-modell på den nya kåpan

http://imageshack.us/a/img823/9452/capassy7.jpg
http://imageshack.us/a/img820/6873/capassy6.jpg
Låsningen i genomskärning i CAD-modellen

Jag har varit i kontakt med ett par firmor som sysslar med CNC-bearbetning och fått offerter. Detta pris baserar sig på en beställning av 40st kåpor (10 set).

Priset är då 1300:- för ett set kåpor och brickor (4st). Pinnskruv och mutter hade jag tänkt att man får hålla med själv. Eventuell polering är också något som köparen får ordna.
Som det ser ut nu kommer jag bara låta tillverka dem i aluminium.

Nu till själva frågan:
Finns det flera än jag som är SERIÖST intresserade av ett set av dessa kåpor till sina JP-fälgar?
Om svaret är ja, skicka mig ett PM, e-mail eller skriv och kommentera i tråden.

Jag behöver alltså få ihop köpare till åtminstone 10 set för att detta pris skall vara aktuellt och jag tycka att det är värt besväret att gå vidare. Har dock redan innan denna tråd fått ihop köpare till 5-6 set så vi är inte så långt bort.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Bra!

Passa på och handla nu.

Jag antar att jag redan finns på din lista  ICQ/ab

3

Peter, jag behöver två set.

Hazzan

4

Bra initiativ!!!!!
Till mina JP fälgar så har inte jag dom plana centrumkåporna utan mina är kupolformade. Är dom ovanliga eller???? (tur att jag har alla 4 och att dom är i hyffsat skick)

Peter funderar du på att ta fram muttrar också???

5

Sätt upp mig på ett sett... Iofs har jag kåpor till alla mina jp fälgar 12 st både 13 och 14tummare.. Men dom e ju stukade av omild behandling genom åren..... ICQ/am så en uppsättning finkåpor e ju trevligt. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

muttrar finns väl att köpa rätt billigt så vad vore vitsen med det? snygga kåpor å bra initiativ peter.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

7 Senaste redigerad av Alverby (2013-03-14 10:53:55)

jn om du har tipps på mutrar skulle jag vara mycket tacksam.

Har kollat med dom stora fälg leverantörerna i sverige och dom har inte rätt dimensioner på muttrana.

Peter hoppas det är ok med lite offtropick i tråden, vi diskuterade för många årsen bultar til JP

8

Alverby skrev:

jn om du har tipps på mutrar skulle jag vara mycket tacksam.

Har kollat med dom stora fälg leverantörerna i sverige och dom har inte rätt dimensioner på muttrana.

Peter hoppas det är ok med lite offtropick i tråden, vi diskuterade för många årsen bultar til JP

Jag köpte mina muttrar på Machine7 i England. Googla dem. Har föräldrajoar på dagis idag, så jag får fatta mig kort. Återkommer ikväll.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

9

i england har flera firmor dessa om det är dom jag tänker på? en bricka som går in i hålen och mutter utanpå? sett i m12, m14 och unc.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

10

1/2 tum unf ska det va. inte unc.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

11

Alverby skrev:

jn om du har tipps på mutrar skulle jag vara mycket tacksam.

Har kollat med dom stora fälg leverantörerna i sverige och dom har inte rätt dimensioner på muttrana.

Peter hoppas det är ok med lite offtropick i tråden, vi diskuterade för många årsen bultar til JP

Kolla in denna länk:
http://www.machine7.com/section.php?xSec=596 (M14x1,5 med 3/4" krage)

Som JN skriver så har Machine7 andra dimensioner och gängor. Var dock en smula missnöjd med tillverkningskvaliteten på dem. Det gängade hålet och kragen som styr i hålet på fälgen är inte helt koncentriskt vilket gör att kragen "kastar" när man drar muttrarna och det går tungt på vissa delar av varvet.

Alverby skrev:

Bra initiativ!!!!!
Till mina JP fälgar så har inte jag dom plana centrumkåporna utan mina är kupolformade. Är dom ovanliga eller???? (tur att jag har alla 4 och att dom är i hyffsat skick)

Peter funderar du på att ta fram muttrar också???

Mig veterligen så finns det två typer av centrumkåpor till JP-fälgar. Typen som denna annons gäller och som monteras från framsidan samt den konade djupdragna koppen som monteras från baksidan och som då kläms mot trumma/skiva när fälgen monteras på bil.

Den senare typen som du har verkar dock långt enklare att få tag i begagnad. Har genom åren sett flera på marknader/tradera/blocket etc. Kan ju bero på att de går att få bort utan att skada dem, så flera har överlevt.

