1

Någon här på hemmaplan som testat denna moddade framvagn, eller har erfarenhet av något likande bygge?

Saxat från tråden 69 squareback ’the keeper’ på ett engelskt Resto-Cal forum:

resto73 skrev:

http://i32.photobucket.com/albums/d14/resto73/square1.jpg
Also collected our type 1 conversion beams from Slamwerks

http://i32.photobucket.com/albums/d14/resto73/square13.jpg
…balljoint disc drop spindles

http://i32.photobucket.com/albums/d14/resto73/jgy.jpg
Front ends pretty much done.

Heres what i used/did...
Narrowed & fitted the bug leaves, fitted the bug arms, type 3 steering arms narrowed and fitted, type 3 steering box fitted, porsche pattern bug discs fitted, used the type 3 calipers.

Just need to weld on the steering damper bracket, put the tank back in and track it up.
Beam, flew in, an absolutely awesome bit of kit!!!

http://i32.photobucket.com/albums/d14/resto73/167569_10150121921606399_664181398_8233095_7031739_n.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d14/resto73/165350_10150124191026399_664181398_8268143_897102_n.jpg

Det skulle vara intressant att kolla hur ni andra Typ3-mekare gått tillväga (eller planerar) att gå tillväga - posta på bara ICQ/ab !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2

Tjenare Mats. Om du kollar på min tråd så ser du en liknande konvertering som jag håller på med på min varre, sök efter Squareback-67 så ser du hur jag har fixat det. Men jag skulle nog använda dom nedre fästen också för de andra får ta ganska stora belastningar på det här viset, jag skall försöka fixa mer bilder på framvagnen i kväll så du ser hur det är gjort.

3

t-3an har två torisions stavar i fr-vagnen jag gjorde som i bak flyttade armen på splainsen tills det blev bra höjd funkade helt ok ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

4

Vill själv ha en kortad framvagn, lite bara  ICQ/ab  hade lite kontakt med matte men jag har inte orkat ta tag i det. Kanske får åka och fylla på gastuben och testa. Nu kom ja inte ihåg receptet men de fixar nog matte snart såg de ut som  ICQ/ab

5

Tack för all input, pojkar ICQ/ab . Jag skulle dock önska lite bilder i tråden så jag fortsätter:

Lite mer framvagnsbygge från en otrolig byggtråd som ligger på samma forum som min första post 63 Aussie square build thread ICQ/ae : Det är en lång, detaljerad tråd, så jag delar av dem i flera mindre (med tanke på oss som INTE har fungerande bredband)…

Foxy skrev:

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/027b-1.jpg

The beam is a 4" narrowed balljoint T1 beam with the ends of a T3 beam slipped over the ends, like so..

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/036b-1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/037b-1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/013b-1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG2853b.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

6

Foxy skrev:

Brand new steering box stripped, powder coated, chromed, polished and reassembled with stainless bolts and stainless locking washers.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG3168b.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG3166b.jpg
Its all in the detail suckas. ICQ/ad

Fixed some to the front bulkhead to run the air pipes, washer bottle pipe and the wiring to the master cylinder.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG3696b.jpg

Ef dropped off my air shocks and steering damper that he's painted for me..

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG3804b.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

7

Foxy skrev:

Chromed balljoint trailing arms with new balljoints pressed in ( my mate who did them really enjoyed doing them! ICQ/ad )

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG3814b.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG3815b.jpg

Just need to paint the top of the balljoints.

Fitted the shift rod back in the tunnel and fitted the pedal assy, clutch cable, acc cable, CSP master cylinder and splash guard.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4052b.jpg

The beam powder coated..

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG3076b.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

8

Foxy skrev:

Bolted the beam on and rested the arms in place.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4053b.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4055b.jpg

Built the beam up with my Wilwoods

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4060b.jpg

Home made adaptors and modified backplates. Angle of shock this way looks spot on, which almost looks like I planned it that way ( was a complete fluke! ).

