1 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-03-02 23:21:30)

Ska bygga en 1776:a och velar lite mellan vilken kam man ska ha.
var inställd på Engla w110 men har på flera håll sett att den kan vara elakt mot fjädrar och säten? Är  W120 ett bättre val? 
Tänkte köra med hårdare enkel fjädrar och 1:25 vippor. Tillsammans med CSP CNC portade 044:or.  Någon som vet om dom är bra? Behöver man bearbeta (porta) dom förhand iaf? 
Har en ar-borrat block och två webber idf40 och borsch 009 liggandes för bygget.
någon som vet om det skiljer nått på 90.5 Cylindersatser från tex CPS eller up north?
Duger org vevaxel/stakar eller bör man kolla på nått annat när man ändå har ett renoverat block och börjar från grunden?

Målet med motorn är en tålig och trevlig körmaskin runt 100hk.
Andra saker jag kan ha missat? Bränsle pump? oljepump?
Många funderingar blir det. Men jag tänkte att jag hellre vet vad jag gör och gör rätt på en gång Default/smile

// Martin

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Om du ändå ska byta kam, varför inte byta till rätt kam från början som ger tillräckligt lyft istället för att använda utväxlade vippor? Alla kamaxlar (utom Jpm:s) kostar ju ungefär lika mkt.

3

MrPete skrev:

Om du ändå ska byta kam, varför inte byta till rätt kam från början som ger tillräckligt lyft istället för att använda utväxlade vippor? Alla kamaxlar (utom Jpm:s) kostar ju ungefär lika mkt.

Fick för mig att org vippor kunde "bottna" om man kör med kam som ger högre lyft?

Learning by experience is a great way to spend money...

4 Senaste redigerad av MrPete (2013-03-03 09:35:36)

Ok, det ska jag låta vara osagt, men kolla på olika kammar vad de ger för lyft och duration, sen står ju vilka lyftare de är avsedda för. Web cams är ett tips, eagle racing ett annat.

Det bäste vore ju givetvis om du fick dina toppar flödesmätta och valde kam utifrån det, sen bygga vidare och anpassa till det varv du tänkte ha maxeffekten vid.

Original stakar räcker för 100hk, även originalveven, men allt bör viktas o balanseras om du tänkt varva lite.

På topparna ska du (förutom portning om du ska göra det) mäta förbränningsrummen, de är olika stora, putsa till så de får samma volym. Plana kan du behöva göra, men det beror på slagvolym. Detta för att få ett bra kompressionsförhållande.

Oljepump behöver väl inte vara nån herrejösses, men skit i de billiga kinagrejerna, även stål kan va lurigt pga värmeexpansion. Välj schadek, tex CB maxi.
Original soppapump levererar tillräckligt med soppa, men KAN ge för högt tryck för webrarna. Det går att shimsa under eller montera en bränsletrycksregulator. Filter INNAN pump.

5

En kam som är gjord för utväxlade vippor är snällare med lyftargalleriet och det är där W110 är lite elak. Eftersom den lyfter och stänger snabbt så vill den ha hårda fjädrar.
Jag har nog gjort lite över 5000  mil med en 1776 och W110 innan det började slamra från lyftarna, och det är inga snälla mil.  Default/lol

