1

jag har sparat på mig lite växellådor och delar inför att sätta ihop en låda till min buss. men när jag nu nått/ några år senare börjar kolla på grejorna så är den lådan jag avsett använda inte den 4,12 låda jag tänkt mig utan en 1300 låda med 4,37? . jag känner att den lådan inte kommer borga för god motorvägsfart och att minst 4,12 bör vara där man skall sätta ribban.. så vad göra? antingen så får jag börja jaga en 1500 låda, eller så får jag modifiera den lådan jag har. jag har sedan gamalt en superdiff liggandes och till den en 3,88 slutväxel, kommer det funka att bara byta slutväxel i 1300 lådan ? den kommer från en dubbelgavlad irslåda. eller kommer jag stöta på några problem.. är inta bra på lådor så jag behöver lite feedback!

2

Som jag förstått, när dessa diskussioner kommit upp, så är det ingen extremt stor skillnad på de olika utväxlingarna. Det stora hoppet ligger i att byta till en personbilsdimensionerad låda, att det sen finns olika variationer av dessa, spelar mindre roll. Men sök på straight axle eller liknande för att få mer information i ämnet, det har tagits upp tidigare.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

I motsats till vad Kee säger så är det stor skillnad mellan de olika utväxlingarna på personbilslådorna. En buss måste ha rejält med hästar för att köra 3.88 slutväxel. 4.12 funkar på en buss med moderat trimmad motor. Original motor behöver 4.37 slutväxel med en flyttad fyra för motorväg. 4.12 lådorna från typ tre är bra för bussar med straightaxelkit men mår också bra av att man trimmar motorn något (90-100 hk). I ditt fall skulle jag sätta i en 4.12 slutväxel i din 1300 låda.

4 Senaste redigerad av Demian (2013-03-01 12:14:34)

Det beror ju lite vad man har för däck också, men min dubbelhytt har bra ork och varvar alldeles för mycket med en original 1600 och 4.12, men jag tror jag kör med 185/55. I den skulle jag behöva en freeway flyer.
Jag har lite varvdata som är räknade med 185/65-15

Det finns två olika utväxlingar på 4:ans drev i 3.88 lådor. 0.92 och 0.93.

Vid 3000 RPM

3.88  - 98.5km/h

3.88-   97km/h

4.12  - 96km/h

4.37  - 90km/h

Men sen får man väl också tänka på att övriga växlar är olika långa på 4.12 och 3.88.

5

jaha så jag får leta på en 4.12 låda som jag kan utröna här... min vän larsson åkte ju med sig split ner till bad camberg och då gick den med 1300s låda, ny 1600 med dubbla ict om jag inte är helt felunderättad och det gick ju som tåget... jag har ju för avsikt att åka med en 1968cc och hur mycket mos den lämnar ska jag låta vara osagt men jag hoppas ju att den iallafall ger 100 kusar... hursomhelst var ju frågan rent mekaniskt om det stöter problem med att montera i grejorna jag har eller om det bara är att skicka i!? skillnaden enligt det demian visar vid 3000 varv är ju försummbar så om man åket 4,12 eller 3,88 kan ju inte spela nån roll... eller..?men jag är ju inte sämre än att jag skaffar en 4,12 om det är det som herrarna anser vara modellen...

6

Skillnaden mellan en 4,125 och 3,875-låda ligger i växlarna 1-3, på fyran är skillnaden mindre än 6%. Detta för att det bara är fyrans utväxling som skiljer, i princip. Detta gör 3,875-lådorna olämpliga för tunga bilar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:

Skillnaden mellan en 4,125 och 3,875-låda ligger i växlarna 1-3, på fyran är skillnaden mindre än 6%. Detta för att det bara är fyrans utväxling som skiljer, i princip. Detta gör 3,875-lådorna olämpliga för tunga bilar.

Jag har inte kört nån 3,88 i en buss, men jag vet inte om det kan skilja så mycket mellan 3,88 och 4,12 att 3,88 är olämplig i en buss.  Larsson är ju nöjd med sin och han kör 3,88.

Räknar man på utväxlingen så skiljer det för lite över alla växlar för att se nån större skillnad mellan lådorna. Det skiljer mer mellan 3:an och fyran på en 4,12, så det gör väl egentligen att t o m 3,88:an skulle vara lämpligare i en buss då 3:an och 4:an är tätare.

