126

Så jädra seriös renovering.. Hatten av och djup bock... Att du anlitade sybo var helt rätt tänkt. Den mannen kan. !!  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

127

Riktigt läcker inredning.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

128

Mycket snyggt.. skön retrokänsla men ändå inte ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

129

easos skrev:

Mycket snyggt.. skön retrokänsla men ändå inte ! ICQ/ab

Stämmer bra med vad jag tyckte också...bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

130

Peter S skrev:

Tack för alla glada kommentarer. Inser nu att det kanske hade varit bättre för motivationen att haft en byggtråd som uppdateras i realtid istället för som nu "retroaktivt" ICQ/ag

Hehe ja säkert men då hade man fått vänta så länge på uppdateringarna att man hunnit dö av nyfikenhet Default/smile

Sjukt roligt att få följa med i alla steg i projektet, säger som Jimmy synd att man inte kikade närmare än man gjorde på BRC 2012... men hoppas på att se den där iår igen!

131

Jag säger bara "fyn fan" vad snyggt det blir. Jag är rätt kräsen när det gäller byggen men detta bygge är absolut ett av de mest välbyggda jag sett på mycket länge.....

132

Sten hårt bygge
Det är bara att lyfta på hatten
Ps sådan här skulle passa in
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_000172.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

133

MrIcka skrev:
Peter S skrev:

Tack för alla glada kommentarer. Inser nu att det kanske hade varit bättre för motivationen att haft en byggtråd som uppdateras i realtid istället för som nu "retroaktivt" ICQ/ag

Hehe ja säkert men då hade man fått vänta så länge på uppdateringarna att man hunnit dö av nyfikenhet Default/smile

Sjukt roligt att få följa med i alla steg i projektet, säger som Jimmy synd att man inte kikade närmare än man gjorde på BRC 2012... men hoppas på att se den där iår igen!

Själv var jag in på hemsidan flera gånger om dagen.... flera gånger i veckan.... flera gånger i månaden.... lite då å då.... såååå låååång väntan här det varit sedan sidan slutade uppdateras 2004... ,)

Själv skulle jag vilja ha lite bättre ordning på parkeringen på BRC.... som det är nu så missar man mycket då alltär oorganiserat...  så jag höll nästan på att missa denna juvel...

134 Senaste redigerad av rogga (2013-03-01 17:19:11)

inget händer här.... så man får ta tag i saken själv...

några bilder från Bugruns FB sida....

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/388104_341908702563504_934797251_n.jpg

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/27302_410253815728992_204239571_n.jpg

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/603088_410254395728934_1068375205_n.jpg

på den sista bilden syns det enda på bilen jag stör mig på... men det är ju inte min bil, så det spelar ju mindre roll....
och det är i mitt tycke nackkuddarna.... passar inte in i bilen.. även om det både är säkerhet och förmodligen sköna ibland....

135 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2013-03-01 17:16:50)

Dags för Ultra VW & Volksworld att göra reportage på denna. ICQ/ag

136

verkligen!

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

137 Senaste redigerad av Peter S (2013-03-01 18:54:13)

Vad otålig du är Rogga ICQ/ab
Att göra ett inlägg med redigerade bilder och pilla ihop en genomtänkt text tar tid (1-2 timmar) och något jag får göra på kvällar och denna tid (och möjlighet) har jag inte varje kväll. Man skall känna sig inspirerad också.
Det är dock roligt och uppmuntrande att det finns folk där ute som uppskattar min projekttråd.

Vi har ju inte avhandlat motor och låda och hade tänkt göra det innan det var dags för bilder på den "färdiga produkten" Default/hmm

Har faktiskt inte speciellt mycket bilder på bilen från Tierp och dessa bilder har jag inte sett förut. Vet att det funnits bilder på FB, men jag saknar konto och har inte för avsikt att skaffa något.

Därför är det skoj att äntligen få se några, så du är förlåten ICQ/ab

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

138

Då ser vi fram emot bilder på motor,låda mm ICQ/ab och vi lär inte bli besvikna ICQ/ab

139 Senaste redigerad av rogga (2013-03-01 20:19:30)

Otålig.... är bara förnamnet... är hemma med VAB...  ICQ/ad
Ser fram emot motor å låda....
Hade på känn att du inte sett dom bilderna....

140

Motor å låda känns verkligen som en lördagsgodispåse värd att vänta på Default/smile

141

Otroligt jobb, en underbar kombination av god smak och otrolig detaljfinish. Har kikat på din hemsida några gånger över årens lopp, men den har ju inte uppdaterats alls senaste deceniet nästan, har sett att du gjort nåt inlägg då och då men har nästan trott du slutat med VW... Tänk så fel man kan ha... Imponerande!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

142

Kan tänka mig att suget blir ganska mättat ett tag efter ett sånt här projekt.. Sjukt snyggt och fräscht bygge ICQ/ab

143

Jag vill läsa om HELA processen på motorn.   Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

144 Senaste redigerad av Peter S (2013-03-02 09:00:41)

Svwerker skrev:

Jag vill läsa om HELA processen på motorn.   Default/lol

Nej, det vill du inte. Jag vill inte tråka ut er....

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

145

Svwerker skrev:

Jag vill läsa om HELA processen på motorn.   Default/lol

Default/lol

146

Peter S skrev:
Svwerker skrev:

Jag vill läsa om HELA processen på motorn.   Default/lol

Nej, det vill du inte. Jag vill inte tråka ut er....