CSP's CNC-portade toppar ser ut att komma från CB. Vilken modell hade du tänkt dig? Roundportsvarianten kan nog ge runt 130-140 hk tillsammans med W110/120, ska du nå målet på 100 hk så räcker ett par oportade 044 lätt och då skulle jag satsa på den något snällare W100-kammen eller motsvarande av något annat fabrikat. Det enda jag skulle göra med de topparna är att jämna kanalerna, fixa nya sätesvinklar och CC-mäta dem.
Det finns väl två olika leverantörer på cylindrar, AA och Cima/Mahle och till en sådan motor du siktar på så funkar båda.
Ett bättre avgasssytem behövs oxå och till 100 hk så funkar inte värmekammare så bra, begränsar flödet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Originalstakar tål väsentligt mer än 100hk det är bara längden som är begränsningen. För att få ut 100hk ur en 1776 så kan du i stort sett bara skruva ihop delarna men det kan vara kul att även lära sig något under resans gång. Om topparna är cnc-portade behöver du bara kontrolera att ventilerna tätar och att förbränningsrummen är lika stora (cc). Balansera vev,svänghjul och tryckplatta ihop. Vikta stakarna inom 1g. I ditt fall skulle jag köra med en Engle 125 som jag tror matchar topparna rätt bra. Vad "rätt kam " betyder vet jag inte riktigt vad det är men att det är bättre för motorn att ta ut lyftet på vipporna istället för på kammen är väl en självklarhet. Hur skulle en racekam med 15,5mm lyft på kammen fungera? Oljepumpen skall vara en vanlig schadeck 26mm och inget annat Lägg pengar på ett fullfödessystem för oljan och var noga med kylning dvs plåtar runt motorn. Håll dig till originaldelar så långt det bara går.

7

Ska du gå upp på W125 och roundportstopparna så får du ca 140-150 hk och är även på väg att växa ur dina 40IDF. Det är ju bara 50% mer än det du efterfrågar.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Rent teoretiskt så skulle man kunna få ut 140-150hk ur den kombinationen men verkligheten är en annan. Med 62cc i förbränningsrummet och 69mm vev + 90.5 cylindrar så blir kompet så pass lågt att jag tvivlar på att den ger över 110hk. Hur långt en 40idf räcker har jag inte koll på men 40 drla räcker till 160-170 hk enligt Hot VW,s tester. Körde själv med Engle 125 i en 1915 och hade inga problem med för vass kam. 125 har väldigt snälla ramper som gör att durationen ökar. Tomgång låg på 700varv.

9

Om den nu inte kommer att lämna mer än 110 hk så måste det vara bättre att köra på en billigare kombination och få ut mer effekt. Ett par oportade 044 och en W110 på en 1776-1835 ger ca 120 hk, det finns flera bromsade motorer som säger det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Fantastisk vad kunniga personer det finns på det här forumet! ICQ/ab

Om jag använder mig av en engle w125 cam kan jag klara mig med nya org fjädrar? Eller kräver det ökade lyftet hårdare (dubbla?) fjädrar iaf? Vad är det för nackdelar/fördelar 1,25:1 vippor förutom lyftet då.. Gämemot 1,1:1 Slitage?
Har inget emot högre effekt i motorn så länge den är någolunda körbar.
Frågan är om jag flyttar effekten för högt upp i varv med 1776 med w125 cam?
Tänkte köpa 30hk fläkthus för dubbla förgasare från cps med utanpå liggande oljekylare.

Tack för alla svar! Det här är suveränt att få reda på innan man bygger.

Learning by experience is a great way to spend money...

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-03-04 10:00:25)

Fjädrana byes mot hårdare
Det är alltid nackdelar om man trimmar
Varför en w125 och 1,25 vippor 
Kolla på FK serien som är tillverkade för utväxlade vippor Kanske en Fk 7 med 1,25
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

PPRMicke skrev:

Det är alltid nackdelar om man trimmar
Varför en w125 och 1,25 vippor 
Kolla på FK serien som är tillverkade för utväxlade vippor Kanske en Fk 7 med 1,25
/// Micke

Då min 66:a s 1300 inte har speciellt inspirerande resurser eller bilen är speciellt lämpad för någon termos renoverig (fel årsmodell och mycket halvdan rostlagning) så har suget efter mer pulver fått stya lite när jag bygger motor. Dock vill jag inte ha någon okörbar rödljusdräpare
Utan en lagom potent day cruser som ska klara även någon längre utflykt till träffar etc.

Självklart sliter det alltid mer med trimmad motor men frågan var väl mer om
Vinsten i lyft/effekt med 1,25:1 lyftare övervägen ev nackdelar? Och villka dom nackdelarna skulle kunna vara! Blir det mer påfrestning på säten fjädrar etc med utväxlad lyftare?

