1

Ska svetsa i sänksatser i min kulbult framvagn, men är osäker på i vilken vinkel jag ska sätta dom. Ska jag sätta dom exakt som fästhålet sitter orginal? Jag har monterat sänkspindlar på bilen o vill komma ner ca 3-5 cm till.
Har letat efter svar, men hittar ingen som visar o förklara så man sätter dom i rätt position.

vw typ-1 1967

2 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-02-10 22:16:44)

När jag började med min framvagn tog jag kontakt med Johan W  här på forumet och han skrev: 90gr upp från orginal minus 15mm är högsta läget ICQ/ab

3

Beror ju på hur lågt du vill åka. Ja har droppspindlar och sänksatser.
Här ser du bilen i lägstaläget och hur sänksatserna är vridna.

http://forumbilder.se/CDBQU/image.jpg

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

4 Senaste redigerad av Johan W (2013-02-11 00:25:56)

Jo det är riktigt att allt utgår ifrån hur lågt man vill men framförallt hur lågt man kan åka då kulbultarna bottnar och att framvagnen sitter lägre.

Sänksatserna ser ju lite annorlunda med därför 90gr (som alpis skriver)
http://www.classicvw.se/images/products/100317.221735.jpg

Den lilla skruven ska vara i försänkningen och då blir långaskruven snett uppåt.

Sen vill du ha ner den tex. 5cm och då flyttar du ner sruven ca10mm längs rörets utsida då får du ner den 5cm men med sänksatsen i högsta läget där så kan du sänka 10cm till och får en total sänkning på 15cm och då blir det kanske för mycket, så för enkelhetens skulle skulle jag nog bara ha 90gr så kan du sänka den max10cm så märk ut var skruven sitter och utgå 90gr från den med sänksatsen i övre läget så blir det nog bra Default/hmm

Man kan ju ha tandade sänksatser som passar typ1 med och då hamnar skruven som orginal men dom kostar och går inte att finjustera Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

vet inte ifall jag är dum, men fattar inte riktigt  ICQ/ad  kanske blir lättare när man har det framför sig. Vad händer om jag sätter dom exakt som orginalhålet är idag? Är ju som sagt inte ute efter någon tok sänkning, utan någon cm mer än vad sänkspindlarna gav.

vw typ-1 1967

6

Det är mycke lättare när man har grejorna framför sig och kan vrida och klämma på grejorna speciellt om det är isärkapat ICQ/ab

Om man monterar den så kommer justerskruven peka bakåt och hamna lägst ner samt att du måste slipa ner lilla skruven så den går fritt.

När du svetsar ihop den montera fjädringspaketet i sänksatsen först och dra fast den i högsta läget då det är lite bökigt att få in allt efteråt Default/hmm

7

Sätt så skruven pekar rakt ner i marken sen vinklar du upp den 1cm. De borde bli bra me droppspindlar och du som inte vill köra toklågt.

Ragtop 60 No name

8 Senaste redigerad av Malman80 (2013-02-11 14:09:47)

Undra om jag tänker tvärtom upponer bakoframvänt men här på bilden ser man org fäst hål peka snett neråt
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/b8901ea411017630cdcfec6bed75ea07_zps41b1e8ee.jpg
Ska man sen då för att sänka vinkla stavarna typ framåt så att länkarmarna åker uppåt, vilket i mitt tänk inte funkar om man sätter enligt denna bild jag lånat från en annan tråd
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/39fbf5677e52a6a4d9cae3dce2e57dd7_zpscd92ffa5.jpg
För man sätter väl i stavarna på samma sätt o fäster i dom försänkta "hålen" som vanligt?
Nu är denna från en länkpinne, o min är ju kulbult. Om nu det skiljer nått.
Dumma frågor, från en som känner sig väldigt trög  ICQ/ad

vw typ-1 1967

9

leguanen skrev:

Sätt så skruven pekar rakt ner i marken sen vinklar du upp den 1cm. De borde bli bra me droppspindlar och du som inte vill köra toklågt.

NEJ Default/yikes

10 Senaste redigerad av Johan W (2013-02-11 18:39:50)

Malman80 skrev:

Undra om jag tänker tvärtom upponer bakoframvänt men här på bilden ser man org fäst hål peka snett neråt

http://i1066.photobucket.com/albums/u40 … b1e8ee.jpg
Ska man sen då för att sänka vinkla stavarna typ framåt så att länkarmarna åker uppåt, vilket i mitt tänk inte funkar om man sätter enligt denna bild jag lånat från en annan tråd
http://i1066.photobucket.com/albums/u40 … 92ffa5.jpgFör man sätter väl i stavarna på samma sätt o fäster i dom försänkta "hålen" som vanligt?
Nu är denna från en länkpinne, o min är ju kulbult. Om nu det skiljer nått.
Dumma frågor, från en som känner sig väldigt trög  ICQ/ad

Först så finns det inga dumma frågor ICQ/ab

Nu är det så att det är så många stora skillnader mellan länkpinne och kulbult så att dom får man inte blanda ihop, det som stämmer på den ena gör det inte på den andra ICQ/ac

Länkpinne har fastsättningen på armarna och på stomme snett uppåt som på leguanens framvagn och då blir det han säger rätt.

