Har skitsvårt att få i 2:ans växel på min DH -78. Har för mig det är samma problem på min buss som har stått ett tag nu också...
Kan det vara en justeringsgrej eller ska det bytas bussningar eller liknande?
MVH Jonas
Vw T3 Buss -89 Coach
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Baywindow » Växelproblem...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har skitsvårt att få i 2:ans växel på min DH -78. Har för mig det är samma problem på min buss som har stått ett tag nu också...
Kan det vara en justeringsgrej eller ska det bytas bussningar eller liknande?
MVH Jonas
Har ingen lösning, men lite samma problem på DH-77.
Om man tar bort gummimattan, så ser man två M8:or vid växelspaken. Lägg i 2:an och släpp bultarna nått varv och pressa justerplattan i sidled åt vänster med en skruvmejsel. Men håll i växelspakenspaken, så den står rakt upp. Justerplattan är svår att se. Den sitter alldeles under växelspakskoppen, eller vad man nu ska kalla det. Blir det efter det svårt att lägga i 1:an efter justeringen, får man pressa justerplattan lite åt andra hållet istället.
Justerplattan har mest justermån i bussens längsled, så då går det ju att passa på att justera spaken i det läget samtidigt. Slår man knogarna i instrumentbrädan då man lägger i 1:an, så är det ju feljusterat.
En annan sak man kan kolla, är att justerbrickan sitter rätt, men för att se det måste man nog släpa på hela spaken. Justerbrickan har två bockade uppvik. De ska peka uppåt. Det stora uppviket ska sitta på högersidan.
bra info demian!
Mycket! Blir att kolla nästa gång man är i garaget.
En annan sak man kan kolla, är att justerbrickan sitter rätt, men för att se det måste man nog släpa på hela spaken. Justerbrickan har två bockade uppvik. De ska peka uppåt. Det stora uppviket ska sitta på högersidan.
Är det inte så enkelt att om justerplattan sitter 180 grader fel, så försvinner backspärren? Således torde man kunna utröna hur den sitter utan att behöva släppa på spaken?
Jag har ett svagt minne av ngt sådant nämligen... 
kolla oxå så att kopplingen är tillräckligt spänd,
första tecknet brukar vara svårt att få i växlar.
pedalen skall gå ner 1cm innan kopplingsarmen på lådan rör sig.
Tack så mycket grabbar, fick en decimeter snö igår, men ska kolla upp allt när den försvunnit 
Lycka till. men snö är inget hinder, Ja körde panel till dagis i går, löjligt svårt å känna gränsen mellan fullt släp & allmänt oljud bakifrån 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Baywindow » Växelproblem...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.