Tack för tipset om fk kanmar! Ska kolla på dom! Det är precis den här typen av tips jag behöver för att göra "rätt" från början!

//Martin

Learning by experience is a great way to spend money...

13

Börjar irritera mig på den här hk-inflationen som härjar på alla nätmeksajter. En oportad 044 med 62 cc i förbränningsrummet byggd av en nybörjare skulle ge 120hk har jag väldigt svårt att tro. Däremot så kan en erfaren motorbyggare med tillgång till maskiner och utrustning med lätthet porta upp ett par 044 till 120hk. Dom dynodays som jag har varit på i Belgien och USA där noviser har satt ihop motorer för första gången så ser man tydligt att hk-siffrorna ligger aldrig i dom trakterna som dom gör på nätmeckarnas sidor. Vi hade i och för sig en 2275 hos Johannes ett år som gav hela 132hk. Såg en 2332 i USA med superflowtoppar som gav hela 135hk med IDA 48-or. Man får den känslan ibland att dom motorer med mest hk är dom som inte bromsas utan snackas up på nätet. Angående ovanstående motor så tyckte jag att ett par cnc-portade toppar förtjänar en lite vassare kam än Engle 100-110. 125-kammen går att köra med uppschimsade enkelfjädrar och alustänger om man låter bli 1,25vipporna. Sen är det ju oftast så att mycke vill ha mer så med bra toppar kan man lätt gå vidare i trimträsket.Jag har funderat lite på varför det inte dyker upp några potenta milt trimmade motorer hos Johannes på dynoday. Kan bara påminna mig några 1915 som låg runt 130hk. Sen att det går att få ut 244 ur samma cubik är en helt anna femma.

14

Att folk som berättar om sitt trim på nätet spär på en del är ju ett välkänt fenomen. Själv försöker jag plocka ur så mkt det går ur en original odelad 1600 med portade 043:or och idf 40:or. Jag vågar inte hoppas på att det ger 100hk ens eller att den kommer att hålla hela sommaren ICQ/ab Men man kan ju bli positivt överraskad och det är roligare än att upptäcka att man blir ifrånkörd av en bonntrimmad 740 fast man lagt åtskilliga lakan på en storkubikare utan tänk, hehe. Det är roligare att lära sig och göra misstag med billiga delar, det tycker iaf jag.. trim kostar på ändå så det räcker och blir över.

15

Jo nog är det så. Alla är vi barn i början. Jag har gjort min beskärda del av tavlor som jag lärt mig mycket av. Jag tycker dock att VW -trim inte är så dyrt om man jämför med moderna turbobilar med torrsump och titanventiler i en 16ventilare. Du får mycket hästar för pengarna med VW-trim. För mig är tiden värdefull så jag lägger gärna pengar på bra delar som behåller sitt värde efter att jag använt dom. Därför anser jag att man bör köpa bra delar från början som man kan köra vidare på. Nummer ett är en kvalitetsvev med säg 78slag. Nummer två är ett par 044 toppar som finns till salu på denna sajt för endast 4000. Jag har sett otaliga exempel på personer som har börjat med att vässa en 1600,fått blodad tand och bygger inom två år en 2332. Det jag irriterar mig på är att man antar att ett visst cubiktal har en viss mängd hk. Jag känner till 1915 från 80hk upp till 244. Skillnaden mellan dessa motorer är kunskap och erfarenhet. Delarna kan alla köpa men att få ut hästar är inte så jävla lätt som en del tror och man gör nybörjarna en björntjänst genom att få dom att tro på teoretiska hk uttag. jag har studerat ansiktsuttrycken på dom i Belgien som precis klarat 100hk med en 1915 med cncportade toppar. Besvikelse är bara förnamnet.

16

Visst är det så, men det är inte många andra motorer som behöver nya cylindrar, toppar och vev för lite värre trim. Mitt första projekt, en gof1 och 2l motor med mestadels originaldelar och megasquirt bänkades nyligen till 180hk, byggdes för runt 20k i delar och arbete.

