1

Hej alla kloka där ute i stugor och verkstadsutrymmen upplysta av flitens och svetsens låga.
Jag behöver lite hjälp.

Hur fungerar det att regbesiktiga och göra ursprungskontroll på en bubbla om det inte är matching nr.
Dvs att plattan är från en bil och karossen från en annan bil?
Att motorn är utbytt är ofta inget som noteras eller finns nerskrivet vilket motornr bilen hade ursprungligen.
Även om det bara skiljer någon månader i tillverkning så är faktum att det är två olika identiteter som förenats.

Det finns flera som jobbar/jobbade åt sbp och säkert många andra som ställt sig denna fråga och fått fram information
rörande detta. Vänligen upplys mig ICQ/ag

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

2

Jag frågade map mitt splitbygge, och det viktiga som den handläggare jag pratade med tryckte på var att identiteten på en VW bärs av plattan, karossen ska vara motsvarande årsmodell, lika med motorn och bromsarna. Dvs man kan byta motor och kaross men bara mot delar som är "lika". Det får inte finnas motstridiga uppgifter på kaross och platta, så står ett avvikande chassinummer på karossens märkplåt så ska det kryssas på plåten. Om man hade bytt någon detalj så verkade det ok, men börjar man ha bytt motor, bromsar, låda etc så sa han "näe då blir det en besiktning av ombyggt fordon" har jag för mig... Dvs troligen ser de mellan fingrarna om man (som jag frågade) bytt till tvåkrets h-cylinder med plastbehållare och 30 hk motor istället för 25. Men börjar man byta till helsynkad låda, 34häst eller liknande... då kan man nog få problem...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Tack johan_l jag har fått samma uppgifter utanför BV också att det är plattan som är stommen och den man ansöker om ursprungskontroll på.
Då ser jag ljuset i tunneln. hopp om livet. frid i skogen osv.. ICQ/ag

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

4

I mina regbevis är det bara nummret på plattan som står noterat.
Typnummerskylt kan vara bra att ha men eftersom den jag har på min 67:a är fastsatt med plåtskruv (original) så kan ju  vadsomhelst hända.
Om du har en sådan som matchar plattan så är nog saken klar!
Sedan vetefan om jag har något karossnummer överhuvudtaget. På de äldre typ 1:orna så finns karossnummret vid bromsvätskebehållaren (1954) på min 67:a har jag nada där eftersom det är ny plåt.
Om nu inte karossen är uppseendeväckande fel så misstänker jag att SBP ej reagerar, lite som att inte väcka den björn som sover.
Har sedan hört om karossbyten som gjorts på 70-talet där myndigheterna bråkat och gnällt, läs ombyggt fordon.
Kunskapsnivån numer hos besiktningspersonalen är nog bra men troligen helt fokuserad på nyare fordon ICQ/ag .

Svwerker, comment please?

S

5

Jag regbes en -55a med 1600 motor, 60 talsbromsar, v-låda från 70 talet,12volt ormbo h4 lampor i org lysen
inga problem

Post's attachments

mina 012.JPG, 282.85 kb, 1632 x 1224
mina 012.JPG 282.85 kb, 176 downloads since 2013-02-26 

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

6

Nicklas skrev:

Jag regbes en -55a med 1600 motor, 60 talsbromsar, v-låda från 70 talet,12volt ormbo h4 lampor i org lysen
inga problem

Din besiktningsman hade nog väldigt tunna och nästan osynliga fingrar som var väldigt lätta att se genom... eller hade osedvanligt dålig koll på hur VW i synnerhet och bilar i allmännhet såg ut 1955...

Jag misstänker du hade en god portion tur, men det ska man väl ha ibland. Tror de lågt hängande frukterna, med h4 och 1600 motor kan vara värt att undvika... De borde även en rätt oinsatt besiktningsman kunna plocka... De begår ju trots allt någon slags tjänstefel om de släpper igenom ombyggda bilar som inte ens skulle gå igenom en vanlig besiktning...

7

Hur många ser skillnad på en 30,34 eller en 1600 motor idag
osynkad 50 tals låda eller en synkad 60 tals låda
Är bilen snyggt hoppskruvad inga problem

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

8 Senaste redigerad av Demian (2013-02-26 20:48:01)

Både Lasse mix och Herman har kommit igenom regbes med skivbromsar på splitbussarna. Och Gustaf reggade in sin med Porschebromsar. Alla tre reggade in sina med alufälgar och "fel" däck, ändrad spårvidd, sänkta och alla tre är besiktade på olika stationer.

I Hermans fall fick han beröm över att det satt bättre bromsar där än original.

Jonas i Falun hade större motor, än den 30hk som skulle ha suttit där, men även det släpptes igenom på villkoret att han monterade krängningshämmare.

Jag tror att det är ganska lugnt att ta sig igenom en regbes. Den enda som jag vet har haft nått strul, är Peter S, men det var väl över 10 år sedan.