Vid 3000 rpm

3,88                                                           4,12

1:an (3,78)               24km/h                                                      22,5km/h

2:an (2,06)               44km/h                                                       41,5km/h

3:an (1,26)               72/km/h                                                      67km/h

4:an (0,93) (0,89)      98km/h                                                       96km/h

Rätta mig om jag har fel med utväxlingarna på växlarna. De är tagna från nätet, så man kan ju aldrig lita på det 100.

8

alltså jag körde ju larssons buss en bra bit i tyskland och det enda var att det kändes som att ettan var en smula hög men inte så det störde, men frågan var ju om det är några rent mekaniska skillnader eller går det bra att klämma i 3,88 i en 1300 4,37 låda eller är det nått som inte stämmer? jag undrar för att det finns å göra ändå utan att gå den hårda skolan i växellådornas värld...

9

Det är enklare att byta IRS-delarna till pendelaxel än att byta utväxling i en låda. Ska man byta slutväxel måste HELA lådan rivas och byter man till pendel är det "bara" diffdelen som ska fixas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Demian skrev:

.....

Rätta mig om jag har fel med utväxlingarna på växlarna. De är tagna från nätet, så man kan ju aldrig lita på det 100.

Det stämmer förutom att ettan på 1,125-lådorna har 3,80 och fyran finns i både 0,89 och 0,88 (egentligen är det skillnad på tredje decimalen men det är så man brukar räkna).
Skillnaden är tillräckligt stor för att den ska märkas enligt Tobias J men det beror på vad man har för motor och hur sportigt man kör. Jag har själv inte provat i en buss men generellt känns det bättre att köra en bil lådan blir tätare ju högre upp man kommer.

På pappret skiljer det inte heller så mycket mellan en 0,93 originalfyra och en 1,04 som jag har i min låda men i verkligheten är skillnaden milsvidd enligt mig.

Ali G

11 Senaste redigerad av masen (2013-03-01 17:24:35)

Svwerker skrev:

Det är enklare att byta IRS-delarna till pendelaxel än att byta utväxling i en låda. Ska man byta slutväxel måste HELA lådan rivas och byter man till pendel är det "bara" diffdelen som ska fixas.

seddu!.. jag menar ju att jag har drevet på diffen och ett pinjongdrev från en 3.88 låda som jag funderade på om det passar rakt av i min 4,37 låda... hade en aning om att det skiljer sig i pinjongdrevet men eftersom jag är en sopa på detta med växellådor så var jag tvungen att fråga! slutväxel...var då kanske fel utryckt ...

12

3,88 lådans pinjongaxel brukar ha splines medans 4,375 brukar ha kil= passar dåligt att bara byta pinjongaxel!

Den grövsta/hållbaraste 1-2an hittar man i 3,88 lådorna. 1an har en kugg mindre = större = hållbarare. Men det kanske bara är intressant om man börjar få lite för mycket effekt eller fäste...!

Men å andra sidan har 3,88ans 3-4 bara påpressade ingrepp som kan börja slira om man har otur, dessa kan svetsas men kan då behöva bearbetning.

Min optimala låda är 3,88 med std 1-2. 3-4 plockar man från en 002 låda då dessa drev passar rakt av, grovtandad 3 och kanske även 4an(olika varje gång man öppnar en ny låda). 002 lådans 4a är 0,82! Här snackar vi highway flyer... Men det krävs ju effekt för detta!

13

Jag kör 3,88-låda med originalmotor och har aldrig känt att motorns kapacitet skulle vara i underkant. Men det kan ju bero på det naturligt lättade chassiet, som gör den till värsta sportbilen.  ICQ/ae

Däremot skulle jag inte banga på att sätta i en låda från en trettonhundra, om det var vad som stod till buds. Jag tror skillnaden mot busslådan är alltför uppenbar ändå. Men det är bara gissningar, en annan vore glad om ens alla växlar fungerade.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

tack niklas! där kom det jag ville veta! intressan! jag har gått och klurat på hur jag skall gör med detta och jag kom på att min tidigare plan var att ta en dubbelgavlad irs låda och att trycka i svingdiffen.. men det är ju ett par år sen och jag har gått lite vilse i detta med tiden.. jag skall ju bara ha en snäll maskin i och det lär väl inte bli ett överflöd av mos .. säkert tillräckligt för att ha ihjäl en låda men det är inte tänkt att bussen skall brukas så.. så ofta.. ICQ/ab nej allvarligt så skall bussen till hessich förhoppningsvis och då kommer jag uppskatta en högt växlad låda och sen kanske det byggs en låda för tuffare körning men motor och bussbyggnation vräker i sig pengar och det finns helt enkelt inte deg till sliramedbakhjulenlåda nu. ja och inte tid heller.

