1

Eftersom Skrotsafaritråden i bilder snart kommer gå i stöpet gör vi ett försök att hindra en av de skönaste trådarna på forumet från en tidig död.

Frågeställningen är ganska simpel, är det lagligt och/eller moraliskt rätt att släpa hem ett vrak eller knycka delar på skogsfynd utan att fråga en eventuell ägare?

2 Senaste redigerad av kee (2011-04-07 08:19:22)

Om det är lagligt rätt eller inte är ju ganska enkelt. Gå till lagboken och läsa innantill. Nu är jag inte ett dugg intresserad av juridik, men spontant gissar jag att det inte är lagligt även om fordonet står på allmänning och inte kan spåras till någon ägare. Vi lever ju trots allt i "förbudsstaten".  Default/hmm  Att diskutera ett fall där ett objekt klart står på en tomt, intill ett hus är ju inte ens intressant. Där är nog de flesta överens om hur det ligger till, dvs att det inte är okej att ta delar eller hela objekt.

Dock kan jag tycka att det är synd att delar, eller hela objekt ska behöva gå om intet under den process som moder jord återhämtar sina resurser. Detta då i det fall ett oblekt inte kan spåras till att ha någon ägare. Precis som en del konservativa knorrar över objekt som exporteras, så kan vrakplockarkulten försvaras med att delarna/objekten åtminstone kommer till användning och att det syftet är ädelt nog att gagna gärningen; "att ta dem". För man kan fråga sig, vilken ägare är det som parkerar ett fordon på en äng mitt i ingenstans sen trettio år tillbaka, är särskilt rädd om sin ägodel? Visst att förutsättningarna i stan är annorlunda, men här har vi fått lära oss, att är man rädd om en ägodel, ska man åtminstone ha den under uppsikt, helst inlåst. Det finns inget som säger att människans beteende skulle förändras bara för att man kommer ut på landsbygden. Jag försvarar inte tjuvarna, jag ser det snarast som att jag "förklarar" tjuvarna. Har man nyligen råkat ut för stöld är detta en klen tröst, men det som har hänt har hänt och livet går vidare.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Man frågar väl alltid markägaren innan man rör nåt i skogen? så har iallafall vi gjort i alla år

4 Senaste redigerad av 25hpman (2011-04-07 09:23:29)

Han vill ha en debatt, o den fick han.

Vad jag inte förstår riktigt är var han har fått sina ideér ifrån. Ingen skryter med att de snuvar, snor, stjäler eller på något vis tar något som inte är deras. Men Kjellas, tycker att så fort man hittar nåt, så tar man det utan att fråga.

Om det nu hade funnits belägg för hans påståenden så hade debatten varit befogad...men var finns de??????????

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Jag blev rätt så less när jag hade hittat en 59:a buss i skogen hemmavid. Jag visste vem markägaren var och jag skulle få ta den. Den stod långt från hus och bebyggelse. Självklart hade det försvunnit en massa delar från bussen när jag skulle hämta hem den. Den var till och med bågfilad på sina ställen. Har svårt att tro att dessa personer frågade om lov då det inte gick att gissa sig till vem man skulle fråga om man nu inte kände till ägandeförhållandena på skogarna. Självklart spekulerar jag om detta. De skulle ju kunnat frågat men enligt markägaren var det ingen annan som frågat om bussen. Detta stör mig lite än idag även om bussen är såld sedan länge.

Självkart måste man  fråga.

Alte Liebe rostet nicht!

6

Att få tag i markägaren är busenkelt. Maila positionen till Lantmäteriverket så får du svar i princip direkt. Positionen får du från GPS eller Eniro.se. Råkar man vara utanför Stockholm funkar det oftast att knacka på i närmsta hus... Folk har bättre koll än man tror... Har man väl fått tag i markägaren, som btw äger allt skrot på sina marker, löser sig oftast det mesta.