Själv är jag mer för "mouse motor konceptet" i vw, mindre volym men bra effekt ändå.

17

När det gäller mina egna motorer så är jag inte hk fixerad. jag tycker att alla välbyggda motorer har sin charm. just nu håller jag på att skrämma upp min trimmade 34hk för en resa till Tyskland 1maj.Jag glider även runt i min 54-cab med original 30hk. Som motpol sätter jag mig i Absolut Folkan och kör ett par repor på strippen. Min enkelport 1835 lämnade 85hk hos Johannes, ett efektutag som jag tror är idealiskt för de flesta VW-nördar som åkt runt med 35-40 år gamla motorer med max 35hk. Man skall ha i åtanke att folkan väger i stort sett hälften av en normalstor Svenssonbil så 85hk är som kanske 150 i vardagsbilen. De flesta har inte varken styrning eller bromsar för den effekten. Det som känns lite tråkigt i VW-hobbyn är enligt min åsikt stereotyptrimmning dvs alla skall åka runt med liknande motorer. Det är mer spännande och utvecklande att tänka utanför boxen och trimma originaldelar till gränserna. Nästa projekt är en snorvässad 30hk.I alla trimformer så gäller det att lära sig gå innan man kan springa,det är svårt att ersätta erfarenhet och kunnande äns med pengar.

18

Jag vet tre 1835 som bromsats till runt 120 hk. Alla men w110 och 044 toppar.
Jag har inte nämnt något om portade 044 och W100/110.
Med vassare kam, mera overlapp, kommer även behovet av högre komp annars får man inget cylindertryck.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19 Senaste redigerad av MrPete (2013-03-05 07:38:22)

Viss är det du som åker denna ? (Hans)
http://static.skynetblogs.be/media/75848/dyn003_original_909_682_pjpeg_32646_a9f2675a9edd531e8deb08255c12dffb.jpg

Var med Micke, Thomas och Jesper i Tierp i fjol, såg dig där ICQ/ab Men visst, antalet hk är inte så viktigt, sålänge det är så många som möjligt, hehe men det beror ju helt på användningsområde. I en gatbil finns inte användning av en fullblodad racemaskin, det blir snarare jobbigt och okörbart. Väghållningen är definitivt inte byggd för så mkt effekt nej, allra minst när man toksänker men använder original stötdämpare, tar bort krängningshämmare, dåliga hjulvinklar med toe in, negativ camber, etc. och dåliga bromsar.

Men för att återgå till ämnet. En välbyggd motor är en rolig motor att köra. Det behöver inte vara enbart exklusiva delar, men det ska finnas lite tänk bakom. Inte bara smackat ihop de dyraste delarna, största förgasarna, cylindrar, vev osv.

Man får ut mest av en motor som är väl avstämd.
Välja kamaxel utifrån vad topparna flödar vid olika lyft och kompressionsförhållande
Stämma av insugssida och avgassida mot puls
Ett bra tändsystem är viktigt
Balans i bottendelen
Sen väljer man så mjuka ventilfjädrar som det går utan att få ventilflyt, det sliter mindre på lyftgalleri, ventiler, etc. Många väljer på tok för hårda fjädrar
Rätt bestyckning, skulle gissa att det finns lika många som åker med rätt bestyckning som det finns de som åker med felbestyckade förgasare.
osv

20

Jag har svårt att tro att oportade 044 med ca 60cc i förbränningsrummet och 90.5 cyllar +69 vev skulle kunna ge 120hk utan att höja kompet. Kompet ligger under 8,0. var bromsas dessa motorer eftersom så få personer tycks ha hört talas om dom. Jo mr Pete det är min bil men jag hade en trasig tryckplatta på Tierp. Motorn är i år mer trimmad med en gammal Babe Ersson kam 332 grader, 296 vid 0,5 tums lyft och kompet höjt från 9,6 till 12,4. Ny växellåda för högre slutfart men det viktigaste är egentligen bara att få köra. Apropå bottendelar så såg jag att min 84vev är tillverkad sep 1981 det kallar jag kvalitet. har bara gått i race sen dess.

