1

Rätt mig om ja har fel men visst ska motståndet sitta på svart/lila kabeln?

Sen hitta ja dessa kablar som inte är kopplade till nått. Nån som vet vart de ska gå till??

http://forumbilder.se/CDD9J/1image.jpg

http://forumbilder.se/CDD9J/2image.jpg

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

2

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

Kan finnas nån ledtråd där.

3

Tackar de hjälpe. Nu måste ja bara vet hur ja ska göra me motståndet.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

4

Den svarta är ström, så någonstans på den kablen sätter du ett motstånd. Vad är det för motstånd du har? Jag har provat vissa i vinter med väldigt dåliga resultat  ICQ/ac

vw typ-1 1967

5

Ja köpte de på classic. Har du provat de? Du menar den helsvarta va?

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

6

leguanen skrev:

Ja köpte de på classic. Har du provat de? Du menar den helsvarta va?

Jag menar den helsvarta. Mät annars om du har möjlighet. Jag provade 2 sånna motstånd. Det första trodde jag det var fel på!! Fick ett till, samma sak. Torkarna går så fruktansvärt långsamt med det monterat. Det får inte regna mycket med det i bilen  ICQ/ag
Jag mätte och fick 5,3 volt eller så igenom mina. Alldeles för dåligt. Köpte ett sånt här
http://dalhems.se/Product.aspx?guid=ef1 … bd5768d964
Funkar kanon! Plus att man får helt ställbara torkare  ICQ/ad
Sen hade jag ett hål under panelen där den passade perfa i, så jag kan ställa torkarna i bilen!

vw typ-1 1967

7

Åh fan den visste ja inte om. Då blir de att beställa en sådan vid ett tillfälle. Hur kopplas den? Är skit kass på el. Möjlighet att kasta över kort?

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

8

Skitkass bilder men dock bilder!
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/2f00c29fd19a6cc0ad86495d32a3128e_zpsd652d0f8.jpg
Bara koppla på strömkablen till torkan
Sen hade jag ett hål under tändningslåset, perfa! Bara o vrida för att öka el sänka hastigheten.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/c5c253f72e058fcfaae24004ac1d330e_zpseeaf64e4.jpg

vw typ-1 1967

9

Ahh tror ja fattar. Visst borde man kunna testa alla lampor i bilen utan motor. Enbart koppa i batteri.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

10

ja

11

6->12V? Eller torkare med 2st hastigheter?

Har sagt det förut, motstånd funkar BARA om det är precis avstämt för den förbrukare den monteras i serie med.

Produkten på Dalhems verkar vara byggt på nån slags halvledarlösning, om justerbarheten är en feature eller en del i konstruktionen framgår ju inte, men är det en variabel spänningsregulator (som man kan hoppas på) borde det funka oavsett last, men vill man använda den till att justera hastigheten på torkaren så ska man nog inte ha annat än just torkarmotorn kopplad... Tex pilarna kan ju bli "pilar på viagra" i regn då... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

Skit i de där motstånden ICQ/ab

Ta ett ankare/spole från tex volvo med 12v och flytta över. Kolla att det är en SWF och att det är 12v. Själv hittade jag en för 40:- på veteranmarknad.

13

Ok. Men visst fanns de nån som kan lina om dom här på forumet??

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

14

Jo, det gör det säkert.. Men det är ju enkelt att hitta en spole att flytta över. Mig tog det 10min på veteranmarknaden ICQ/ab

15

Ok. Du har ingen bild på den? Tänkte ja skulle se om ja kan hitta nå.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

16

har bara en bild på hela torkarmotorn från volvo. Den ska se likadan ut som bubblans för att det ska funka.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0771_zps9fa6b0ba.jpg

Man öppnar bygeln, lossar två skruvar så att man kan ta undan kolen och dra ur spolen. Gör likadant på din och sätt i spolen från volvon, återmontera så är det klart. Jag tog inte ens ur torkararmaturen helt vid bytet.

17

Jag köpte en volvo motor och skulle bygga om min me, tills det att jag plockade ner den för att inse att det var en bosch motor. Det var därför det fick bli den lösningen!

vw typ-1 1967

18 Senaste redigerad av leguanen (2013-02-26 10:11:43)

Sweet. Då ska ja jaga sån på lördag.

Hur ser man att de är en swf. Står de tryckt på locket?

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

19

leguanen skrev:

Sweet. Då ska ja jaga sån på lördag.

Hur ser man att de är en swf. Står de tryckt på locket?

Det står klart och tydligt på alu locket. Leta efter bakrutetorkar motor volvo 245 sent 70tal början 80. Jag kan inte årsmodellerna utantill. Finns någon tråd om det här har jag för mig. Skit enkelt o göra, bara man har rätt motor!

vw typ-1 1967

20

Tog några bilder idag som kanske kan hjälpa lite i torkarmotordjungeln ICQ/ab

Det ska alltså vara en SWF
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0825.jpg

Under locket ser det ut så här (ska även sitta en fjäder mellan armarna till kolen)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0824.jpg

Ta bort fjädern (så den inte försvinner) och skruva ur dessa två skruvar
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0823.jpg

Sen är det bara att dra ur ankaret/spolen och ersätta med dito 12v spole
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0822.jpg

Omvänd ordning för montering ICQ/ab

21

Åhh kalas. Lägg upp den i how to. Är ju som gjuten där. En sista liten fråga. Vilka kablar ska sitta var då?

Mvh Stoffe

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

22

Ska se om den inte redan finns i how to, annars kan jag lägga den där om det behövs.

Kablarna vet jag faktiskt inte eftersom jag som sagt inte ens tog ur torkararmaturen helt vid bytet på min (den på bilderna är volvons som får husera 6v spolen).

23

Nej nu tänkte ja fel. Blir ju samma. Man flyttar ju bara över spolen till org torkare.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

24

Det fungerar även med en SWF-motor från en 12 V typ 1, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9236
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot