1

Ska byta avgasrör på bussen och såg att bultarna i kopplingen mellan värmekammaren och ljuddämparen var ordentligt uppätna av rost. Är dessutom lite skeptiskt till att få bort bulten på ovansidan i kopplingen dämpare/ kammare. Däremot var infästningen mot topparna riktigt fina, så jag fick en tanke om att ta av dämparen plus båda värmekamrarna i ett paket... Det skulle underlätta en hel del när bultarna ska kapas av.

Går det att hänga av hela paketet på en gång? Eller finns det andra knep?

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

2

Skall du byta och kassera ljuddämparen, kan du ju alltid kapa avgasröret från ljuddämparen som går ihop med värmekammaren, plocka bort ljuddämparen och därefter borde det gå lätt att  komma åt och få bort kopplingen.

Har du förresten kopplingen som är 2 c formade metallbitar som kläms ihop med två bult, eller den som är ringformad och kläms ihop med 1 bult? Den senare, om den är dålig, brukar lätt gå att bända upp. Jag slog försiktigt isär min senast med en huggmejsel.

3

Att kapa sönder dämparen var ingen dum idé. Så får det bli!

Jag har inget klämförband i kopplingen, utan det är "platt" koppling mellan kammare och dämpare. För att måla upp en förklarande bild, som två plattjärn mot varandra med hål i. Tre hål för bultar igenom som fästelement, och ett större i mitten för avgaserna.

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90