21

Jag är för dåligt insatt i vad vw-motorer ger. Men 60cc förbränningsrum och under 8 i kompressionsförhållande låter i mina öron som en turbomotor utan överladdning = slö (mot vad den skulle kunna va). För mig känns det konstigt att man tror att det bara är att sätta ihop delar och tro att det ska bli bra, utan kontroll och se till att delarna matchar varandra.. men så tänker inte alla uppenbarligen.

Tänkte väl det, tråkigt med trasiga grejer, speciellt när det inte erbjuds race på riktiga banor varje helg i Sverige. Jag tycker det är fräckt med gamla kvalitetsdelar. Har de hållt sen dess så kan man nog lita mer på att de håller än. Mycket av dagens delar säljs utan blueprint, kontroll och uppmätningar. Gene berg kontrollerade varenda del som de lämnade ifrån sig.. medan andra kaaanske mäter upp var 100:e.

22

Hans Landelius skrev:

Jo nog är det så. Alla är vi barn i början. Jag har gjort min beskärda del av tavlor som jag lärt mig mycket av. Jag tycker dock att VW -trim inte är så dyrt om man jämför med moderna turbobilar med torrsump och titanventiler i en 16ventilare. Du får mycket hästar för pengarna med VW-trim. För mig är tiden värdefull så jag lägger gärna pengar på bra delar som behåller sitt värde efter att jag använt dom. Därför anser jag att man bör köpa bra delar från början som man kan köra vidare på. Nummer ett är en kvalitetsvev med säg 78slag. Nummer två är ett par 044 toppar som finns till salu på denna sajt för endast 4000. Jag har sett otaliga exempel på personer som har börjat med att vässa en 1600,fått blodad tand och bygger inom två år en 2332. Det jag irriterar mig på är att man antar att ett visst cubiktal har en viss mängd hk. Jag känner till 1915 från 80hk upp till 244. Skillnaden mellan dessa motorer är kunskap och erfarenhet. Delarna kan alla köpa men att få ut hästar är inte så jävla lätt som en del tror och man gör nybörjarna en björntjänst genom att få dom att tro på teoretiska hk uttag. jag har studerat ansiktsuttrycken på dom i Belgien som precis klarat 100hk med en 1915 med cncportade toppar. Besvikelse är bara förnamnet.

Iden med mitt motorbygge är ju som sagt inte någon rödljusracer. Men vill ju ändå satsa på ett bra grund recept från början. Sen om jag som amatör inte lyckas nå mina 100hk med prylar som kanske skulle kunna leverera 130hk -160hk på pappret är ju ingen katastrof! Det blir ju bara nått att göra nästa vinter med att försöka hitta var man gjort "fel".
Iden med att bygga är ju att lära sig och tillfredställelsen med att man gjort det själv! Annars kunde man ju köpa en färdig motor av någon och bara bulta dit (Garanterat billigare än att bygga själv) Sen kommer jag iaf att få ta hjälp av någon med vissa saker som tom tex att bestycka förgasarna då jag inte har resurser eller kunskap om det. Är man fel ute om man använder org vev? Är det bättre att satsa på en tex 78 vev när man ändå bygger nytt? Toppa portar har jag heller aldrig gjort. Är toppar på den här siten enligt ditt tycke att föredra framför CNC portade toppar från tex CSP? Har kollat på?

Är som sagt helt ny på Wv motorer så alla svar uppskattas just för att slippa gör missar i byggandet...

Learning by experience is a great way to spend money...

23 Senaste redigerad av Svwerker (2013-03-05 18:34:32)

Hans Landelius skrev:

Jag har svårt att tro att oportade 044 med ca 60cc i förbränningsrummet och 90.5 cyllar +69 vev skulle kunna ge 120hk utan att höja kompet. Kompet ligger under 8,0. var bromsas dessa motorer eftersom så få personer tycks ha hört talas om dom.