Kulbultens blad har dom vridit 90gr neråt så armarna och stommens skruvar pekar snett neråt och då har dom gjort satserna med den lilla skruven där orginal skruven sitter i det försänkta hålet och justerskruven sitter 90gr upp för att det ska få plats och bli enkelt att justera.

Sen är det så att när man sänker så vrider man fjädern så att armarna som sitter bakåt far uppåt och eftersom skruvarna sitter på andra sidan far dom neråt men det vet du redan det som blir fel är att på bilderna är en stomme kulbult(den övre) och en är länkpinne som dom håller på att sänka mer då den bara var 10cm sänkt och nu kommer den stå på backen ICQ/ad

11

Johan W skrev:
leguanen skrev:

NEJ Default/yikes

Lr nej gör inte så mena ja:0)

Ragtop 60 No name

12

leguanen skrev:
Johan W skrev:
leguanen skrev:

NEJ Default/yikes

Lr nej gör inte så mena ja:0)

Default/lol

13

Tror du förstod mig fel Johan men a skit samma orkar inte förklara. Malman80 ja har en snuskigt bra how to om du vill ha. Pm mig din mail så kastar ja över den.

Ragtop 60 No name

14

leguanen skrev:

Tror du förstod mig fel Johan men a skit samma orkar inte förklara. Malman80 ja har en snuskigt bra how to om du vill ha. Pm mig din mail så kastar ja över den.

Pm!
Tror jag inte ska fundera mer nu, får grejorna framför mig imorgon. Fattar säkert bättre då.
Tack för all hjälp!!

vw typ-1 1967

15

leguanen skrev:

Den "how to" la. Du gärna skicka över till mig med om du vill? :-)

16

Ok, idioten lyfter lite här igen då  ICQ/ad Fick mina sänksatser på plats, men nått har blivit galet.
Satte dom så här, efter ha funderat och hittat lite bilder på folk som satt dom likadant i andra kulbults framvagnar.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/902868eef16c85537ed451453b86d22d_zps49d5dcc8.jpg
Men då blir högsta vs lägsta läget på armarna så här
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/768695ea139585de47db7253940a619d_zps0dd004b2.jpg
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/cebe2b7011a6067a1b8b658a535bc4b0_zps1d86d547.jpg
Vad gör jag för fel?

vw typ-1 1967

17

Ja det ser ut som dom sitter lite högt, men prova att belasta dom då dom vrider sig en del när den kommer ner på hjulen och man har tankat Default/hmm

Annars kapar du dän en i taget och vrider dom rätt och bränner fast och sen tar nästa det går ganska lätt ICQ/ab

18

Johan W skrev:

Ja det ser ut som dom sitter lite högt, men prova att belasta dom då dom vrider sig en del när den kommer ner på hjulen och man har tankat Default/hmm

Annars kapar du dän en i taget och vrider dom rätt och bränner fast och sen tar nästa det går ganska lätt ICQ/ab

Funderar på om vi tänkt fel på högsta o lägsta när vi satte dom.
Om jag ändrar så att högsta läget som är nu blir mitt lägsta läge borde la bli lagom? Armarna stog mer bakåt så att säga innan sänkningen, så jag tror inte det blir bättre med belastning
Men vill verkligen inte sänka för mycket. Jaja, ska leta efter tid i veckan o göra om det hela.

vw typ-1 1967

19

ser ut att ska vridas ner mer ja.  svårt o säga på bild.
kanske mellan helt vågrätt underdel och de där skulle jag göra med sänkspindlar.
som sagt svårt o se.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

20

Fick du mitt mail me how to??

Ragtop 60 No name

21

leguanen skrev:

Fick du mitt mail me how to??

Jepp! En får tacke! Men vågade inte "gå" efter den gällande vinkel, eftersom det var för länkpinne.

vw typ-1 1967

22

De va så lite så. Nej de är sant. Hoppas du får ordning på din f-vagn snart.

Ragtop 60 No name

23

http://i31.photobucket.com/albums/c365/JMRA_/6F837AB5-FE14-478D-AE64-7B579DE3B1C5-2906-0000027E1D98B0D1.jpg
Så här satte jag mina, utan sänkspindlar och nerskruvat så lågt jag kunde komma utan att bottna kulbultarna hade jag väl 7-8cm frigång till framvagnen. Men då vill jag ju kunna åka lågt :-)
Men jag hade nog vinklat upp dem bara liite om jag satte i dem idag.

24

JMR skrev:

http://i31.photobucket.com/albums/c365/JMRA_/6F837AB5-FE14-478D-AE64-7B579DE3B1C5-2906-0000027E1D98B0D1.jpg
Så här satte jag mina, utan sänkspindlar och nerskruvat så lågt jag kunde komma utan att bottna kulbultarna hade jag väl 7-8cm frigång till framvagnen. Men då vill jag ju kunna åka lågt :-)
Men jag hade nog vinklat upp dem bara liite om jag satte i dem idag.

Var o lämnade min nu till han som hjälper mig o svetsa. Sa till han o sätta dom nästan 90 grader. Jag är som sagt inte ute efter o åka vrål lågt, men tyckte att med sänkspindlarna fattades det nån ynka cm.

vw typ-1 1967