tjenare! jag fick tag på en av försvarets varrianter våren 2012. den togs i sivilt bruk 1984 men brukades alldrig! köpptes för 3000:- å hostade igång efter lite byte av bränsle slangar mm, sen blev det besiktning å bugrun på vinst eller förlust... den fungerade!
men efter att ha fått ta ur motorn tre ggr samt annat strul under försommaren så tröttnade jag å ställde undan den inför bruks renovering! 
1600 variant gjordes nog aldrig vattenkylda!!
4 2013-02-12 20:31:38 Senaste redigerad av bad-reaper (2013-02-12 20:32:03)
Gamla skyltar är det bästa. Sitta gamla kvar på min i bra skick och det höjer så mycket tycker jag.
Riktigt coolt då den är grön överallt. 
ja vill oxå ha plåt skylt
drog ett race å beställde innan dom bytte men har ju kommit fler bilar senn dess... nån som vet om de nytillverkas?
kul att du satsar på en varre! lycka till.
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

fixade lite i garaget i dag!, förar sidan med tillhörande förstärkning!.
nu blir det inte så mycket mer gjort innan pluss graderna kommer eller jag får in den i värmen! jag svetsar nemligen med flus tråd å det e fanimej nästan omöjligt att få "bra" fogar när det e minusgrader!. men under tiden söker jag delar! bla franskärmar i plåt, broms ok, avgassystem mm. har ni något i gömmorna så pm:a mej! e dock inte intresserad av att betala några fantasi priser! 
Då kanske man får se den på vårmönstringen i Lindesberg 11 maj.
Blir ju bra det där.. Ska man vara petig så är det ju en Pree,Pree passat
411/412 är ju imellan
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
barken: nja,,, de vet ja inte om ja hinner/har råd att få tag på delarna till
77.an: se där, nu fick jag lära mej någe nytt! 
va även på biltema i dag å mätte på lite broms ok. det visar sej att volvo 240 passar bolton på min!
dock måste jag fixa så att jag kan använda ventilerade skivor eftersom oken e gjorda för detta! 
Är det en 73a?
Visst har de nå skumma 4-kolvs ok original?
Har faktiskt aldrig hört att Volvo ok passar på typ 3. Däremot har typ 4 -73 samma bromsbelägg fram som Volvo 740 har bak. Kan det vara hela oken -73 som är samma?
Bilder:)
18 2013-03-09 21:13:19 Senaste redigerad av ma-rkus (2013-03-09 21:14:16)
va även på biltema i dag å mätte på lite broms ok. det visar sej att volvo 240 passar bolton på min!
dock måste jag fixa så att jag kan använda ventilerade skivor eftersom oken e gjorda för detta!
Vet inte om biltema har men 240 fanns ju med både solid och ventilerad skiva. tänkte om det kan funka med orginalskivor då? 
david: japp de e 73:an som har dom oken! å de e inte lätt att hitta till ett vettigt pris. okena jag kollade på var fram men om volvos bak ok passar så e det ännu bättre för då e det ju gjorda för solida skivor!
.
ma-rkus: biltema har bara för ventilerade fram men jag tänkte inte på om dom har bak ok.
sänkning bilden kom vist inte med så då försöker vi igen.
såhär ser den ut idag 12/2-2013. har du delar till en sådan så hör av dej!
Hur många hack är den sänkt?
Jag har nyss köpt ett -73 fastback objekt, och jag har också funderat på det där med fram oken.
Undrar om fästöronen är samma på volvo ventilerade och solida oken??
Fint du fixade skärmen riktigt snyggt!!
240 oken funkar, hamnar inte riktigt centrerat som jag fattat men det går nog att få till.
Sen kan det väl knappast ha någon betydelse om det suttit ventilerat eller ej på volvon?
sen kan man inte bara köpa ok till 240. finns minst 3 varianter ok genom åren på 240 och minst 3 olika tillverkare dessutom. inte en liknelse mellan ett ok från 75 och ett från 88-93 tex. ett tips är att kolla amazon eller 140 för solida skivor.
gonzo74: tack så mycket!
jag mins inte riktigt hur mycket jag sänkte men det e tre eller fyra ytter splince. ang oken så vet jag inte, det bästa e om du kan jämföra mellan dina å något annat som jag gjorde. i mitt fall så får jag lägga (fejkade belägg) ungefär som tjocka skrik plattor mellan kolvar å belägg för att kompensera skivans tjocklek!
JBlom: jo det har stor betydelse vad oken e gjorda för!. tex om du använder ett ok för ventilerade skivor men har en solid så kan kolvarna ploppa ut pga för stort avstånd till skivan.
jn: det e möjligt, har ingen koll på det men okena jag kollade på på biltema har art nr: 66 6000 och 66 6001. vad det e till för årsmodell kommer jag inte ihåg