1

Min Bubbla (std 1600 DP med 31PICT) har alltid kört kring 1,1 liter/milen. Sedan några veckor sen blev det plötsligt 1,7 liter/milen. Motorn går som en dröm (kan skruva varvtalet hela vägen ner till 650RPM), tändstiften är ljusbruna och det finns inget bränsleläckage nånstans, eftersom jag inte luktar nån bensin och jag har kört motorn för 20 min i garagat utan en drop på golvet.

Kan det vara att de har redan lag till 10% ethanol i bensinen och att därför min bil drar so mycket?
Har nån haft samma problem på sistone?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

RAINIER skrev:

Min Bubbla (std 1600 DP med 31PICT) har alltid kört kring 1,1 liter/milen. Sedan några veckor sen blev det plötsligt 1,7 liter/milen. Motorn går som en dröm (kan skruva varvtalet hela vägen ner till 650RPM), tändstiften är ljusbruna och det finns inget bränsleläckage nånstans, eftersom jag inte luktar nån bensin och jag har kört motorn för 20 min i garagat utan en drop på golvet.

Kan det vara att de har redan lag till 10% ethanol i bensinen och att därför min bil drar so mycket?
Har nån haft samma problem på sistone?

Ökningen skulle inte kunna bli så stor även om du kör på ren etanol. Ingen som slangat soppa?

3

Nej, för att jag inte saknas en halv tank mellan kvällen och morgonen. Larmet är även ansluten på tankluckan. Sen ser jag att bensinmäteren sjunker fortare än normal. Om det skulle vara läckage, skulle det läcka 15 liter per tank (= per vecka). Det skulle man märka/lukta, eller hur?
Jag har bytt från en 30PICT till en mycket fin 31PICT och det blev liiiite bättre, men ingen stor skilnad.
Sen är allt nytt på mortorn; tändstift, brytarspetsar, kondensator, fördelarlock, tändkablar, etc. Däcken är smala vinterdäck med rätt tryck. Hjulinställningar är bra (6mm toe-in fram, 3mm toe-out bak). Alltså inga uppenbarliga fel.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4

RAINIER skrev:

Nej, för att jag inte saknas en halv tank mellan kvällen och morgonen. Larmet är även ansluten på tankluckan. Sen ser jag att bensinmäteren sjunker fortare än normal. Om det skulle vara läckage, skulle det läcka 15 liter per tank (= per vecka). Det skulle man märka/lukta, eller hur?
Jag har bytt från en 30PICT till en mycket fin 31PICT och det blev liiiite bättre, men ingen stor skilnad.
Sen är allt nytt på mortorn; tändstift, brytarspetsar, kondensator, fördelarlock, tändkablar, etc. Däcken är smala vinterdäck med rätt tryck. Hjulinställningar är bra (6mm toe-in fram, 3mm toe-out bak). Alltså inga uppenbarliga fel.

Har du luktat på motoroljan? Det kan läcka från bensinpumpen och ner i vevhuset och sen förångas bensinen av värmen. Ganska vanligt fel faktiskt.

5

Vad säger fyrgasmätaren?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

6

Oljestickan luktar ingen bensin, bara olja.
Jag har ingen fyrgasmätare, bara en CO-mätare.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

7

Men har du inte HC på din mätare?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

8

Nope

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

9

Kör till någon som har en mätare. Det ger mycket mer och så slipper man att gissa så mycket.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

10

Men eftersom byte av förgasare gjorde ingen skilnad, vad ska en fyrgasmätare berätta mig? (om inte båda förgasare har exakt samma problem...). Som sagt, tändstiften är fina och ljusbruna och motorn går som en dröm, båda varm och kall.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

11

RAINIER skrev:

Men eftersom byte av förgasare gjorde ingen skilnad, vad ska en fyrgasmätare berätta mig? (om inte båda förgasare har exakt samma problem...). Som sagt, tändstiften är fina och ljusbruna och motorn går som en dröm, båda varm och kall.

Och oljenivån ökar inte?

12

Nope, nivån är samma sedan jag bytte olja 400 mil sen.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

13

Om du nu nekar tips från bilmekar så måste du väl själv ha en aning om vad det kan vara?
Man ser inte bara förgasarens skick i en fyrgasmätare utan även hur tändning etc fungerar.
Men du menar att det inte har något med komp, tändning eller förgasare att göra?

Anliggande bromsar?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

14

Jag nekar absolut inga tips, jag var bara nyfiken vad en fyrgasmätare skulle visa mig ang. problemet, trots att CO står på 2,5%. Eftersom jag har bara meckat hela livet med veteranbilar och fyrgasmäteran inte är ett krav i Holland, har jag aldrig riktigt studerat alla funktioner/möjligheter med en fyrgasmätere.
Bromsarna har jag kollat nyligen (skivor fram/typ3 trummor bak).
Kan det vara möjligt att motorjusteringarna är helt off, trots att bilen kör som en dröm och tändstiften är ljusbruna?
Jag är (veteran-)bilmekaniker sedan 1992, så jag har en hel del erfarenhet, men det här har jag aldrig haft förrut.  Default/hmm

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

15

Det är absolut inget krav på en fyrgasare, bara att man iaf får fram HC-värdet en sån.

Alltså, har du inget läckage så är det ju troligt att soppan kommer ut genom genom piporna. På ett ett eller annat sätt.
Och då syns det troligen på att HC-värdet sticker.
Gissa är den lägsta formen av kunskap, det vet du väl. ICQ/ad

Ärligt talat kan man hitta "avdunstningsläckage" med en fyrgasare med. Soppa som avdunstar är ju 100% HC. Alltså oförbrända kolväten.

Man kan även få en fingervisning på något som ter sig mycket värre under belastning. Nu menar jag inte att du ska hitta en rullande landsväg såklart.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

16

Tanka fullt med 98oktan nästa gång, du kanske har rätt med ökad tillsats av etanol....  ICQ/an

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

17

Som jag sa tidigare så kan bränsleförbrukningen inte gå upp med 65% ens med 100% etanol.

18

Testat kompressionen:

1) 7,9 bar (98%)
2) 8,1 bar (100%)
3) 7,6 bar (94%)
4) 7,6 bar (94%)

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

19

Har du kollat så vakuumdosan är hel på fördelaren eller någon liten läcka på slangen som går till förgasaren?

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.

20

Vakuumdosan är ny, slangen också.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

21

Har du kollat bensinpumpen?

22

De menar att den läcker in i motorn?
Borde oljenivån inte stiga då?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

23

RAINIER skrev:

De menar att den läcker in i motorn?
Borde oljenivån inte stiga då?

Jo,men motorn tar väl olja åxå + att det förångas i vevhuset av värmen.

24

är det inte 12liter per tankning (lr har jag tänkt fel) och det är massor det har du nog märkt i oljan

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

25 Senaste redigerad av Franke (2011-04-07 19:02:54)

Har du kollat så att inte tanklocket är helt tätt så att det blir vacum i tanken ?