favorittråden just nu. vi vill ha mer!
WORD
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Old school callook -67, AKA "det-är-närmare-än-någonsin-67:an"
favorittråden just nu. vi vill ha mer!
WORD
jn skrev:favorittråden just nu. vi vill ha mer!
WORD
Håller med.....
Inredningen, del 3
Blev lite nervös då jag saknade bilder från första halvåret 2011, men som tur var hittade jag dessa på en portabel hårddisk som jag använt som backup. Där hittade jag lite mer bilder.
Klart för plastning!
Här håller jag som bäst på att förbereda plastning av en stomme. Här ser man dessutom att den spruckit i framkant på bägge sidor.
Har slöjdat till ett par stag i trä som skall fixera alltsammans under gjutning.
Färdigplastad stomme
Här är en av stommarna färdigplastad/lagad. Jag lade som tidigare sagt på ett antal extra lager glasfiberväv utanpå stommen i underkant för att förstärka.
Bältesgenomföring
Slänger med en bild på en bältesgenomföring som halvfabrikat. Som jag skrev tog det ett par provskott innan jag fick till allt.
Inredningen, del 4
Nämnde tidigare att jag från början hade tänkt ha en svart inredning. Skrotade denna plan och insåg att det skulle vara betydligt snyggare med en brun som kontrast till den beigea lacken.
Sagt och gjort. Ringde Per på CSP som hjälpte till att få hem dörr- och sidopaneler samt mattsats. Per hjälpte dessutom till att ta hem några yard av samma vinyl som panelerna för att ha att klä om stolarna i, samt några yard av samma material som mattan plus kantband så att jag kunde tillverka min egen mattsats att ha i utrymmet bakom stolarna.
Tänker inte ha något baksäte och tvivlade på att de mattsatser som finns för detta skulle vara tillräckligt stora för att täcka så mycket som jag ville.
Materialet till inredningen
Kvar att ordna fram var det tyg jag hade tänkt klä sitt- och ryggdynorna i. I någon sorts vision såg jag framför mig ett rutigt tyg i 70-talsstil som matchade den övriga inredningen. Detta visade sig dock vara en svår nöt att knäcka.
Tog t.o.m. ledigt från jobbet en dag och åkte till en stor grossist och letade bland 900 olika tygprover utan att hitta det jag ville ha
Började misströsta och hade nästan gett upp hoppet när jag surfade runt på nätet och i egenskap av att vara ägare till en Westfaliabuss så hamnade jag på en sajt som sålde reproduktioner av det tyg som användes i dessa bussar på 70-talet. Det fanns 4 olika typer att välja på med det var bara ett som egentligen passade. Det var en nästan religiös upplevelse att äntligen hitta tyget som i princip funnit framför näsan på en hela tiden 
Ljuddämpningsmatta i bagageutrymmet
Här håller jag som bäst på att klistra fast remsor av asfaltsmatta i dalarna på förstärkningsribborna i golvet bakom baksätet. Den skumgummimatta som sedan klistrades fast ovanpå fick senare tas bort då det inte gick att få till det bra när mattan skulle på plats och störtbågens strävor bultas fast.
Bakre sidopaneler
En sak jag blev varse är att de bakre sidopanelerna bara finns i det utförande som syns på bilden. Plockar man som jag bort baksätet behövs inte urjackningen i bakkant där fästet för ryggdynan sitter. Man kommer att få ett "hål" med naken plåt vilket ju inte ser så snyggt ut.
Fick därför tillverka täckbitar på vilka jag limmade tunn vadd och klädde med ett par bitar av det extra vinyl jag köpt.
Mattbit med egenhändigt påsydda kantband
Jag hade faktiskt köpt en mattsats avsedd för att täcka golvet när man plockar bort baksätet, men hade inga stora förhoppningar om att den skulle vara tillräckligt stor for att täcka de partier jag ville.
Mycket riktigt. Så var det.
Klippte därför till egna mattbitar av det extra material jag hade med tanken att sedan lämna in det till någon som fick sy på kantband. Lämnade in en av de mindre mattbitarna som test till en lokal skomakare/sadelmakare, men blev riktigt besviken över resultatet!
Själv är bäste dräng heter det ju, så det blev till att ragga fatt i en stadig symaskin (svägerskans) och göra jobbet själv. Fick naturligtvis testa på mindre spillbitar, med i början blandat resultat, men ganska snabbt fick jag rätt så bra kläm på det.
Bakre matta på plats!
Här håller jag på att montera de bakre mattorna. För att täcka batteri och elcentral så har jag sågat till ett par täckpaneler i plywood som sedan klätts med matta. Dessa vilar i framkant på den originalbalk som baksätets sittdyna vilar på (ej på bild) och låses fast med dzus-lås.
Samtliga mattor på plats!
Så där ja! mattorna på plats. Jag tillverkade även kickpaneler i plywood som kläddes med matta. På batterisidan har jag även monterat en huvudströmbrytare.
Fan va fint!
en av dom snyggaste inredningarna jag har sett i en bubbla det här, synd som fan att ja bara tog en snabbtitt på BRC
men det kanske blir bättre tillfälle i år? om du ska dit vill säga.
Stilrent & snyggt ! 

SCC....?

