1 Senaste redigerad av c_jay (2013-02-12 18:35:25)

Det gäller en Bubbla typ1 -67.
Bromsarna har tidigare varit ur funktion. Nu har jag bytt samtliga slangar och rör och en bromstrumma. Bromsar hjulcyndrar och huvudbromscylinder är nedplockat och rengjort.
Men jag får bara upp tryck i bakbromsarna och där kommer en fin stråle olja när jag luftar. Men fram kommer det inget alls.
Först pyste det bara och nu är det tyst och kommer ingen olja.

Nåt gör jag galet..

Mvh

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

2

Har du ett spel i pedalen innan tryckstången påverkar huvudcylindern?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Ja det är ett spel där. vet inte hur mycket dock

Typ-1 1300 -67

4

någon som kan något om detta?

Typ-1 1300 -67

5

Jag skulle ta isär huvudcylindern och kolla att alla passager för vätskan är fria.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av c_jay (2013-02-25 08:19:23)

Någon som vet vad spelet på pedalen skall vara? ordningsföljd luftning? eller om det kan vara något annat ''vanligt'' fel man gör när man luftar.
Jag har fortfarande inget tryck på framslingan alls..

Mvh

Typ-1 1300 -67

7

2-3 cm spel. Spelar ingen roll hur man luftar men för enkelhetens skull ta det som är längst bort först.
Jag tror fortfarande att det är något fel i HC.

Ali G

8

vart ifrån mäter man spelet på pedalen?

Typ-1 1300 -67

9

Från att den är max uppe tills den påverkar tryckstången.

Ali G

10

Japp. Men mäter jag på stången? Nu påverkas tryckstången efter 1 mm. Ska bromspedalen gå fri 2-3cm. Låter mycket

Typ-1 1300 -67

11

2-3 cm är ganska normalt....

12

Man mäter längst upp på pedalen.

Ali G

13

Okej tack. Ska prova detta

Typ-1 1300 -67

14

Är returfjädern hel?

Ali G

15

Nu har jag fått ordning på problemet. Jag köpte en bromsluftare. Men bromspedalen tar långt ner annars funkar det fint.
Returfjädern? sitter den i hbc?

Mvh

Typ-1 1300 -67

16

Fjädern sitter på pedalen.

Låter som om du INTE har justerat ut backarna max innan du luftade vilket då är orsaken till dina problem. Justera ut dem MAX tills det inte går att justera längre och sedan tillbaka så att hjulet går att rotera lätt. Gör om processen på alla 4 hjulen.

Ali G

17

Jag justerade ut alla backar, luftade från behållaren med luft från ett däck, sedan justerade jag tillbaka en aning så hjulen snurrar lätt.
Men när jag bromsar tar pedalen långt ner plus bromsarna tar dåligt.
När man justerar ut backarna ska väl trumman sitta på? och då är det ju svårt att justera ut båda backarna eftersom det låser sig när man skruvat ut den ena.
Är det så man gör eller finns det någon annan variant?

Typ-1 1300 -67

18

Justera ut backarna med trumman på tills den låser, knacka med hammare på trumman så att backen sätter sig.
Snurrar trumman efter det, justera ut backen mer tills trumman låser och knacka igen, när trumman fortsätter att vara låst efter knackandet så släpper du backen tills trumman rullar fritt, det kan ligga på lite nen absolut inte så att det går trögt.
Gör likadant med alla backar.
Spelet på HC behöver inte vara mer än 5mm men säkerställ att kolven i HC verkligen går tillbaka till nollläge innan du justerar spelet.
För att kolla att kolven går tillbaka, ta av gummidamasken då ser du kolven, den ska gå tillbaka hela vägen till låsringen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

19

Hur gick det?

Jag har liknande bekymmer med min vagn nämligen...

20 Senaste redigerad av c_jay (2013-03-06 21:47:05)

Jag gjorde enligt Torpas förslag och det verkar funka bra.
Bromsluftaren jag köpte gjorde susen! Tror det har löst sig nu. har inte provkört än men pedalen känns helt okej

Typ-1 1300 -67

21

Okej!

Dum fråga, men; Vad är en bromsluftare egentligen? Vad gör den som inte en "vanlig" luftning gör?

22

Jo. Den jag köpte så är det en slang man ska sätta mellan ett däck och bromsvätskebehållare. På så sätt blir det tryck i systemet. Så det är bara att koppla på sedan gå runt och skruva upp en nippel i taget. Tänka på att fylla på vartefter med bromsvätska. Denna är kanon bra om man är själv i garaget då man kan lufta på egen hand.

Typ-1 1300 -67

23

SÅ!
Nu funkar mina bromsar också!
Mer utjustering av backarna gjorde susen!

ICQ/ae