15

Har man en dubbelgavlad låda så går det att stoppa i vilken pinjong och kronhjul som helst. Alla treor och fyror är bara påpressade på drevet men dom senare med fintandning är elektriskt pålödda och sitter utav helvete. För att se skilnaden mellan olika utväxlingar så är det bara att multiplicera slutväxeln med växelns nr så ser man tydligare hur lådorna skiljer sig från varandra. 4,12 med biggens etta tvåa och en trea från en tidig 60-tals låda 1.32 och en fyra runt 1.0 borde vara idealiskt för en tung buss. har man för låg fyra tror jag att bussar går varmt. Dom mår bra av att varva ca 3600 vid motorvägsfart.

16

masen skrev:
Svwerker skrev:

seddu!.. jag menar ju att jag har drevet på diffen och ett pinjongdrev från en 3.88 låda som jag funderade på om det passar rakt av i min 4,37 låda... hade en aning om att det skiljer sig i pinjongdrevet men eftersom jag är en sopa på detta med växellådor så var jag tvungen att fråga! slutväxel...var då kanske fel utryckt ...

Jag förstod vad du menade. Grejen med att byta slutväxel i en låda är att piniongen inte går att yta utan att riva hela lådan. Ska man byta från IRS till pendel i låda med den slutväxel man vill ha så byter man diffen och allt utanför den till pendelgrejer och flipper gå i själva lådan. Kronhjulet har olika håldelning vilket gör att man brukar sätta i en sk. Superdiff som har båda hålbilderna.
Sen behöver man chimsa in rätt spel för att få rätt slitagebild och sen är du på banan.

Ali G

17

Skall man åka till Hessisch så river man självklart hela lådan. Det finns vanliga diffhus med 8bultar som man sätter 3.88 kronhjul på så det är ingen rocketsience att bygga om lådan. Däremot så måste spelet mellan kronhjul och pinjong mätas, något som många går bet på. Om du är intresserad så hör av dig.

18 Senaste redigerad av Demian (2013-03-02 16:35:03)

Som sagt en buss är inte så tung som man tror, så jag tror inte man behöver tänka i andra banor.

Enligt instruktionsböckerna så väger en barndoorpanel från -53 890kg. 10kg mer än en 1303 och 150kg mindre än en typ3 .

Masens fönsterbuss med alla säten väger 970kg.

Så jag kommer höra av mig om en freeway flyer   ICQ/ab

19

swerker , jag kom fram till det oxå...pinjongdrevet gör skillnaden!  jag har lite kvar innan det är vxllåda på allvar och ska  ta mig en riktig funderare... men jag tror hans kommer få ett samtal... demian, nä bd:n känns lätt och nog tror jag det lutar åt  nått sånt..

20

Demian skrev:

Som sagt en buss är inte så tung som man tror, så jag tror inte man behöver tänka i andra banor.

Enligt instruktionsböckerna så väger en barndoorpanel från -53 890kg. 10kg mer än en 1303 och 150kg mindre än en typ3 .

Masens fönsterbuss med alla säten väger 970kg.

Så jag kommer höra av mig om en freeway flyer   ICQ/ab

En buss är tyngre än man tror att flytta i hög hastighet genom lufthavet.
Nu har faktiskt T1:orna och T2:orna lägre Cw värde än T3:orna.
Men värdet är kopplat till den totala frontarean, så att om man jämför en bubbla som är lika tung som en buss så skär bubblan mycket lättare genom luften.
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten.

