1

Funderar på att köpa en bläster för hobby bruk. Närmaste projekt är ett knöligt typ 2 pickup flak. Flaket är för buckligt för att bli bra med slipning och det är bara färg och lite rost som skall bort innan jag tänkte prova behandla det med jotamatic 87 som någon tippsade om i en tråd.

Annars är blästern tänkt att användas till cykelramar förgasare och lite smått och gott. Någon sam har erfarenhet av denna från verktygsboden. Jag gillar att det är två behållare.

http://www.verktygsboden.se/sodablaestring/sodablaester

Är det någon som vet bra återförsäljare av sand och soda här nere i östra Skåne.

Eller någon annan som har ett bra tipps?

2

Fråga någon som blästrar professionellt. Dem kanske kan sälja några kilo på sidan av ICQ/ab

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

3

Pratade nyss med dom ang den blästern. Den är framtagen med volym för att klara en helt bil. Nackdelen då blir att det ställer ganska höga krav på kompressorn. minst 7hk rekomenderades med 600-800 liter i blås.. Det är kompressorn som ofta ställer till det..
Att blästra av en hel bil tar allt mellan 250-750 kg soda beroende på  typ av lack ork i kompressor stor liten bil etc... vilket ger en kostnad på 6000-18000k i material. (ca 600kr 25kg säck Verkygsboden)
Har läst om dom som använt runt 150kg på just bubblan då den utan skärmar blir ganska liten yta.
hoppas du blev nå klokare iaf.

Learning by experience is a great way to spend money...

4

Jag och polaren blästrade en jäkla massa för några år sen och då körde vi biltema blästersand och billigt blästermunstycke i en hink med sand. Använde en 5hk kompressor med 250l tank och man får vänta på kompressorn då och då för blästrande tar mycket luft. Det slutade även med att vi sopade upp sanden och silade den och på så vis återanvände tills den inte tog bra längre just för att det började bli både dyrt och jobbigt att fylla bilen med säckarna ICQ/ab fick iofs två bilar blästrade till slut men det är ett jävla skitjobb! Dammigt och skitigt och blästersand i hårbottnen flera veckor efter ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

5

Tack för bra svar. Det blir kompressorn som blir för liten och ska man upp i den storleken på en ny blir det mycket pengar. Det får bli med sand istället till de stora ytorna och kanske en liten sodapistol till finliret. Hittade dock soda till halva priset jämfört med verktygsboden.

6

captenskägglös skrev:

Tack för bra svar. Det blir kompressorn som blir för liten och ska man upp i den storleken på en ny blir det mycket pengar. Det får bli med sand istället till de stora ytorna och kanske en liten sodapistol till finliret. Hittade dock soda till halva priset jämfört med verktygsboden.

VAR??? Är själv intresserad att dra i gång med sodablästring med tvekat just för att materialet äter upp marginalen för jobbet!

Learning by experience is a great way to spend money...

7

vet inte om det är Närlant eller nordblast som tillverkar den. Men  jag fick priset från Närlant men det är nog samma pris från Nordblast. Jag förstår inte riktigt vilket företag som över respektive underleverantör. Gå in på Närlant och hitta en återförsäljare via deras hemsida eller ring Nordblast. De säljer även en liten blästerpistol för ca 600kr. vet inte om det behövs en speciell pistol eller om det kanske går med en sandpistol typ biltemas för 200kr.

Någon som har erfarenhet av soda med vanligt munstycke för finsand?