Enligt CB så har 044 55 cc, men de kan ha fel. Det borde ge 8,2 i komp i en 1776 med 1 mm vändhöjd.

Bilarna bromsades på samma ställe, en av dem är Kjelles buggy, en annan var Johnny Jonsson som var med i Maffian, en tredje "Senna" som oxå var med i Maffian.
Hört talas om dem har du för jag har nämnt dessa ett antal gånger under våra diskussioner här.
Jag nämner dem som referens till vad jag påstår att vissa kombinationer ger för effekt men du kan ju naturligtvis välja att inte tro på det. Jag väljer att tro på dessa på det tills någon bevisar motsatsen.  ICQ/ad

En fjärde motor med liknande kombination bromsades på samma ställe gav lite mer effekt. Den motorn har portade originaltoppar till sin W110 och sitter i en Ghiacab.  ICQ/ab

Detta är de fakta jag kan oberopa för att en 1776/1835 med oportade 044-toppar och W110 ger runt 120 hk. En annan sak som vi brukar diskutera är att flödessiffrorna för dessa toppar säger att effekten borde ligga i den trakten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

24

jag har svårt att tro att en oportad 044 ens flödar 120cfm när en roundport cnc endast flödar vid w110 kammens lyft 140cfm. jag tvivlar dock inte på bromssiffrorna men jag tror inte att alla dessa motorer var ihopsatta med oprtade och oplanade toppar. Att en portad originaltopp och planad originaltopp klarar 120 förstår jag mycket väl. Sist jag mätte upp en 044 så hade den 59cc i förbräningsrummet som ökade till 62 när jag fixade till sätena. sen sjunker kompet ytterligare för en nybörjare då vändhöjden blir 1.5 om man inte planar av blocket eller svarvar ner cylindrarna. Om man skall utgå från att CB oftast skönmålar sin flöden så tror jag att roundport i bästa fall flödar 135 cfm och med offset insug så lär du hamna på ca 120hk med en engle 125 som är skonsammare än både 110 och 120 och kan med fördel köras med originalvippor. Så tänker jag för det funkar i min värld,södertälje där jag bor.

25

Då kapar jag tråden lite ...;-)

Hans Landelius skrev:

jag har svårt att tro att en oportad 044 ens flödar 120cfm när en roundport cnc endast flödar vid w110 kammens lyft 140cfm. jag tvivlar dock inte på bromssiffrorna men jag tror inte att alla dessa motorer var ihopsatta med oprtade och oplanade toppar. Att en portad originaltopp och planad originaltopp klarar 120 förstår jag mycket väl. Sist jag mätte upp en 044 så hade den 59cc i förbräningsrummet som ökade till 62 när jag fixade till sätena. sen sjunker kompet ytterligare för en nybörjare då vändhöjden blir 1.5 om man inte planar av blocket eller svarvar ner cylindrarna. Om man skall utgå från att CB oftast skönmålar sin flöden så tror jag att roundport i bästa fall flödar 135 cfm och med offset insug så lär du hamna på ca 120hk med en engle 125 som är skonsammare än både 110 och 120 och kan med fördel köras med originalvippor. Så tänker jag för det funkar i min värld,södertälje där jag bor.

Jag har ikväll slipat ur runt ventilerna i ett par 044:or köpta till en 1835:a nya för 20 år sedan. (-Ola's toppar - Svwerker !)
Då sätena låg 3mm "nedsänkta" och hindrade flödet - så var det i dessa nya toppar....
Har nu fräst för dubbla ventilfjädrar då W110-kammens lyftare var "såriga" pga studs efter bara 500 mil !

http://i.imgur.com/eAyZ5vQ.jpg

http://i.imgur.com/VhpLhjo.jpg

Jag har slipat runt ventilerna med roterande fil och därefter fräst om sätet lite lätt för att kolla skador ...

http://i.imgur.com/tM6VlFG.jpg

Återstår att cc:a när jag monterat ihop, men det är nog som Landelius säger - uppemot 60 cc ?