1

Hej vänner!

Läste om nya körkortsregler för B-behörighet från 19 januari.
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

Betyder det att så länge allt tillsammans väger max 3500kg...
... och släpet totalt med last inte väger mer än bilen får dra
... och lasten på släpet inte väger mer än släpet får lasta
... så är det lugnt med B-behörighet?

Min T3-pickis t.ex.

skattevikt 2600
tjänstevikt 1570
max lastvikt 1030
totalvikt 2600
max släpvagnsvikt 1800

får alltså dra ett släp på 1800kg totalt.

Med denna uträkning:

Pickis inkl förare o bensin: 1570kg (snarare 1600 med tanke på förarens byggnad)
last 130kg (t.ex. en passagerare)
släp 1800kg (t.ex. ett rejält släp med en liten traktor eller minigrävare eller nåt annat kul, eller varför inte en buss...)
= tot 3500kg

Och vips är allt lagligt?

Får jag även dra släp med godkänt för högre totalvikt än 1800kg, så länge jag inte lastar på mer än bilen får dra?

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

2 Senaste redigerad av Demian (2013-03-01 12:07:05)

Nej, dom nya reglerna är nästan bluff. Det är ju i princip lika som tidigare.

Totalvikterna på släpvagn och dragbil får inte överstiga 3500kg, så du får inte dra en tom 1800 kärra. Förut räknade dom bara på tjänstevikten istället.

Men det som är bra med dom nya reglerna, är att det verkar vara relativt lätt att ta utökad B. Det krävs inget körkortstillstånd och ingen teori. Då får man ju köra ett ekipage med totalvikt på 4250kg.

3 Senaste redigerad av vwentusiasten (2013-03-01 12:06:29)

Man måste köra upp för B+ behörighet.
Totalvikt fordonståg 4250 kg tror jag det är nu
Och bilen måste väga mer än släpet.
Dvs för att utnyttja de nya reglerna till fullo.

Bil som väger 2100 Släp som väger  2099 typ.
Bilen måste enligt regbeviset få dra minst 2099 då.
Max släpvagnsvikt.

/ch

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

4

....men det är alltså fortfarande samma urkorkade regler gällande totaltvikt på släp alltså?
Dvs att jag inte får dra ett 1300-släp med min Westfalia (som får dra 1240kg), även om den faktiska vikten på kulan understiger 1240kg (lätt folkvagn på släpet)?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

5

Peter S skrev:

....men det är alltså fortfarande samma urkorkade regler gällande totaltvikt på släp alltså?
Dvs att jag inte får dra ett 1300-släp med min Westfalia (som får dra 1240kg), även om den faktiska vikten på kulan understiger 1240kg (lätt folkvagn på släpet)?

korrekt.

Mera känd som jb...

6

Peter S: Om du tar B+ så får du framföra ditt exempel på bil och släpkombination
Man får alltså dra en kärra med högre totalvikt än vad bilen får dra, men bara lastad max till vad bilen enligt regbeviset får dra.
På sista sidan finns bra exempel.

http://www.transportstyrelsen.se/Global … _72dpi.pdf

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

7

Tack för svaren, och tack för länken till pdfen Goggleman!

För att sammanfatta:

Med B-behörighet får min T3 dra ett släp som har totalvikt max 900 kg (3500 - 2600, pickisens totalvikt).

Med B+ får den dra ett släp med totalvikt max 1650kg (4250-2600kg).

... så chansen att jag kan åka runt med en minigrävare/liten traktor på släp, lagligt, är rätt liten - om det inte är en väldigt liten traktor... ICQ/ab

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

8 Senaste redigerad av Peter S (2013-03-01 20:24:12)

Goggleman skrev:

Peter S: Om du tar B+ så får du framföra ditt exempel på bil och släpkombination
Man får alltså dra en kärra med högre totalvikt än vad bilen får dra, men bara lastad max till vad bilen enligt regbeviset får dra.
På sista sidan finns bra exempel.

http://www.transportstyrelsen.se/Global … _72dpi.pdf

OK!
Jag vill ju kunna traila min typ1 med Westfalian till träffarna i sommar utan att behöva regga om en biltransporttrailer och sänka totalvikten på den.