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4059b.jpg

Started making up the brake lines.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4065b.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

9

Foxy skrev:

Put the wheels on and dropped it down on the floor. ICQ/bt

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4067b.jpg

Also mounted a cool anodised fuel filter I bought off ebay. Mount was liberated from work. ICQ/ad

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4073b.jpg

the bottom adjuster will have to be floating and not fixed. I didn't want to just leave the plate off because I thought it might look shit. So I made a little tube at work the right length then removed the teeth off the plate, like so.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4074b.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4075b.jpg

Then I decided I didn't like the bug mounts still on the beam so I cut them off! ICQ/ag

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4078b.jpg

ICQ/af And lightly linished the adjusters down inside the beam so the leaves now turn by hand.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

10

Foxy skrev:

Got the front end built back up with the 'new' beam.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4094b.jpg

Assembled the rear and pushed it out for some photos. ICQ/bt

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4095b.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4164b.jpg

After a major operation involving two jacks, four axle stands, two tressles, some lengths of uni-strut, a wooden trolley and shit loads of wood I managed to put the body onto the pan completely on my own. ICQ/bt

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4187b.jpg

Built up all the steering etc properly and painted the input shaft on the steering box grey to match the steering shaft. Polished the brake pipes and made the ends off. I tried to find stainless ends to match the pipe but couldn't find any. I actually painted them black at this point but ended up redoing them with silver ends.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4228b.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

11

Foxy skrev:

A before and afer shot! ICQ/bt

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/0012b.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4232b.jpg

I then found a problem when I dropped the tank in, the pipe on the bottom fouled the steering damper. ICQ/ac So I made a spacer for the mount out of stainless, then polished it of course ICQ/ad . Also finished all the wiring and routing the air pipes etc.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4243b.jpg

Cut the right angle off the pipe and it just clears now.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4244b.jpg

My bro came round and finished the polishing off under the bonnet area. This meant I could fit the early washer bottle.

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4451b.jpg

Car then went off to Dave at spirit interiors to be fully trimmed. Getting it on/off the transporter was stressful to say the least. ICQ/ac But got it there in the end with no fuck ups. ICQ/ab

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4507b.jpg

Tråden rullar fortfarande, så vi får väl se om det kommer upp mer kring sänkningen av framvagnen ICQ/af

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

12 Senaste redigerad av Andreas (2011-04-06 09:26:56)

Jävlar vad flott Mats! nu när du sett bilder på detta kan du väl bygga en sån åt mig?!  Default/lol

Är det alltså samma avstånd mellan rören på en Typ1 kulbult framvagn och Typ3ans? Eftersom han kapar bort gavlarna på typ3an och monterar på Typ1ans?

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/037b-1.jpg

13

Andreas skrev:

Jävlar vad flott Mats! nu när du sett bilder på detta kan du väl bygga en sån åt mig?!  Default/lol

Är det alltså samma avstånd mellan rören på en Typ1 kulbult framvagn och Typ3ans? Eftersom han kapar bort gavlarna på typ3an och monterar på Typ1ans?

Ok, bilen står trångt, jag kan inte mäta på den Default/hmm . Men du kan få cc-måtten på en kulbult: 150mm. Mäter du och postar här sedan vore det kanon!

vwovw skrev:

t-3an har två torisions stavar i fr-vagnen jag gjorde som i bak flyttade armen på splainsen tills det blev bra höjd funkade helt ok ICQ/af

Jo det funkar ju också förstås! ICQ/ab

Här är förresten en tabell för splinesen Typ3:or:

http://i11.tinypic.com/2vs46ps.gif

http://i12.tinypic.com/2vb97yd.gif

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

14

Mats W skrev:

Ok, bilen står trångt, jag kan inte mäta på den Default/hmm . Men du kan få cc-måtten på en kulbult: 150mm. Mäter du och postar här sedan vore det kanon!

Drar till Nurburgring på fredag och hinner inte mäta nåt innan tyvärr. Men Matte har säkert måttet ICQ/ab

I så fall lär man ut och leta typ3 framvagn och en kulbult som man kan yxa ihop till en ny avkomma.

15

Andreas skrev:
Mats W skrev:

Ok, bilen står trångt, jag kan inte mäta på den Default/hmm . Men du kan få cc-måtten på en kulbult: 150mm. Mäter du och postar här sedan vore det kanon!

Drar till Nurburgring på fredag och hinner inte mäta nåt innan tyvärr. Men Matte har säkert måttet ICQ/ab

I så fall lär man ut och leta typ3 framvagn och en kulbult som man kan yxa ihop till en ny avkomma.


Tjenare grabbar, kul att det kommer upp lite om detta för när man kollar runt lite på olika forum så ser man ju lite olika lösningar här kommer lite bilder på hur jag gjorde

http://i54.tinypic.com/2j34mc2.jpg
http://i52.tinypic.com/2u4lmra.jpg
http://i55.tinypic.com/2vx4uvm.jpg
lite bilder på länkpinne framvagnen som jag fixade till fastbacken
http://i51.tinypic.com/14ecbyu.jpg
http://i52.tinypic.com/24xgs5u.jpg
http://i53.tinypic.com/2j1kin9.jpg
denna framvagn är med avsmalnade stötdämpartorn så den blev inte så smal som jag velat ha den, men till varren så blev det en kulbults framvagn med helt nyskurna ändplattor
http://i51.tinypic.com/14ecbyu.jpg

här kommer det lite bilder på den andra framvagnen

http://i53.tinypic.com/2wd0uo7.jpg
http://i56.tinypic.com/1qmrh3.jpg
här syns det hur mycket mera utrymme det blir under det nedre fästet när man gör ett sånt byte, det är ju där det blir problem med en duktigt sänkt typ 3a
http://i51.tinypic.com/30clmid.jpg
ännu en bild på hur mycket mera utrymme det blir
http://i56.tinypic.com/2ytxt6v.jpg
så fixade jag till typ 3ans fästen så att det blir lite orginal "look" på det hela ICQ/ab
http://i53.tinypic.com/28v3iok.jpg
provmontering och nedre fästen omgjorda, det kommer en bättre bild på detta senare
http://i55.tinypic.com/w2k1uw.jpg
här syns det bättre hur det blev, istället för att fästet pekar nedåt som orginal så har jag kapat och bockat om det så att det pekar frammåt/nedåt istället
http://i56.tinypic.com/14x18h4.jpg
här syns det också hur fästet är nuförtiden
nu är det bara att montera dit styrsnäckan och styrstagen så att jag vet hur mycket utrymme jag har att spela på när jag skall passa in stötdämpartornen, jag kommer att åka till garaget i kväll så kan jag ta lite mått på orginal framvagnen. Hoppas att dessa bilder hjälper lite ICQ/ab

16

Mats är du ute efter sänka typ 3 ännu mer eller är det grabbarna som tycker den är för hög??

17

Stefan T skrev:

Mats är du ute efter sänka typ 3 ännu mer eller är det grabbarna som tycker den är för hög??

Jag är väl ute efter både att sänka Fastbacken på ett smartare sätt OCH att inspirera dig att sänka din mintgröna Typ3-SUV ICQ/ad

Tråden har växt lite under dagen ICQ/ae

Foxy skrev:

Got my bumpers on and its lookin like its getting there now. We actually had a rare bit of sunshine so I pushed it out for some photos. ICQ/ab

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4569b.jpg

I then got the sill trims through from ISP West. I had them especially made 15mm shorter so they don't overlap the front gravel guards. ICQ/ad

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4611b.jpg

Also broke out the stands to see how they look.. ICQ/bt

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4623b.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v32/Foxsy/CIMG4624b.jpg

http://i93.photobucket.com/albums/l57/58Vert/IMG_0071.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

18

matte skrev:

jag kommer att åka till garaget i kväll så kan jag ta lite mått på orginal framvagnen. Hoppas att dessa bilder hjälper lite ICQ/ab

Bra jobbat, matte! ICQ/ag Vi ser fram mot lite mer data (och bilder).

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

19

Hur blev de matte! hur var måtten? ICQ/ab

Måste väcka liv i Typ3 trådarna lite så de blir poppis igen ICQ/ad