Kul med all positiv respons hur som helst. Jag verkar inte ha varit helt ute och cyklat när jag antog att fler kunde vara intresserade.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

12

För er informations skull, så är kåporna tänkta att tillverkas med en innerdiameter på Ø69,2mm. Så ut i garagen och kolla detta mått på era fälgar och verkar det helt galet så får ni rapportera detta. Inga mått är helt spikade, så ju fler som har möjlighet att mäta, ju bättre.

Har mätt upp diametrar på Ø68,7-69,1mm

Det finns två vägar att gå i valet av diameter.

1. Antingen väljer man en innerdiameter som är i underkant och passar fälgar med den något mindre diametern. De med något större får då anpassa denna diameter för sina fälgar (sätta upp i en svarv alternativt fila av lite på fälgarnas motsvarande bearbetning).

2. Man väljer en större diameter som passar alla fälgar uppmätta, men som gör att kåporna kan glappa lite radiellt på fälgar med mindre diameter. I och med att man drar fast dem från baksidan torde det dock inte vara något problem. Man kan ju faktiskt tänka sig att detta glapp kan "shimsas bort" genom att linda med tejp t.ex. (känns lite epa kanske).

Vidare kan jag inte lämna några garantier för att kåporna med sin låsning går fri från fettkoppar eller dylikt. På min bil (typ 1 67) är dock inte detta några problem, men undersök gärna detta innan ni bestämmer er för att slippa obehagliga överanskningar.
Hur långt in pinnskruv och bricka sitter i fälgen går som sagt att justera genom att man filar ner tungorna på brickan (2mm rostfri plåt) och sedan får pinnskruvens längd anpassas därefter.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

13

En lista på hur många som är intresserade i dagsläget:

Peter S: 2-3 set
Hans Landelius: 1 set
Demian: 1 set
Hazze: 2 set
michaelth: 1set
Ari Pihlajamäki: 1set

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

14

Trots att tråden inte uppdaterats så händer det lite.

Har kontaktat killen/firman som skall tillverka kåporna och tanken är att först göra en prototyp komlett med gravyr och allt. Detta för att se hur det passar och hur gravyren blir.
Det känns alltid bra att innan man kör igång ha en fysisk kåpa att klämma och känna på.

Då jag inte hört någon som haft invändning mot det mått på diametern (Ø69,2mm) som jag tänkt mig på kåporna så kör vi på det.

Kan i dagsläget inte svara på hur pass snart han kan komma igång med detta, men återkommer så fort jag vet.

Även om vi faktiskt inte fått ihop 10 set kåpor, så hoppas jag att det pris jag fått fortfarande gäller. Är det så att det är fler som vill sätta upp sig på listan så går det alldeles utmärkt  ICQ/ag

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

15

Har varit segt med uppdateringar av den enkla anledningen att det inte funnits något att rapportera  ICQ/ac
Ni som bokat kåpor/anmält intresse, hav förtröstan!

Nu hoppas jag dock att det börjat röra på sig. Alla filer som behövs för tillverkningen är mailade sedan ett tag och jag har "sparkat" på killen i förra veckan för att se hur det går.

Hoppas verkligen att jag har en skarp kåpa att kunna visa upp till Bug Run 7-9 juni.

Det är inte för sent att hänga på och beställa, så är ni flera där ute så är det bara att höra av sig.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

16

Nu finns kåpan som skarp prototyp  ICQ/ag
Har inte sett den i verkligheten ännu (fick bilden mailad till mig för 10 minuter sedan), men det ser onekligen bra ut.

Kommer att ta den med mig till Bug Run 7-9 juni så att de som är intresserade kan få klämma och känna. Hör av er under helgen i sådana fall (076-126 93 45).

Post's attachments

Prototyp_2.jpg, 142.1 kb, 800 x 600
Prototyp_2.jpg 142.1 kb, 293 downloads since 2013-06-05 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

17

Ja jag e forsatt intresserad av ett set./michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

michaelth: Det är noterat.

Har nu fått hem den riktiga prototypen. Här kommer lite fler bilder på den. Den enda egentliga anmärkningen jag har är att den gjordes 25mm hög istället för 22mm som på mina ritningar. Skall stämma av med tillverkaden varför.

Jag har här valt att inte göra något mer än att lite snabbt polera upp den.

Hur den graverade loggan skall detaljeras lämnar jag åt var och en att bestämma.
Mina idéer kring hur man skulle kunna göra:

- Måla botten på gravyren med färg
- Sätta självhäftande färgad vinyl som skärs ut med skalpell
- Blästra för att få en grov yta mot det polerade

Hade i samband med att jag beställer låsbrickorna tänkte låta skära till en schablon som fungerar som maskering och sedan prova att blästra med ett elakt blästermedie för att få en grov ytfinish och se hur det blir. Om inte annat så ger den grova ytan ett bättre underlag för färgen att fästa.

