Det var en gång en buss som hette Olga hon var rollad beige och hade en handmålade geparder på sidorna och var född 1969. Polarn/grannen köpte henne av en kille i Halmstad och började fixa i ordning den, lagade rost, bytte balkar och hundben och skärmkanter och annat jox. Sen sänkte han den och tuffade till den en smula.
Under samma tid harvade jag runt i en blå snajdig dubbelhyttspickis från 1970 som jag trivdes förbannat bra med, men sen en dag när jag skulle kolla lite under så insåg jag att det var inte många balkar som var hela och laga rost är väl inte det mest spännande man kan göra, så pickisen blev stående i garaget.
Träffade en flicka som var grön på det här med folkabuss, och efter att vi lånat en över en helg så vart hon såld på det spartanska campinglivet, så nu började tankarna snurra på att kanske avyttra pickisen för nåt mer bovänligt. En kväll när jag och grannen satt och ölade lite nämde jag detta för han och han vart ju jäkligt sugen på pickisen trots att han precis lagat upp all rost på Olga. Så efter en tids funderande från oss båda så kom vi fram till att vi byter rakt av, han får min rostiga DH och jag han upplagade och besiktigade buss. Detta var hösten 2011.
Och eftersom jag nu var ägare av en buss som var i färgpalletens alla färger, då dörrar och dylikt oxå var bytta och ihoplockade från diverse bussar så tyckte jag att Olga bara behövde lite färg och att hon skulkle få se sommaren 2012 i en ny skepnad. Nu är det vinter 2013 och hon har fortfarande inte kommit ut.
Men ni vet ju hur det är, pengar tar slut, intresset falnar emellanåt, huset ska tas om hand, barn och käring ska smörjas. Och det var en del att spackla efter föregående ägares svetsjobb och slipa å spackla är väl inte det mest spännande.
Sen hör det väl till historien att som så många andra projekt så spårar det ur nånstans på vägen, så även detta fast bara lite, men ändå..
Fick för mig mitt i allt spacklande att eftersom taket ändå var lite knöligt efter en igenlagd liten taklucka, så kändes det bökigt att spackla upp taket och bestämde mig för att montera i popup-taket som ändå bara låg och skräpade bakom garaget, sagt och gjort, i med kapen i taket och hips vips så vart det ett jättehål.
Sen var det ju det här med lackering av bussen, färgfick jag hem i februari mars ungefär 2012, men den blev ståendes i hyllan ända tills i januari i år, då jag efter ett illryck i mellandagarna spacklade färdigt allting på typ två dagar och sen bestämde jag mig för att nu får det vara bra. Sen inhandlades en spruta på bilbuttericks och ett par dagar senare var bussen epoxygrundad, och ca två veckor senare var första lagret färg lagt, och för att vara garagelackad av en amatör, som förvisso lackat möbler och sånt förr i tiden, så blev resultatet faktiskt helt okej.
När andra lagret färg skulle läggas krånglade färgsprutan, och ingenting stämde men dum som man är när man bara hade en viss mängd färg kvar så sprutade jag på i alla fall, och resultet blev givetvis bajs.
så det blev till att matta ner med 800 papper och beställa ny färg. Färgleveransen drog ut på tiden och jag kände mig lite rastlös, så jag bestämde mig för att rengöra och putsa lite på motorn så den var fin sen när den ska i.
Hängde upp motorn i min motorbänk och började torka av lite, men rätt som det var var förgasaren bortplockad, och sen generatorn, och lite kylplåtar och sen gick allt i en hast och vips så var toppar och cylindra oxå borta så nu håller jag på och byter packningar, kolvringar, stötstångsrör, cyllarna har blivit honade osv.
Nu fick jag så äntligen min färg i fredags, och på fredag eftermiddag var bussen äntligen färdiglackad, så lördagen ägnade jag åt att så smått montera ihop bussen och och motorn.
Sen var det ju det här med bilder, så här kommer ett gäng bilder på vad som hänt under 1,5 års busspyssel

lyyysande sickan!! helt klart en härlig färg.. 

Med det namnet och den kulören kan jag ana klirret av månskensfyllda syltburkar och fladdret av stars and bars.......