Om det är lagligt rätt eller inte är ju ganska enkelt. Gå till lagboken och läsa innantill. Nu är jag inte ett dugg intresserad av juridik, men spontant gissar jag att det inte är lagligt även om fordonet står på allmänning och inte kan spåras till någon ägare. Vi lever ju trots allt i "förbudsstaten".
Att diskutera ett fall där ett objekt klart står på en tomt, intill ett hus är ju inte ens intressant. Där är nog de flesta överens om hur det ligger till, dvs att det inte är okej att ta delar eller hela objekt.
Dock kan jag tycka att det är synd att delar, eller hela objekt ska behöva gå om intet under den process som moder jord återhämtar sina resurser. Detta då i det fall ett oblekt inte kan spåras till att ha någon ägare. Precis som en del konservativa knorrar över objekt som exporteras, så kan vrakplockarkulten försvaras med att delarna/objekten åtminstone kommer till användning och att det syftet är ädelt nog att gagna gärningen; "att ta dem". För man kan fråga sig, vilken ägare är det som parkerar ett fordon på en äng mitt i ingenstans sen trettio år tillbaka, är särskilt rädd om sin ägodel? Visst att förutsättningarna i stan är annorlunda, men här har vi fått lära oss, att är man rädd om en ägodel, ska man åtminstone ha den under uppsikt, helst inlåst. Det finns inget som säger att människans beteende skulle förändras bara för att man kommer ut på landsbygden. Jag försvarar inte tjuvarna, jag ser det snarast som att jag "förklarar" tjuvarna. Har man nyligen råkat ut för stöld är detta en klen tröst, men det som har hänt har hänt och livet går vidare.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't