Jag kommer under veckan att skicka mail/PM till alla som satt upp sig som intressenter och utgår från att ni fortfarande är intresserade.
För att inte behöva ligga ute med en massa pengar, ta alla risker själv och kanske i slutändan sitta med en massa kåpor utan köpare så hade jag tänkt mig att de som "beställt" får lägga en handpenning på 50%.

Kommer att så fort jag vet exakt hur många kåpor som skall tillverkas lägga en beställning.

Har ni frågor är det bara att höra av sig via mail, PM eller telefon (076-126 93 45).

Post's attachments

DSC_0454.JPG, 237.19 kb, 1632 x 1224
DSC_0454.JPG 237.19 kb, 266 downloads since 2013-06-12 

DSC_0455.JPG, 226.27 kb, 1632 x 1224
DSC_0455.JPG 226.27 kb, 244 downloads since 2013-06-12 

DSC_0456.JPG, 341.34 kb, 1632 x 1224
DSC_0456.JPG 341.34 kb, 239 downloads since 2013-06-12 

DSC_0457.JPG, 336.94 kb, 1632 x 1224
DSC_0457.JPG 336.94 kb, 259 downloads since 2013-06-12 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

19

Väntar på Pm.........

H

20

Har fått in "deposition" från samtliga så nu kör vi!

Skall kontakta filrman idag eller imorgon och återkommer med en ungefärlig leveranstid. Han har dock tydligen mycket att stå i för tillfället, så räkna kallt med att det blir först efter semestrarna.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

21 Senaste redigerad av Peter S (2013-06-19 09:05:17)

"Junte"/Anders som skickade mig ett PM igår om att eventuellt "haka på" får gärna läsa sina PM och höra av sig. Jag svarade direkt igår och önskade svar under gårdagen. Jag hade tänkt lägga ordern denna vecka innan det är dax för knätofs, sill och nubbe så det är lite fem-i-tolv nu.

Denna tråd har trots allt legat ute en bra stund.... ICQ/ad

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

22

Som befarat stökar den stundande sommarsemestern till det med tillverkningen av kåporna. Firman har dessutom massor av andra jobb som ligger före i kön. Preliminärt leveransdatum V.34-35 men det kan gå fortare. Hav fortsatt tålamod  ICQ/ab

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

23

En lucka gjorde att firman nu tillverkat kåporna så de är klara för leverans ICQ/ag
Kul när saker blir gjorda före utsatt tid.

Skall åka och hämta dem under nästa vecka.

Väntar på att få brickorna skurna bara.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

24

Nu ligger de 36st kåpor hemma  ICQ/ag
Väntar bara på låsbrickorna som dragit ut på tiden. Skall ringa firman som vattenskär dem imorgon och kolla.

Har även beställt en schablon i 6mm plåt för att testa att blästra botten på gravyren. Om det finns någon som är intresserad av detta och inte har så bråttom att få kåporna så hör av er.

Post's attachments

DSC_0502.JPG, 274.53 kb, 1632 x 1224
DSC_0502.JPG 274.53 kb, 291 downloads since 2013-07-04 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

25 Senaste redigerad av Peter S (2013-07-10 15:07:47)

Har nu fått de saknade låsbrickorna och är redo att skicka kåporna.

Har även provat den schablon jag lät vattenskära i samma veva.

http://imageshack.us/a/img197/8710/ojb4.jpg
Schablon

Det blev i mitt tycke mycket snyggt att blästra botten på gravyren. Dessutom försvinner då de märken som den smala pinnfräsen lämnat efter sig.

http://imageshack.us/a/img268/3695/nph7.jpg
Här är en "produktionskåpa" som polerats lite snabbt med lumpskiva samt fått gravyren blästrad.

http://imageshack.us/a/img707/5247/05q1.jpg
Här är en "produktionskåpa" ut kartong/opolerad med blästrad gravyr.

http://imageshack.us/a/img198/3755/udb1.jpg

http://imageshack.us/a/img547/2607/3k8e.jpg
Provmonterad på fälg

För de som vill kan jag mot 100:- per set blästra gravyren innan jag skickar dem. Jag kommer hur som helst att ta kontakt med de som beställt via PM för att stämma av.

Som det ser ut just nu så kommer jag att ha ett set kåpor som kan vara till salu om det är någon som vill ha, men missade tillfället tidigare.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!