Det är nog ingen risk. Eftersom jag följt den utdragna processen på håll så har jag sett hur inriktningen gjort sina krumbukter och det kan vara kul att läsa om det i komprimerad form, från din synvinkel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

147

Svwerker skrev:

Jag vill läsa om HELA processen på motorn.   Default/lol

Jag med !!!

Om utställning har jag hunnit höra nu, men hur är det på stripen? är den testad där ännu?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

148

Peter S skrev:
Svwerker skrev:

Jag vill läsa om HELA processen på motorn.   Default/lol

Nej, det vill du inte. Jag vill inte tråka ut er....

Jo det vill vi ICQ/ag

149

Riktigt snyggt    ............    TACK för insperationen ICQ/ab

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

150 Senaste redigerad av Peter S (2013-03-05 13:34:15)

Växellådan
Det får bli en liten uppdatering denna helg.

Trim-djävulen hade slagit klorna i mig under sommaren 1999 då jag åkte runt med en 2165cc maskin som sattes ihop med stram studentbudget. Pengar till att bygga en preppad låda fanns inte då, men under följande vinter skulle det byggas både en ny motor och låda.

Det mesta av inkråmet till lådan fixade Street Shop i Enköping fram. En av killarna som drev den, Hasse Andersson, är en klurig kille som då jobbade på maskinverkstad och laborerade med såväl hemtillverkade drivaxlar som växellådsdrev. Brodern Magnus Anderssons bil som tävlades flitigt under 90-talet fick agera testbänk. Denna bil såldes f.ö. nyligen sommaren 2012 till "Erco" här på BV som efter säsongen sålde den vidare till skåne.

http://imageshack.us/a/img42/6874/drevm.jpg
En "Andersson-made" main shaft med rakskurna drev

Hur som helst, då jag på den tiden inte hade så bra koll på hur man sätter ihop en växellåda, vilka delar som krävs samt vilka utväxlingar som är lämpligt så fick de i stort sett fria händer.
Ihopmonteringen sköttes av brödernas pappa.

http://imageshack.us/a/img694/9638/lada2v.jpg
http://imageshack.us/a/img28/3481/lada3nz.jpg
Lådan under ihopmontering

Recept:

  • Rhino växellådshus

  • Superdiff med gängade ändar

  • Gene Berg pinion support

  • FTC/Gene Berg main shaft

  • Utväxling: 1:a 3.78/2:a 2.36/3:a 1.65/4:a 1.31

  • 3.88 r&p

  • Förstärkt gavel samt sexkantsbrickor (de som håller plåtkåpan med majblomman)

  • Sway-away drivaxlar, korta (-66)

En av fördelarna (eller nackdelarna) med att ett projekt drar ut på tiden som detta har gjort är att man har gott om tid att ändra sig om hur det skall vara och gott om tid och hitta delar ICQ/ag

http://imageshack.us/a/img685/7514/dsc00002liten.jpg
ZF lamelldiff i beståndsdelar (dålig mobilbild)

En sådan del är diffen. Lådan sattes som sagt ihop med en superdiff och visst hade jag funderingar på att försöka hitta en ZF diff, men att göra det i detta land är knepigt.

Dock dök det upp en sådan till salu 2010 och inhandlades raskt. Då den var begagnad och levt ett hårt liv i rallycrosssvängen skickades den till Janne Andersson i Norrtälje som plockade isär och gick igenom allt innan ihopmontering igen. Janne har ju erfarenhet av dessa diffar då han har en i sin egen buggy.

http://imageshack.us/a/img27/1756/img4988liten.jpg
Lådan urskruvad för "uppgradering"

Lådan som redan satt på plats i bilen fick skruvas ur och kördes sedan i början på 2011 till Hans Landelius i Södertälje för "uppgradering" med denna diff.

Den uppmärksamme noterar att färgen på växellådshusen försvunnit sedan den sattes ihop första gången. Det är inte alldeles enkelt att måla/lackera magnesium och få det att sitta fast vilket jag fick erfara. Färgen började flaga i stort sett omgående, så jag valde då att bumsa bort den och spreja den med en linoljebaserad rostskyddsolja istället.

http://imageshack.us/a/img823/6415/img4989liten.jpg
Lådan på plats igen

Värt att notera är att jag åker med tidigare drivaxlar och senare bromsar med tillhörande sköldar. De senare lagerlocken och sköldarna har en annan typ av dränering för olja som letar sig förbi packboxen i form av ett hål som mynnar ut på baksidan av skölden. På de tidigare årsmodellerna sitter en "droppnäsa" på locken som oljan droppar från och rakt ner i en skålformad plåt med pip (sitter i trumman) ut vilken oljan slungas.

Att bara skruva dit senare sköld och lagerlock på ett tidigt drivaxelrör fungerar inte. Hjullagret sticker ut ca 3mm längre ur hubben vilket gör att locket inte kan monteras eftersom skölden inte kläms fast och lagret tätas.

Ett felaktigt sätt är att då använda sig av de tidiga locken som förvisso klämmer lager/sköld, men med en dränering av gamla modellen som gör att olja droppar rakt in i trumman.

Jag löste det genom att svarva ur locken motsvarande (3mm), så att lagret/skölden kläms fast samt att jag fick slipa av ringen som packboxen tätar mot lika mycket.

Har senare förstått att man också kan använda sig av delar från typ 1 1966 som just har den nyare typen av dränering men de tidigare kortare axlarna, och att det då skall vara bolt-on.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!