1

Har en 61:à som är svårväxlad när bilen e varm. Skrapar o lever. Byte vxl lådaolja förra sommarn till biltema vxl lådaolja den "billiga" mineral. Ja antar att de blir att oljan blir för tunn när den e varm. Vad ska man köra på för vxl olja ? Helsyntet?
Tack på förhand
Johan

2

Viskocitet  SAE 80W/90 och kvalitetsklass API GL4. Absolut inte API GL5 som gör att synkroniceringen fungerar sämre!

3

Precis, jag har själv erfarit detta och läst om detta... GL4 har högre friktion och därav lirar synkningarna bättre... GL5 är till för växlar med högt och glidande kuggar (just typen med ihopbyggd diff och växellåda som FWD och svansmotorbilar har) MEN VWns synkningar är inte gjorda för GL5 så... de blir för hala och därav fungerar ej som de ska...

Tror biltema har en GL4 kompatibel olja numera, men nog säkrare kort att köpa från nån som säljer "riktig" GL4 som BARA är GL4 och inget annat... Shell och Castrol har jag för mig är några som ska vara OK.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Tusen tack detta ska provas ICQ/ad

5

granngården har förresten på 20l dunk till literpris som gör att man tjänar på 2-3 fyllningar mot tex shells pris, men shells är syntet...

6

ska också gå och köpa lite olja nån dag, hur mycket går det åt?

7 Senaste redigerad av hogge_ (2012-11-19 12:23:12)

2,5l har ja för mig

8

Jag kör med GL4/GL5, den var både för växellåda och diffklump som jag fattade det. Och det tyckte jag lät ultimat ICQ/ab Men det är kanske inte bra?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

funkar oljan och är lättväxlad är det väl inget problrm, tipsa gärna vilken... Att gl5 käkar gulmetaller tror jag inte gäller längre för de flesta oljor, iallafall inte om de också är gl4 kompatibla...

10

Kolla så den är vw godkänd (GL4)
Samma olja använder man i golf lådor
Gl 5 fräter sönder gulmetaller  på grund av en galvanisk
Av kombin magnesum gulmetaller
VAG har haft mycke problem i sina lådor på grund av den andleningen
Dom stora tillverkana av olja har sådan VW / MAN godkänd olja
Några tillverkare Total/Elf/Fina, Castrol ,Shell ,Statoil,Motul
Norm på oljan VW G 052 171
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

en orenoverad växellåda från -61 som trilskas. Finns det ingen som kan göra hållbara saker nuförtiden. Allvarligt talat dina synkringar är säkert så slitna att när dom blir varma så ökar innermåttet så att dom inte bromsar upp växlarna när du skall växla.Dvs dom glider in i botten utan att bromsa upp växelkonan. Man måste ta isär lådan och byta synkringar som är en förbrukningsvara efter mer än 50 år.

12

Och trilskas den för mycket så kan det vara så att jag har växellådor på lager ICQ/ab

13

Hehe låter bra de ICQ/ad ja ska testa o byta olja funkar de inte hör ja av mig ICQ/bt

14

En växellådas ålder behöver inte göra att den är i behov av renovering. Det är stor skillnad på hur de slits beroende på var bilarna har använts. Körning i storstadsregioner sliter hårt på kraftöverföringen och korning i glesbygd  kan vara mycket skonsamt mot kraftöverföringen om man håller sig på vägarna.
Min erfarenhet är att det är främst 3:ans synkronisering som slits på fyrväxlade lådor, oberoende av märke,  vid "normal" körning.

15

Åldern har mindre betydelse men nu var det ju så att just den här lådan tydligen hade problem därav mitt svar.

16

Kan uppdatera lite Default/smile
Bytte vxl låds olja i veckan till redline mtf gl4 75/90w. Efter bytet kände ja knappt ingen skillnad. Besviken åkte ja hem o i tron om att få byta vxl låda o började leta lite. När nästa ide kom, vet att kopplingen tar långt ner i pedalen. Dagen efter spännde ja kopplingsvajen o vips problemet borta o lådan är jätte lättväxlad med den nya oljan med  ICQ/af