1

Planerar en längre tripp framöver och tänkte be om tips.
Vad skulle ni ha med på en 400 mil resa.?
Vissa saker är ju krångligare än andra att fixa fram vid en lantväg
i södra frankrike eller vid en avfart på autobahn..
Silvertejp buntband och ståltråd; check!
Men vad mer skulle ni ta med för säkerhets skull.?

2

brytarspetsar tändstift fläktrem motor olja. brandsläckare.. byt alla bränsleledningar till högkvalitativa innan avfärd. gott om tid.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Vilken typ av motor? Och buss?

Gasar till det rasar!

4

En shyst domkraft

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

5

Fats skrev:

Planerar en längre tripp framöver och tänkte be om tips.
Vad skulle ni ha med på en 400 mil resa.?
Vissa saker är ju krångligare än andra att fixa fram vid en lantväg
i södra frankrike eller vid en avfart på autobahn..
Silvertejp buntband och ståltråd; check!
Men vad mer skulle ni ta med för säkerhets skull.?

Hej Fats.

Resa med buss är livet.  Som längst har jag varit i Aten. Över Brennerpasset till Brindisi i Italien. Färja till Igomenitsa i norra Grekland. Sedan till Aten, och hälsade på ett par tjejer från skolan som gjorde examensarbete där. Sen hem samma väg.

Såhär tänkte jag då:

Bussen helförsäkrad hos mitt försäkringsolag hemma.

Fett med pengar på kontot så man fortsätta sin semester utan buss och sen flyga hem.

Då gjorde jag det inte men Motormännens riksförbund tror jag har nån europaassisstans så att om bussen tokpajjar så ringer du till nåt center i Köpenhamn så ser dom till att bilen blir bogserad till verkstad för rep. eller i alla fall att den kommer hem till sverige.

Hade för övrigt inga problem alls med bussen på 650 mil.
Det gick 6 liter olja, men det var inte så konstigt med tanke på alla fläckar där man parkerade..

Vi fick inbrott i bilen i Aten när vi ställt bussen i tre dagar och åkte till Paros. Vi hittade endast ledig parkering brevid en park där folk låg och silade på dagen så det var kanske inte så konstigt. Vi hade gjort som dom säger på reklamen dvs tömt bilen innan tjuven gör det så inget blev stulet. Vi tejpade kvartsrutan på passagerardörren och körde hemåt.

Jo, sen är väl inte rastplatserna i södra Italien det bästa stället att övernatta på i bilen...
Vi åkte tre ner, men fyra hem eftersom en tjej från byn som jobbat på Kreta ville åka med oss istället för att flyga hem. På nån rastplats en bit nedanför Bari vaknar jag av att det f-n inte är luft inne i bussen så jag öppnar skjutdörren lite men säkrar den sas med passagerarsätets bälte runt skjutdörrens innerhandtag och sover vidare. vaknar snart igen av att bältet rullar upp sig. sträckker mig efter bältet igen för att sätta fast det, DÅ ÄR DET AVSKURET!
Vi sträckkörde hem efter det.

Hursomhelst. Vissa länder har andra krav på vad man ska ha med sig i bilen/bussen. Tex i Grekland är det lag på att ha brandsläckare med, i Spanien reflexväst i andra måste du ha reservglödlampor osv. I motormännens Bilkarta över Europa står allt sånt. Vi lånade vårat ex. på biblioteket...

Var det Frankrike du hade tänkt. Då är det mest trafik (och dyrast på campingar och restauranger m.m) för att dom själva har sin industrisemester då. Jag hade ju då undvikt franska/Italienska rivieran då det är KÖ, KÖ, KÖ på de smala vägarna...

Ha de gött...
//Daniel Thelin

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

6

VWbusst2 skrev:

Vilken typ av motor? Och buss?

-77 Insprut. 2.0

7

Byt ALLA vacumslangar!!!! Och bränsleslangar innan ni åker!!!!

Gasar till det rasar!

8

Olja är bra, det tenderar att gå åt en del för många av oss hehe ICQ/ab Kolla också så att avgassystem och motortätning är ok och sitter fast, annars sänks förutsättningarna att åka problemfritt hela vägen. Givet kanske, men glöm inte reservdunk, min mätare la av och då kändes det gött att ha, särskilt om man dessutom saknar trippmätare.