Kollade upp min egen buss, och det är som följer:

Skattevikt, kg: 2300
Tjänstevikt, kg: 1640
Totalvikt, kg: 2300
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1200

Siffran 1200kg är väl "automatgenererad" utifrån max totalvikt på ekipage minut totalvikt på dragbil (3500-2300=1200kg)?

VW själva tillåter inte större släpvagnsvikt än 1200kg på tidiga baybussar, medan senare (76-79) med 2-litersmotorer för dra (tror jag) 1500kg.

Så, jag slipper hur som helst att ta BE-körkort utan klarar mig med B+? Jag printade ut dokumentet ovan och tolkar det så i alla fall ICQ/ag

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

9

Vad jag har förstått har man redan tidigare ändrat böterna för överlast - förut var det billigt och tämligen riskfritt att överlasta några hundra kilo på en personbil, medan ett ton på ett 60-tons ekipage var dyrt. Nu är det vad jag hört mer proportionellt, dvs några hundra kilo på en lastbil är inte så farligt men på en personbil desto värre... Dessutom tror jag kortet kan ryka. Så läs på noga om ni ska ut och dra tungt... Reglerna (och regbevistolkningen) för vad man får lasta är inte enkla direkt...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

Nu försökte jag läsa på vad som gäller, olovlig körning kan man också få, om man kör ett ekipage man inte har rätt att köra...

Jag har ju BE CE sen förut, men konstigt nog verkar nya B+ ge rätt att köra MER än jag får köra, kan jag då ta B+ också... Skumt... Sen stod att HAR man redan behörigheten så gäller vad som gällde när man tog den... Verkligen virrigt...

11

johan_l skrev:

Jag har ju BE CE sen förut, men konstigt nog verkar nya B+ ge rätt att köra MER än jag får köra, kan jag då ta B+ också... Skumt... Sen stod att HAR man redan behörigheten så gäller vad som gällde när man tog den... Verkligen virrigt...

Du bör rimligtvis få dra tyngre på BE(med "rätt" bil)då du inte har någon begränsning av totalvikten på 4250kg som med B+

12

Om du har ett be taget innan nya reglerna så är det max 12 ton fordonskombination.

13

ANDROID App: Körkortskoll - Släp

https://play.google.com/store/apps/deta … B2YWduIl0.

1958/63  Typ 1 ragtop/ min första bubbla
1970        Typ 3 Notchback,
1982/83  T3 Transporter bus / Eh pickup
1983/89  Golf GTI / Golf GTI 16V

14

johan_l skrev:

Nu försökte jag läsa på vad som gäller, olovlig körning kan man också få, om man kör ett ekipage man inte har rätt att köra...

Jag har också gamla BE. Jag får inte ihop att jag får dra mindre än med B+. Hur har du upptäckt det?

Största skillnaden jag förstår är att man i vårat BE kort räknar bruttovikten på vagnen jämt och nu är det mera tal om totalvikter.

Däremot så blir jag lite överaskad av det Peter skriver. Jag håller med honom i hans tolkning,. men som jag hade förstått det så skulle det fortfarande vara totalvikter i de nya B+ systemet. MEn kan man räkna bruttovikter så är det ju mycket bättre. Då kan man ju dra en 2-tons bilsläp lastad med en lätt bubbla bakom en bil som annars bara får dra 1600kg.  ICQ/af

Det är ju det man egentligen behöver.

Men detta ekipage blir nog aldrig lagligt... ICQ/ad
http://imageshack.us/a/img543/4683/1600skrot2.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

15

Jag läste nog fel, bilens
b+: bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4 250 kg
BE: släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg
jag läste totalviken för ekipaget på båda...

Utökad B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg.
• Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt.
• Du får även dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens
och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4 250 kg.
BE-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg.
• Du får även dra en eller flera släpvagnar som väger mer än 750 kg i totalvikt,
förutsatt att släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg.

16

johan_l skrev:

Jag läste nog fel, bilens
b+: bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4 250 kg
BE: släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg
jag läste totalviken för ekipaget på båda...

Utökad B-behörighet
• Du får även dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens
och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4 250 kg.
BE-behörighet
• Du får även dra en eller flera släpvagnar som väger mer än 750 kg i totalvikt,
förutsatt att släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg.

Men det är väl förutsatt att fordonet får dra så mycket?
För det är väl alltid den max släpvagnsvikt som står i instrumentet som gäller?

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.