Ja, hur inleder man denna.. En dröm som blir verklighet.
Porsche 356A coupe 1600 super från 1956.
Egentligen ska den nog inte läggas under projekt då det inte lär uppdateras särskilt frekvent det här året men vem vet 
Jag har vetat av denna bil sedan jag köpte min 356B för något år sedan. Jag var aldrig och kollade på denna men tyckte att det rörde sig om på för tok mycket pengar för ett projekt. Trots att det aldrig vart någon affär då så har jag och ägaren haft kontakt några gånger under åren.
I brist på förstånd men med målsättningen att få äga drömbilen tog jag kontakt med Porschens ägare igen. Jag åkte upp (30 mil) och tittade på bilen. Den var komplett och såg nog ut som de flesta 356 projekt gör. Bulig på sina ställen, bortkapad plåt här och där men bilen hade en ganska rolig historia bakom sig och sen har ju dessa en sådan otrolig charm!
Ägaren visade ett gammalt tidningsurklipp från teknikens värld där Pål Hosk (en av de alla tidigare ägarna) intervjuas om bilen och dess historia. Artikeln berättar om hur Pål gjort ett djupdykande detektivarbete för att få reda på bilens hela historia samt om den någon gång hade tävlats med. Han beskriver hur han via landets länsstyrelser fått kopior på bilens tidigare ägare, reg papper. Pål ägde bilen i slutet av 60-talet eller början på 70 om jag minns rätt. Efter ett gediget arbete lyckas han få fram bilens första ägare och registreringsbevis. 10/8-56 hade Direktör Bo Landberg, småländsk minkfarmare blivit ägare till bilen. Pål fick kontakt med Bo som tyckte det var kul att hans gamla Porsche fortfarande var i liv. Pål hade börjat renovera bilen redan då och sett spår av större karossreparationer. Han frågade Bo vad som hänt och får berättat att han kört MONTE CARLO rallyt 1958. De spår från reparationerna är ett resultat från en dikeskörning på Rivieran, några mil från Monte Carlo. Man kunde fortstta men maxtiden på sträckan var överskriden. Bilen lagades på Porsche i Stuttgart på vägen hem och det sista fixades på Söderbergs i Nässjö där bilen sålts ny.
Tyvärr verkar det inte finnas några bilder från rallyt trots att svt filmade. Pål frågade även Bo om det var OG motorn som satt i bilen, det var det inte. 1600 superb hade vid en träning för en OT-tävling i Småland fått sig en smäll efter att bilen lättat och landad med motorn på en stenhäll. Bo hade försökt nå fram till en verkstad en km bort men det gick inte och motorn skar. En ny motor sattes i.
Efter att ha läst denna artikel var jag bara tvungen att söka reda på Pål och höra mer om bilens historia. Pål tyckte det var jättekul att höra om bilen då han inte riktigt visste vart den tagit vägen. Efter det samtalet var jag ganska såld
Men med tanke på att bilen var till salu för betydligt mer än de 23 000 kr som tidigare ägare betalt behövde jag samråda med någon som är inne i samma veva. En vanlig dödlig förstår inte grejen med dessa bilar och när man ser priset på bilar/delar till salu så är det knappt så att man gör det själv... Jag diskuterade fram och tillbaka med bla Jonas (goopher) och Niklas Larsson från Porsche 356 klubben. Jonas menade på att känns det rätt och du har pengarna så ska du köpa! Bilen kommer inte tappa i värde om du mot förmodan skulle ångra dig.
Sagt och gjort
Igår hämtade jag hem bilen som stått uppe i Norrland sedan 80 talet. Bilen är nedplockad i lådor, blästrad, grundad. Sen har den fått ett nytt golv, en ny tröskel på vänster sida samt botten i reservhjulsbaljan. Den kräver en hel del jobb men är inte dålig. Vad jag kan tyda på koden på motorn är den från en 1962 Porsche, en 1600 normal. Bilen levererades ny i färgen Poyantha Red med gul inredning.
Nu ska jag bygga klossar med min dotter. Återkommer med mer bilder 

Ska bli kul att se fler bilder!

















