1

Hur ska de egentligen låta när man kör startmotorn?
Min låter nämligen som om batteriet e helt slut. Precis som om den inte riktigt orkar runt men batteriet är helt nytt så nästa tanke är att kanske startmotor är slut?

2

Det skall vara "full sprutt" även på dessa vagnars startmotorer.

Om vi inriktar oss på startmotorn och vanliga bekymmer så har jag erfarenhet av följande;

Enklaste åtgärden, men dyrast, är att skaffa en ny eller utbytes.

Eftersom du i vart fall som helst ändå måste ta ur den, så rekommenderas följande kontrollåtgärder;

1/ Kolla den synliga kopparledaren mellan solenoiden och startmotorn. Den brukar få för sig att ärga/oxidera så att den till sist går av. Om den är skadad eller av, så kommer det inte fram tillräckligt med ampere för att rotorn i startmotorn skall orka dra runt din motor.
Denna kan man laga, byta, om man är händig med ex.vis en kraftig lödkolv/likn.

2/ Det kan ju oxå vara så att själva startkontakterna i solenoiden är anfrätta och/eller brända. (motståndsmät) Byt isåfall solenoiden till en bättre/ny.

3/ Hur är det med själva rörligheten på solenoidens järnkärna/kolv?? den skall glida lätt i sin Cylinder. Här brukar det komma in vatten å smuts så att det kärvar ordentligt. På syncro är startmotorerna avtätade bättre. Gör rent och smörj försiktigt med en tunn olja.

4/ Kolens skick??! Byt

5/ Strömsamlarens skick?? Gör rent mellan kopparlamellerna och smärgla av ytan lite försiktigt..

Lycka till ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

3

Roger är inne på rätt linje.

3 andra vanliga fel är

Brott på kabeln precis innan kabelskon till startmotorn.

Och sliten bussning i växelådan till axeln till startmotorn.
Har sett fler som är helt slut och då kommer axlen snett.

Och mycket vanligt fel är dålig kontakt i elkontakten bakom tändningslåset.
Enklast att kolla detta först.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

4

Båda min vw har haft dåliga skarvningar i kabeln mellan startmotorn och strömmkällan så följ kabeln hela vägen och kolla alla skarvar.

5

Bra skit de här. Vill ju helst slippa lägga för mycke stålar på något som ändå ska bytas ut. Tänkte köra rjep s kopplingskåpa vid konverteringen så de blir ju subaruns startmotor sen.

6

Kollade över alla detaljer på min startmotor, men det ville sig inte iaf.
Då köpte jag ny........
JÄVLARS vilket orr det blev, sjuk skillnad.

Men som sagt, kolla övar och gör alla tricks först, funkar inte det, byt till en ny/renoverad.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Hej,

Precis beställt en startmotor hos Gowesty

http://www.gowesty.com/ec_view_details. … parent_id=

Verkar vara en bra starmotor med litte med kraft!   Finss till 2wd o syncro!

//erwin

8

Känns lite overkill att lägga 300£ på något som bara är tillfälligt.
Sitter med en lastbilsreggad synchro med endast 2 säten.

Planen är att jag vill ha soffar baktill som är vända mot varandra.
Men jag vill inte ha en massa strul när jag väl besiktigar sä jag ska få den godkänd med org säten på rätt håll med org infästningar och bälten.
Menst för att få den godkänd med fler säten och för att få ett färskare besiktningsdokument till motor konverteringen.
Och med motorkonverteringen ska jag byta kopplingskåpan för att subaromotorn ska passa, och den subbymotorn kommer att vridas runt av sin egen startmotor.

Men som sagt, jag vill ha ett godkänt dokument med 7 passagerarsäten innan jag river och projektar FÖR mycke ICQ/ag

9

Inte för att såga någons inköp men det finns startmotorer i Sverige för samma eller mindre pengar.
http://frejbildelar.e-butik.se/
och shoppar man i England blir det ännu billigare
http://www.justkampers.com/search2?loca … er%20motor

10

Tristar skrev:

Roger är inne på rätt linje.

3 andra vanliga fel är

Brott på kabeln precis innan kabelskon till startmotorn.

Och sliten bussning i växelådan till axeln till startmotorn.
Har sett fler som är helt slut och då kommer axlen snett.

Och mycket vanligt fel är dålig kontakt i elkontakten bakom tändningslåset.
Enklast att kolla detta först.

