151

3X0,24 borde ge 0,13 vilket är helt ok. Personligen tror jag inte att det blir rätt när man mäter sådär.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

152

Kanske inte, de ska självklart mätas "på rätt sätt" också men nu har man nåt att utgå ifrån tänkte jag :-)

153

Jag satte ihop  till ett longblock dit med svänghjulet utan vevpackning  o Mätte med indikatorklocka

154

Ja det är så man brukar göra.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

155

Nu har inte jag satt ihop så väldans många motorer, men brist på erfarenhet brukar jag i de flesta lägen kompensera genom att vara noga.

Vet att den gängse normen är att man mäter spelet när vevaxeln är på plats i blocket (minus packbox) och så har även jag gjort.
MEN, vad skulle det vara för nackdel att göra det på bänken som ovan med svänghjulet draget?

Du mäter ditt spel utan shims, komponerar ett paket, monterar ihop igen och mäter spelet (med bladmått). När du har dina 0,10mm så förändras knappast spelet bara för att man monterar alltsammans i blocket?

Denna metod har fördelen att man inte har en massa komponenter som ligger och bromsar när vevaxlen skjuts fram- och tillbaka. Förutom packboxen så har man ju vevstakar/kolvar och inte minst fördelardrev som ligger och bromsar och kan ge falska värden.

Har även upplevt att det kan "fjädra" flera hundradelar när man tar tag och trycker svänghjulet åt ena hållet och släpper taget. Har svårt att tro att det är materialet som sviktar.

Hur som helst, shims finns att köpa nya i 0.24, 0.30, 0.32, 0.34, 0.36, 0.38mm (enligt CSP's prislista)

Nu ser det ut som att du behöver ha ca 0.25mm tjocka. Det är just av denna anledning det är bra att ha ett knippe begagnade då min erfarenhet är att de är tunnare. Samtliga mina begagnade är 0.22-0.28mm om jag inte missminner mig.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

156

Man kan mäta alla ingående detaljer individuellt och sedan räkna ut vilka shims man ska ha om man har rätt mätdon.
En nackdel jag ser med metoden med bladmått är att om lagret kantrar lite och bladmåttet inte går i botten så får man fel mått.
Enda stället jag sett att det "fjädrar" är själva svänghjulet så jag sätter min magnetfot nära centrum.

Ali G

157

Om detta nu stämmer så skulle jag kunna landa på 0,73 = 0,12 eller 0,76 = 0,09 i spel... vilket är då att rekomendera?

Sedan får vi se hur de stämmer när jag provar med indikatorklockan Default/smile

158

Har en växelströmsgenerat som ska ha externtladdrelä som suttit på en AS motor som ska på mitt bygge, tänkte höra om det är något man kan göra rent, smörja upp inuti nu när den iaf är lös?

159

MrIcka skrev:

Om detta nu stämmer så skulle jag kunna landa på 0,73 = 0,12 eller 0,76 = 0,09 i spel... vilket är då att rekomendera?

Sedan får vi se hur de stämmer när jag provar med indikatorklockan Default/smile

0,12...

160

Någon som har tips på vart man kan hitta nån bra tätningslist att klistra på oljekylaren då den som satt där från fabriken har gett upp Default/smile

161

Tog Armaflexrester från rörisolering och sågade i bandsåg,limmade den öppna sidan mot oljekylaren,funkade bra! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

162

Jag köpte vanlig skumgummi hos lokala tygaffären och klippte till. De finns i lite olika tjocklekar, men har för mig att det var 10mm jag använde. Limmade sedan fast det på kylet med vanligt kontaktlim.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

163

En gammal musmatta brukar jag ha att täta det mesta med.  ICQ/ad

164

MrIcka skrev:

Någon som har tips på vart man kan hitta nån bra tätningslist att klistra på oljekylaren då den som satt där från fabriken har gett upp Default/smile

Jag köpte en bit skumlist på Swedol.

165

Jag köpte skumgummilist på biltema, känns robust men foglig med klister på ena sidan. Mekonomen har också liknande tätningslist.

166

Hydraulfirmor har ofta lite fastare typ av skumgummi med tejp på ena sidan i olika breder.

167

Tack för alla tips!!!

Någon som har nått bra tips hur man får bort ringen på bästa sätt utan att förstöra på en solfjädertryckplatta?

Och hur fasiken ska "skvalpplåten" under generatortornet sitta?

168

Jag tog vinkelslip och kapade den lilla ringen innifrån på insidan.

169

Byggvaruhus har skumgummi lister med klister på sidan som används som stopp vid flytspackling.

Learning by experience is a great way to spend money...

170

http://i49.tinypic.com/11iebkj.jpg
Nån som använt en sån här, vad har de tänkt att man ska ha distanserna till, ska man sätta de mellan avgas och hållare eller vad?

171

Ja,du skruvar i dom längre pinnbultarna och sen sätter du distanserna mellan avgasflänsen och hållaren.

172

http://i48.tinypic.com/rvfrwz.jpg
Vart fasiken ska den här sitta nu då, har för mig att den satt bak vid oljekylaren på något sätt Default/smile mer minns jag tyvärr inte =\

http://i45.tinypic.com/2e4auxl.jpg
Annars så kan jag meddela att de rätt bra de jag mätt med bladmåttet på axialspelet, enligt beräkningar skulle de bli 0.12 nu när jag mätt med klocka får jag 0.10-0.11

173

Ja den plåten sitter nertill på doghouse oljekylaren, tror den skall täta så att det inte läcker förbi luft nedåt.

Bra jobbat i övrigt!
Gissar att du är lite sugen på en uppstart nu ICQ/ag

Bubbla -62

174

Tack så mycket! Lite sugen allt, eller massa nervös också Default/smile

Ska den skruvas fast i själva kylaren eller i någon av plåtarna? Är det någon som har en bild så skulle de va guld, fattar fan inte =\

175

Om du inte kommer på det innan så kan jag kika på min när jag kommer till garaget.