1

Växlarna glider inte i lägena som de ska, känns bara allmänt sladdrigt. Har kommit fram till att det bör vara växelskapsbussningen som behöver bytas. Är det någon som har erfarenhet av sådant byte eller har någon guide? Samt bra ställe man kan köpa på. Tack på förhand! ICQ/af

2

Vilken av dem?
http://www.justkampers.com/vw-t25-parts … parts.html

Gummidamasken runt kulan till växelllådsföraren brukar vara obefintlig och då samlas det en massa skrot i koppen eftersom den är upp och ner. Gör rent den ordentligt, pula den full med fett och som nödlösning om du inte har en ny damask så kan du klippa av en rejäl stump från en tjock cykelslang (typ 1½ dm) och tighta ihop med buntband. Jag gjorde en sån nödlösning för sex år sen. Den sitter kvar än. ICQ/ab

3

Inte en aning. Såg på nåt klipp när bosse bildoktorn hade nåt liknade problem med en volvo s40 och byte växelspaksbussning/ar. Såg inte så svårt ut.

Hur kommer jag lättast åt den?

Både cykelslang och buntband har jag ICQ/ad

Jag är amatör på mek(lär mig), men brukar lösa inte alltför svåra grejer med lite vägledning.

4

ViktorE skrev:

Hur kommer jag lättast åt den?

Du kryper under bussen. ICQ/ad
Mittenstyrningen kan du byta genom att dela staget i skarven under bussen. Ritsa en markering innan du skruvar isär för det räcker med någon millimeter fel för att växlingen ska bli helt fucked up. Leden längst bak får du isär genom att skrova loss längst bak vid lådan, du ser som sagt när du kryper under. Och när du sen skruvar ihop allt så ska det inte vara svårt att få i någon växel. Det ska vara glapp i växelspaken i alla lägen, det får inte ligga i spänn någonstans i växlingen!
Om det blir spänn eller att någon växel blir fel (tex trean istf ettan) så kryper du under och justerar i mittenskarven. Någon halvmillimeter åt endera håll kan göra stor skillnad.

5

Ok tack, ska krypa under bilen så jag får lite bättre koll. Hur ser jag att det är "mittenstyrningen" det är fel på? Eller är det mittenstyrningen jag behöver ta bort för att komma åt det du nämnde i tidigare svar?

Du har möjligtvis inga bilder?

6

K.R.Y.P. .U.N.D.E.R.!.!.!

Byt de som glappar. De främre är bökigare att komma åt, men det är oftast från mitten och bakåt det värsta glappet finns.

7

O.K tack för hjälpen, ska kolla på det till helgen.