1

Hej.

Jag köpte spänningsomvandlare (motsånd) från VW importen, se länk nedan. När jag nu fått det så skulle jag koppla in det för att sänka strömen till förgasaren (tomgång och choke). Men när jag nu kopplat in den så och mäter så sänker den ju inte strömen, det är med andra ord ingen skillnad med eller utan motståndet. Då trodde jag att det var fel på motståndet, men efter som att jag köpte två så provade jag det andra. Samma resultat. Kan det vara fel på båda? Eller vad gör jag för fel? Motståndet är kopplat på + på tändspolen och skall så småning om till förgasaren. Jag har dock inte anslutit till förgasaren ännu då jag inte vill riskera att förstöra den. Eller måste den vara ansluten för att det skall fungera?

Detta är motståndet jag köpte.
http://www.vwimporten.se/typ1/elektrisk … e/126-volt

Tacksam för hjälp då jag är helt värdelös på el.. ICQ/ab

Mvh
Stefan

2

Den måste vara ansluten för att fungera!
Ett motstånd gör precis vad det heter..Ditt mätinstrument skapar ingen belastning, varför hela spänningen passerar.
När Du belastar moståndet uppstår en ström genom det, och spänningen sjunker enligt Ohms lag.

Choken drar inte speciellt mycket ström den heller, men det bör fungera med motståndet där.
Problemet är att de säljer detta som en spänningsomvandlare vilket det inte är! Hur bra motståndet fungerar beror helt på strömmen genom det.
De som kopplar detta till torkarmotorn kan uppleva konstiga saker eftersom strömmen genom torkarmotorn varierar med belastningen på motorn..går torkarna tungt beroende på torr ruta eller snöslask kommer strömmen att stiga och spänningen sjunka varför torkarna går extra sakta.

Choken har en någorlunda konstant ström varför det är enklare..
Egentligen är motståndet bara idealiskt för en lampa som har konstant strömförbrukning.
Man bör dock ha i åtanke att den sänkta spänningen betyder när man använder motstånd, att den "kapade spänningen" alltså 6V försvinner i form av värme, varför strömförbrukningen blir lika stor som vid 6V.

Köp hellre en uA 7806 för en 10:a på ELFA så får Du konstant ut 2 Ampere utan förluster, det räcker för choken.

7806:an har tre ben, det vänstra är 12V in, mittbenet är minus, och det högra är 6V ut. Enkelt.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Tack för hjälpen... Jag kör med motståndet jag köpte, om det inte fungerar så köper jag 7806 som du rekomenderar.

Mvh
Stefan

4

Jag tänkte använda samma motstånd till choke och tomgång. Kommer det att fungera tror ni?

5

Om det du ska driva har en reststans på 4 ohm fungerar det i alla andra fall så fungerar det inte.

Känns enklare att byta choke och tomgång till 12V pryttlar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Sverker, jag är kass på el, så jag förstår inte vad du menar med "driva har en reststans på 4 ohm ".

Nu har jag motstånden och vill använda dom om det är möjligt. Klart man kan byta choke och tomgång, men det var ett betydligt dyrare alternativ.

7

Själv har jag använt 6volts halvljuslampa som motstånd till pilarna...
Med tanke på att  två 6 voltslampor i serie blir 12 v.
Samma sak med motstånd, men istället för att lysa blir det ju värme.
Min tanke var att pilarna drar ungefär samma (45 watt) som halvljuslampan är på - givetvis har jag "byggt in den" i låda (gammal ficklampa ;-)

Till torkarna har jag testat motstånds (kanthal) tråd, och 2 meter av den jag råkade ha en rulle av gav då 6 v i serie till torkarmotorn.
Där drog jag tråden i en 6mm blå slang för tryckluft, och rullade ihop den. Längden gör att den inte blir varmare än att det håller.

Min tanke/synpunkt är väl att man får tänka lite just vad effekten på det man skall "voltsänka" är ?

8

Tack, men det är fortfarande lite för avancerad ellära för mig. Kan inte någon bara svara ja eller nej om jag kan använda mitt inköpta motstånd för att driva 6v choke och tomgångsmunstycke på förgasaren när jag har konverterat resten av bilen till 12v Dvs behover jag ett motstånd eller två, eller fungerar det inte alls?

Piraten svarade att det bör fungerar med choken om jag använder detta motstånd, men om jag även har tomgången att omhänderta, hur gör jag då?

Tack på förhand.

9

mettis skrev:

Själv har jag använt 6volts halvljuslampa som motstånd till pilarna...
Med tanke på att  två 6 voltslampor i serie blir 12 v.
Samma sak med motstånd, men istället för att lysa blir det ju värme.
Min tanke var att pilarna drar ungefär samma (45 watt) som halvljuslampan är på - givetvis har jag "byggt in den" i låda (gammal ficklampa ;-)

Till torkarna har jag testat motstånds (kanthal) tråd, och 2 meter av den jag råkade ha en rulle av gav då 6 v i serie till torkarmotorn.
Där drog jag tråden i en 6mm blå slang för tryckluft, och rullade ihop den. Längden gör att den inte blir varmare än att det håller.

Min tanke/synpunkt är väl att man får tänka lite just vad effekten på det man skall "voltsänka" är ?

Jag måste berömma Din uppfinningsrikedom mettis! Men Du har tänkt helt rätt ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

10

En lampa instängd i en plåtburk genererar lika mycket värme som ett motstånd iom ljuset inte kan slippa ut ur burken, termodynamikens första lag; energi kan varken skapas eller förstöras, värme är en form av energitransport. Om du låter lampan lysa på nåt så blir den saken varm istället och troligen sprids ju värmen bättre på det sättet... ICQ/ad

Använder man motstånd är det svårt att säga vad spänningen blir, jag gillar inte att så många "luras" att sätta motstånd för att lösa 6-12v konvertering. Funkar bra om man har rätt motstånd till rätt förbrukare men kan bli tokigt också. En halvledarkrets är ett betydligt bättre sätt att lösa detta, det bästa är en krets som "choppar up" (dvs egentligen pulsar) för att lösa uppgiften (funkar inte så bra på tex en radio dock, då krävs lite mera för att inte få "brum"). Eller köp en färdig produkt för detta...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)