1

Vilket alternativ tycker ni är bäst om man inte vill ha en antenn på utsidan av bilen?
Jag har för mig att jag sett sådana man klistrar på insidan av vindrutan, duger de?

För att bara ta en vanlig antenn och gömma under panelen blir väl inte bra? Dels fel vinkel, dels skärmas den av plåten och så har jag för mig att den måste ha ett jordplan?

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

2

Goggleman skrev:

Vilket alternativ tycker ni är bäst om man inte vill ha en antenn på utsidan av bilen?
Jag har för mig att jag sett sådana man klistrar på insidan av vindrutan, duger de?

För att bara ta en vanlig antenn och gömma under panelen blir väl inte bra? Dels fel vinkel, dels skärmas den av plåten och så har jag för mig att den måste ha ett jordplan?

Har provat med vanlig antenn på alla möjliga platser inne i min 66a buss å det funkar bara hjälpligt, så jag har länge funderat på fråga här men inte kommit till skott och skriva.

Ser också fram emot vad panelen har för idéer.  ICQ/ag

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

3

Jag hittade en antenn som "tejpades" på rutan och det fungerar oxå hjälpligt. Den hade en liten antennförstärkare men det hjålpte inte. Har även testat antenner i bagaget men plåten skärmar av så att det blir skugga.
Min A4 har antenn i bakrutan tillsammans med antennförstärkare original och det fungerar bara tillfredställande där förhållandena är optimala. Jag har inte sett något som slår en traditionell antenn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Antenner behöver ett jordplan för att funka tillfredsställande .
När man har en fast monterad antenn så fungerar bilen som jordplan.
På båtar som är gjorda i plast så brukar man ha ett löst jordplan  med en plåt eller jordplansfri antenn .
http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr … artnr=1000

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

5

Rent hypotetiskt:
Vad skulle hända om man klippte upp en antennsladd och satte ena ändan i karossen fram och andra bak?
Skulle hela karossen agera antenn då?

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

6

En antenn för enbart mottagning behöver egentligen inte något jordplan.
Vid sändning är det däremot viktigt för att få rätt njurkarakteristik på vågutbredningen. Dessutom måste en sådan antenn stämmas av i längd exakt för frekvensen för att få rätt "stående våg" förhållande.

Tips på en bra inomhusantenn i bilen..om Den har eluppvärmd ruta så kopplar man en kondensator på 100 pickofarad på plussidan av elrutan, sedan från kondensatorn till antenningången.
Kabeln skall vara skärmad antennkabel som är skärmad ända till kondensatorn, och den änden på skärmkabeln skall jordas i elrutans minussida.

Kondensatorn förhindrar elrutans matningsspänning att nå radion, och nu fungerar trådarna i elrutan som antenn ICQ/ab

BMW har det på sina större serier sedan många år.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

7

Dionysius skrev:

Rent hypotetiskt:
Vad skulle hända om man klippte upp en antennsladd och satte ena ändan i karossen fram och andra bak?
Skulle hela karossen agera antenn då?

Tyvärr  ICQ/ae  Det blir tvärkortis  Default/lol
I elrutan finns det däremot ett inbyggt motstånd i trådarna, de är så kallade kanthaltrådar, det är därför de blir varma när strömmen löper igenom dem.

Normalt har en bilradio lite svävande impedans, de vanliga bilantennerna är på 75 Ohm, medan proffsantennerna är på 50 Ohm, vilket ger bättre anpassning till radion.

Elbakrutan har ett inre motstånd på ca 20 Ohm, men tack vare vissa andra faktorer blir den totala impedansen kabelns impedans + rutans motstånd / 2 =47,5 Ohm..ganska bra  ICQ/ad

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8

Jag ska bara ha radion som ett komplement till motorn så jag tror det får duga med en tejpad antenn. Hittills har det gått dåligt med att hitta någon bara, vet ni var man kan köpa en?

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

9

Kjell &kompany har en man kan montera på insidan av rutan. Iofs inte bara tejp ytan en med spröt. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Jag såg den som K&Co har, men gillar inte den riktigt... Elbakrutan är iofs en bra lösning. Vi får se.

Tack för idéerna annars!

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

11

Jag köpte en som man klistrar på rutan på Swedool. Den matar man med 12v och jordas i direkt anslutning till mottagaren . Den har nog någon form av inbyggd förstärkare.
Har inte testat den ännu.

12

Av en slump hittade jag denna (som jag ännu inte köpt och kan därför inte komma med någon recension)

http://www.conrad.se/BLAUPUNKT-F%26Ouml … 17_0304030

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

13

Goggleman skrev:

Av en slump hittade jag denna (som jag ännu inte köpt och kan därför inte komma med någon recension)

http://www.conrad.se/BLAUPUNKT-F%26Ouml … 17_0304030

Hmmmmm, intressant!  ICQ/ab
Den har fått 4 recensioner på Conrad som ger den 4,5 av 5 i snitt....   ICQ/ag

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

14

Hur gick det med antennproblemet? Kom ni vidare?

Jag har samma problem, nu har jag en lös antenn liggande i skuffen fram och det blir inte vidare bra.

Jag var oxå inne på en klistrad antenn på rutan, men hittar inte var man köper det?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15

Den jag köpte funka inte så bra eller inte alls. Problemet ligger nog i min placering av den. Jag monterade den på samma plats som de brukar sitta vid framskärmen men på insidan. Det skärmar nog tyvärr för mycket  ICQ/ac

16

En vanlig antenn ska ju ha ett jordplan för att fungera. Jordplanet är i de flesta fall karossen och sätter man sin antenn på insidan så förvinner en stor del av funktionen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G