Min vän knäckte 3 ISRbubblalådor i sin splitbuss, men han gasar rätt friskt också, men det är väl det ni siktar på?
Bayens låda tål väl mer har jag läst, varför inte ta en sådan låda, utväxlingen fixas billigt med större bakhjul!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

21 Senaste redigerad av Demian (2013-03-03 00:19:57)

Jo, det är klart att luftmotståndet har stor betydelse. Men det var ganska förvånade att de var såpass lätt viktmässigt. Jag blev rätt paff över att de ligger så nära 1303:or viktmässigt.

Jag tycker att det är skönt att ligga på mellan 3000-3500 rpm då jag åker buss. Jag åker ganska mycket långåkning och vill kunna ligga på 120km/h på motorväg. Med en freeway flier och mina däck, så skulle min buss varva 3000 vid 107km/h. Det och ca 150hk borde vara en ganska bra kombo.

Det enklaste är ju egentligen att gå på större däcksdimension, men allt är kompromisser. Fram och bakdäcken måste harmonisera någorlunda, så antingen får man åka mycket högre, eller tubba hjulhusen. Jag är inte så sugen på dom sakerna, så då får jag kosta på en dyrare, förstärkt låda istället.

22

Vi xka ändå köra tillsammans från tyskland, så då kan ni ha vilka jävla lådor och motorer ni vill, jag kör ändå bara med 30hästar, förvisso bubbla, men känner jag Kuus rätt, så kör han med 30hästare i sin buss oxå, såatte...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

23

Demian skrev:

Jo, det är klart att luftmotståndet har stor betydelse. Men det var ganska förvånade att de var såpass lätt viktmässigt. Jag blev rätt paff över att de ligger så nära 1303:or viktmässigt.

Jag tycker att det är skönt att ligga på mellan 3000-3500 rpm då jag åker buss. Jag åker ganska mycket långåkning och vill kunna ligga på 120km/h på motorväg. Med en freeway flier och mina däck, så skulle min buss varva 3000 vid 107km/h. Det och ca 150hk borde vara en ganska bra kombo.

Det enklaste är ju egentligen att gå på större däcksdimension, men allt är kompromisser. Fram och bakdäcken måste harmonisera någorlunda, så antingen får man åka mycket högre, eller tubba hjulhusen. Jag är inte så sugen på dom sakerna, så då får jag kosta på en dyrare, förstärkt låda istället.

På en buss som är osänkt så blir det påtaglig skillnad med olika stora hjul bak och fram, men med en sänkt buss (som jag tokgillar) så försvinner stora/höga bakdäck långt in i hjulhuset och stör inte ögat, snarare förstärker känslan av en kraftfull vagn.
Så man behöver inte tubba hjulhusen för att få en bra utväxling och en snygg design, men vi alla är olika.
Naturligtvis får man inte den optimala växlingskänslan med att bara slå på högre hjul bak, det är inte det jag påstår.
Däremot påstår jag att det enklaste och billigaste och bästa sättet att exprimentera fram en motorvägsutväxling som passar den motor och bil/buss och körsätt man trivs bäst med är den enklaste, montera större/rätt hjul bak.

Inom Isjaktssvängen finns ett uttryck, "KISS", "keep it simple stupid"
Nu vill jag verkligen inte påstå att någon är "stupid" absolut inte!
Men alldeles är för ofta är det enklast som är bäst.

Hade jag obegränsat med pengar skulle jag säga annorlunda, då skulle jag rekommendera att skaffa de hjul som är snyggast och låta bygga en växellåda som anpassades till mitt körsätt.
Tyvärr tillhör jag de som bara har råd att byta till större hjul, och kanske byta till IRS eller pendelaxel utan reduceringar ICQ/ab

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

24

dom enklaste maskinerna och enklaste människorna är dom bästa att ha å göra med... som min vän kalle brukar säga...mycket gummi borgar ju för god komfort likaväl...

25

Återupplivar denna tråd, fanns mycket matnyttigt i den.
När ändrades pinjonglagerinfästningen, från bultad till gängad? Vid sving till irs bytet? Eller är det bara 3,88 lådorna som har gängat?
Förstår det som att man kan flytta över inkromet från en enkelgavlad 1303S låda till en äldre låda (sving). Detta borde betyda att pjlagerhållaren måste behållas till det gamla huset.
Sen vet jag att man måste ha superdiff eller den diff Hans skrev om tidigare i tråden, för att krondrevet skall passa.

Vad säger ni som dykt i lådorna massor av gånger?

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.