Underbart. Man börjar ju drömma om känslan att bara få sitta i den med stängda dörrar och bara njuta.
Vilken känsla.
Snacka om hög nivå!!! Snyggt som satan

*dräggel dräggel * 
Grymt !!!!
Underbart, riktigt classy!!
Otroligt vackert bygge 
Interiør to die for!
Vilket fantastiskt bygge - jag tar av hatten!! 
Johan
Tack för alla glada kommentarer. Inser nu att det kanske hade varit bättre för motivationen att haft en byggtråd som uppdateras i realtid istället för som nu "retroaktivt" 
Inredningen, del 5
Här har dörrarna hängts på plats
Flyttat fäste för handtaget i dörren
Jag visste att det skulle bli trångt för de inre dörrhandtagen att få plats då störtbågens dörrsträvor löper precis där.
Var först inne på att skita i att montera dem. Dörrpanelerna har ju inga färdiga hål upptagna för handtagen så det hade varit fullt möjligt.
Insåg dock efter lite mätande att jag nog visst skulle kunna montera mina handtag bara jag flyttade dem lite. Efter lite mätande kom jag fram till att en framflyttning ett par centimeter och att vinkla dem så att de satt i våg skulle vara tillräckligt.
Fick därför flytta på den hake som handtaget häktar tag i motsvarande mycket. Jag borrade bort punktsvetsarna, flyttade haken och svetsade tillbaka det igen. En dusch med rostskydd och färg så var det klart!
Stolarna
Jag hade ursprungligen tänkt lämna in mina stolar för omklädsel hos en lokal sadelmakare, men fick via andra kanaler höra inte bara positiva omdömen om honom. Tanken på att förbruka materialet, inte bli nöjd och ovanpå detta ändå behöva betala en massa pengar tilltalade inte mig.
Kontaktade då Bosse "Sybo" som ju är ett känt namn i dessa kretsar.
Detta var under vintern 2011 och svaret jag då fick var att det inte var några problem, men att han inte skulle ha tid innan påsk (han hade mycket jobb som skulle vara klara till Elmiamässan).
I detta läge låg jag i ganska mycket och hyste goda förhoppningar om att bilen skulle vara klar till sommaren 2011.
Tyvärr så gick Sybo i väggen under våren och lät meddela att han inte hade möjlighet att ta sig an mina stolar vilket gjorde att luften gick ur mig lite och jag slog av på tempot.
Hur som haver, under hösten 2011 så var Sybo åter på banan och stolarna kördes upp till honom.
Han skickade kontinuerligt bilder på hur det gick så det var skoj. Tyvärr är väl inte kvaliteten på bilderna de bästa, men man får en uppfattning i alla fall.
Här har stoppningen trimmats till och limmats tillbaka
Hade lite önskemål om att få skumgummit som hängde över sidorna på stommarna borttrimmat för en smäckrare smalare look. Det är tillräckligt trångt i en folkvagn ändå, så varje centimeter man kan trimma bort i sidled gör mycket.
Här har skumgummit limmats tillbaka, blivit lagat (då det var stora stycken som saknades) samt att ett lager tyg limmats ovanpå alltsammans.
Sidorna klädda med vinyl
Ryggdynan på plats
Baksidan på stommen klädd
Klurade länge på hur jag skulle göra med stommarnas baksida. Original är de ju helt nakna i svart gelcoat finish, men i och med all plastning och lagning så skulle det bli fruktansvärt mycket jobb att försöka få till ytan bra så att det skulle gå att lackera.
Sybo föreslog då det så här i efterhand självklara; klä alltsammans med matta.
Då jag förbrukat merparten av min matta till golvet så fick Per på CSP återigen komma till undsättning och såg till att beställa hem ytterligen några yard av samma matta. Detta hade jag som tur var sett till att göra innan stolarna lämnades till Sybo.
Här har även de hemtillverkade bältesgenomföringarna monterats.
Klart!
En stol klar för leverans!
En stol provmonterad i bilen
Inredningen, del 6
Jag gnetar vidare.
Stödplatta i bågen för stolen
Ytterligare en bit på vägen. Här ser vi den justerbara stödplatta som ligger an mot stolens rygg. Skulle det skita sig och man går med aktern före in i ett räcke så känns det bättre att ha dessa plattor som avlastar stolunderredet än att det sistnämnda skall ta all last själv.
Här har även bältet på passagerarsidan kommit på plats.
Bägge stolarna på plats i bilen (dålig mobilbild)
Ratten då?
Jag hintade lite i ett tidigare inlägg att den ratt som syns på tidigare bilder inte var den som bilen begåvades med i slutändan.
NOS VDM
Fick chansen att köpa denna NOS VDM med svart läderkrans av en bekant. Då bilen har lite tyskt 70-talstema på inredningen så kändes den som ett klockrent val. Har bara sett modellen med fejkträ tidigare, så detta verkar vara en udda fågel. Någon som känner till flera?
Ratten installerad på sin nya arbetsplats (dålig mobilbild)
Så där ja! Allt är på plats. Som man kan se på bilderna så har det bildats en hel del veck i vinylen kring hålen för bältena. Det är en kombination av att vinylen är ganska mjuk/elastisk och att stolarna är ganska tighta runt rumpan vilket gör att man drar i materialet när man sätter sig.
Detta har stuckit mig i ögonen å det grövsta, men jag hann inte fixa detta till bilens premiär på Bug Run Classic på Tierp 2012. Stolarna har dock sedan dess varit upp till Sybo en sväng och blivit fixade, så vi får hoppas att problemet är löst. Alternativet är väl annars att jag får trimma bort lite "överskottsmaterial" från aktern och sidorna på mig själv så att jag kommer ner i dem lite lättare 
SCC....?
Det vore skoj. Inget klart, men om bilen fungerar, jag får permissionsansökan beviljad så kanske.... 
Helt galet vacker bil !!!!
otroligt fint jobb du gör 
helt sjukt snygg!
Boxerville » Projekt » Old school callook -67, AKA "det-är-närmare-än-någonsin-67:an"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.