7

skriver här istället för att inte trasha skrot-tråden. vad är det för fel inom vw-kretsen? häckar på många forum med allt från fiske till byggahus och bilar. inte ett enda annat forum har den här attityden där trådar gång på gång spårar ur? skärp till er för i helvete och lägg ner. finns väl ingen som helst anledning att gå så långt som vissa gör? känn er träffade om det berör er. nämner inga namn. snart lägger då jag ner det här med vw forum helt. jävla sandlådenivå!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

8

Råkar man vara utanför Stockholm funkar det oftast att knacka på i närmsta hus... Folk har bättre koll än man tror... Har man väl fått tag i markägaren, som btw äger allt skrot på sina marker, löser sig oftast det mesta.

Så brukar det oftast vara, rätt enkelt tycker jag. För att inte hänga ut någon så nämner jag inga namn men visst finns det en rätt stor skara människor som tycker :den har ju stått där i skogen flera år utan att det hänt något, så då är det väl bara att ta det man behöver, det är ju ändå bara skrot. Så var det tex på min Bd. Han hade då inte lovat någon att ta nåt så han blev förvånad när den ej var kompl.

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

9

Sen är det ju inte direkt ovanligt att folk som frågat markägare om att få släpa hem något från deras marker sedan drar sig för (av olika annledningar) att bärga detta.
Under tiden hinner nästa entusiast hitta "skrotet" fråga markägaren,bli lovad och hämtar hem objektet.
In på scenen kommer entusiast ett och blir flyförbannad över att nån "stulit" "hans" bil.
Detta har utspelat sig här uppe både en och flera gånger

10 Senaste redigerad av michaelth (2011-04-07 20:39:05)

blev själv utskälld för att jag inte ville ge bort en av mina bilar för den hade ju stått på ett och samma ställe "dölänge" när jag tyckte vederbärande kunde köpa den för några tusen blev jag idiot förklarad då det ju bara var skrot.. men endå ville han ha det... sen försvann grejer.. och jag kan inte bevisa något..
klart man blir förbannad..
och då stod mina bilar på en tomt ca 50 m från boningshuset..på ett inhägnat område.. nu står bilarna inlåsta i byggnader.. blir så trött..
folk som kommer och frågar om saker man äger och påstor att dom sett dom från vägen.. när man sen frågar hur..då det e fysiskt omöjligt så kommer svaret att någon annan som man glömt namnet på tipsat... eller att man stannat på vägen och pissat  och sett grejerna.. när det är flera som säger samma, kan man undra om alla vägar e pissoarer..

jag har bilar och annat vid flera olika fastigheter.. och det är lika överallt.. så fort något står still, klättrar "man" in och kollar---sen ev. frågar" man" ..
känns som folk missupfattat vad allemans rätten innebär!!
och sen e inte mina saker skogs fynd enns... Hoppas på sätt och vis att alla som tagit något, själv drabbas så dom fattar vad det innebär, att ens saker som man själv skaffat, bara en dag är borta.. e ju inte som om dom skulle sno ens nya bil(om man nu hade en) och man bara kan ringa polis/försäkrings bolag och få det fixat..
visst, alla innom hobbyn är inte hjävla rötägg.. men dom finns tyvärr alldeles för många av. det kan vi väl vara överenns om..
synd att jag inte är rik, då kunde man ju skita i det... men nu få jag ibland köpa grejer jag haft, eftersom någon smidig figur snott dom...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Jag åker ca 4000 mil om året. Ofta spanar man ju in lador från vägarna man rullar runt på och det är väldigt ofta som dessa har ett par sönderbrutna fasadplankor nere i ett hörn på ladan. Det tror jag säger en del om vart hobbyn har tagit vägen på senare år. Det finns nog måna oärliga sakletare där ute tyvärr.

Alte Liebe rostet nicht!

12

Håller med dig Nizekustoms och allt eftersom delar/bilar ökar i värde så tror jag detta också kommer att öka.

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!