9

Min ghia reggade jag in med en 1914cc i baken med dubbla 44:or, Bes gubben öppnade huven fram och undrade vad motorn satt ICQ/ag  inte en fråga om motor storlek....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

10

Nästan trist att besiktningsgubbarna har så dålig koll... Fast kanske bra ändå...

11

Jag reg besiktigade min buss.
Med fel motor,två krets,skivbromsar och fel fälgar och däck annan spårvidd.
De var lite tveksamma men efter diverse telefonsamtal kom han tillbaka och sa att det är sunt förnuft som gäller.
Så min buss är reggad som den står med 1600, två krets, skivor fram, annan spår vidd samt däcktyp.

12

Skilj på vanlig regbesiktning och regbesiktning för de bilar som fallit ur register. Att regbesiktiga för en ombyggnad är sällan några större problem om det är korrekt utfört.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13 Senaste redigerad av Demian (2013-02-27 09:02:06)

johan_l skrev:

Nästan trist att besiktningsgubbarna har så dålig koll... Fast kanske bra ändå...

Jag tror att dom har koll, men att de går efter sunt förnuft. Fast att ghian gick igenom var ju lite extremt.

Jag har för mig att det bara står i paragraferna att bilen ska vara i originalutförande. Och det kan man ju tolka på många sätt.

Kommer du och gör en vanlig besiktning med din split, så går den ju igenom om den har andra fälgar, är sänkt, skivbromsar och nyare låda, så då finns det ju ingen logisk förklaring till att den inte ska gå igenom bara för att den ska tas in i registret igen.

14

Svwerker skrev:

Skilj på vanlig regbesiktning och regbesiktning för de bilar som fallit ur register. Att regbesiktiga för en ombyggnad är sällan några större problem om det är korrekt utfört.

Ja, i detta fall är det ju att ta in ett fodon som fallit ur registret, jag har då fått uppfattningen att de SKA vara lite hårdare då... Oavsett verkar det ju vara lite tur eller otur, det är ju dumt att utmana systemet med saker som är enkla att fixa efter bes.

15

Sen har vi ju ytterligare en liten skillnad på regbes och regbes. Det är ju importbilar, men det är väl samma regler som att ta in en bil som fallit ur?

16

Men hur gör man för för att få in en bil i registret igen? har hört att man måste ha gamla kvitton eller gamla papper för ursprungskoll. Om man hittar en buss mitt ute i skogen, hur gör man då?  Default/hmm

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

17

Man ringer till Riksarkivet, anger t.ex. gamla nummerplåtarna eller chassienummer.
Sen skickar dom ett gäng gamla papper på bilen.
Därefter så skickar du in dom pappren + kvitto på köpet av bussens ägare (markägare)!

Finns nog en how-to guide ICQ/ab

Tillbaka i ny förpackning...

18

nobody skrev:

Man ringer till Riksarkivet, anger t.ex. gamla nummerplåtarna eller chassienummer.
Sen skickar dom ett gäng gamla papper på bilen.
Därefter så skickar du in dom pappren + kvitto på köpet av bussens ägare (markägare)!

Finns nog en how-to guide ICQ/ab

Om plåtarna inte sitter kvar då?  ICQ/am

19

"eller chassienummer"

20

nobody skrev:

"eller chassienummer"

Hoppas ni förlåter mig dör min okunskap för just det här  Default/lol
Så det räcker med chassienummer för en ursprungskoll? ICQ/ab

21

Japp, jag beställde gamla dom pappren via chassienumret på min gamla buss!

22

nobody skrev:

Japp, jag beställde gamla dom pappren via chassienumret på min gamla buss!

Där ser man, trodde man behövde något gammalt bevis på bilen

23

Tror inte alla län kan söka på chassienummer, då får man hp via tex vwhk och hitta bilens första reg.nr. och sen fortsätta därifrån. Jag tror man ska ha "sidta" regbeviset, varje gång en bil bytte län bytte de regnr.

24

Man behöver faktiskt inget regnr eller regbevis eller andra reghandlingar. Skulle man inte få fram nått, så går det ändå.

Jag fick igenom min -55 helt utan sånt.

Så länge det går att läsa av chassinumret, så går det att beställa ett ursprungsbevis från Wolfsburg. Det tillsammans med att någon kan intyga att bilen befunnit sig i Sverige de senaste 20 åren räcker.

25

Demian skrev:

Man behöver faktiskt inget regnr eller regbevis eller andra reghandlingar. Skulle man inte få fram nått, så går det ändå.

Jag fick igenom min -55 helt utan sånt.

Så länge det går att läsa av chassinumret, så går det att beställa ett ursprungsbevis från Wolfsburg. Det tillsammans med att någon kan intyga att bilen befunnit sig i Sverige de senaste 20 åren räcker.

Då blir det genast lite lättare! Men det kan bli svårt om man inte har någon som kan intyga Default/hmm