Med vänlig hälsning Patrik

Hittade faktiskt en till begagnad startmotor liggandes i bussen men jag misstänker att de e nått kabel rott eller liknande för jag kan inte minnas att de varit problem tidigare tex när jag köpte bussen.
Ska kolla alla sladdar o skit. Värsta fall får jag byta den men jag är nyfiken på kontakten bakom tändningslåset som du nämner.. Var hittar jag den? Eller talar du om kontakten där härvan sitter ihop med själva tändningslåset?

11

va o slet lite i startmotorn idag.
hällde kontakt sprej i alla kontakter jag hitta men kom aldrig så långt som till grovis kablarna på startmotorn i sig.
Lite knöligt att komma till därunder så jag tror vi åker på att slita ner motorn o kolla dom med då inget av de vi gjorde hjälpte Default/hmm

men sola sken o jag va på meca raceway o titta på räsorbilar med min systers små killar så de va ändå en bra dag. ICQ/af

få kolla va som händer till helgen när vi plockar ner startmotorn. Hittade hur somhelst en startmotor till innuti bilen, förmodligen från en vanlig 2wd. e de nåd so skiljer syncrons o 2 wd startmotorerna åt förutom tätningar o så? rent mekaniskt borde den väl passa?

12

Den till syncro är ca 1cm kortare för att få plats framför vacum dosan till diffspärren.

13

Om din buss börjar få andra diffusa problem som att kupéfläkten inte går eller lysknappen blir varm (som till sist smälter) så är det tändningslåset som krånglar.
Jag bytte hela tändningslåset på den jag hade och vips var alla mysko elproblem borta. ca 1 timmes jobb för mig utan förkunskaper...  ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

14

Jan-Iver skrev:

Om din buss börjar få andra diffusa problem som att kupéfläkten inte går eller lysknappen blir varm (som till sist smälter) så är det tändningslåset som krånglar.
Jag bytte hela tändningslåset på den jag hade och vips var alla mysko elproblem borta. ca 1 timmes jobb för mig utan förkunskaper...  ICQ/ab

Om man skall lösa problemet i grunden så skall man dra ljuset över ett relä. Har man extraljus så blir det alldeles för stor ström och allt går över tändningslåset

15 Senaste redigerad av Nobbe (2012-05-03 13:05:17)

Kan bara rekomendera en IMI reduction starter, de är överlägset bättre än org samt att
man inte behöver oroa sig över bussningen.

fungerar kanon, speciellt om man har en lite kraftigare högkompad maskin.

typ dessa:

mot 091 låda
http://www.ebay.com/itm/IMI-HIGH-TORQUE … _518wt_905
eller denna typ1
http://www.ebay.com/itm/VW-BUG-GHIA-BUS … _772wt_842

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

16

Dieseldavid skrev:
Jan-Iver skrev:

Om din buss börjar få andra diffusa problem som att kupéfläkten inte går eller lysknappen blir varm (som till sist smälter) så är det tändningslåset som krånglar.
Jag bytte hela tändningslåset på den jag hade och vips var alla mysko elproblem borta. ca 1 timmes jobb för mig utan förkunskaper...  ICQ/ab

Om man skall lösa problemet i grunden så skall man dra ljuset över ett relä. Har man extraljus så blir det alldeles för stor ström och allt går över tändningslåset

Där e ju extraljus, sökljus och mupptuta med kompressor. Kan jag bara rycka sladdarna till de skitet?
Eller ska jag jaga dom hela vägen tillbaka till där dom e kopplade?

17

Kan rekomendera Start & Generator i Nacka, de har alltid på hyllan och till bra priser

18

Kan rekomendera Start & Generator i Nacka, de har alltid på hyllan och till bra priser

19

Mogge skrev:

Kollade över alla detaljer på min startmotor, men det ville sig inte iaf.
Då köpte jag ny........
JÄVLARS vilket orr det blev, sjuk skillnad.

Men som sagt, kolla övar och gör alla tricks först, funkar inte det, byt till en ny/renoverad.


Det därr "orret" var nog en 6V lindning, för startmotorgaveln sprack och kräktes ut lager och halvmånar ut i sprängkåpan........
Bara byta igen.
Efter strulet visade det sig att det var tändplattan, som dessutom drog igång starten på natten när nyckeln satt i och därmed drog ur batteriet...........Allt kostade 2 startmotorbyten och ett nytt batteri.........

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!