151

MrPete skrev:

Skrev just en fråga ang. tändkablar, men jag hittade msd spiral core kablar till riktigt bra pris så då slipper man fundera på om de är bra.

Är det någon som är intresserad av msd tändkablar som passar på original fördelare? Kan ta hem ett gäng, röda 8,5mm, ca 550:- inkl frakt.

Vill inte vara dum men dom passar inte i en bosch fördelare (8,5mm) endast Hei
om man annvänder 8mm msd kablar funkar det
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

152 Senaste redigerad av MrPete (2013-02-21 22:34:52)

Läste du inte inlägget ovanför dig Micke? ICQ/ae Det är bara tacksamt med tips så att man inte köper saker som man inte kan använda. Har hittat andra 8mm spiral core tändkablar ICQ/ab

Btw. Jag har två startmotorer nu, en till mig och en till dig, rättvist måste det va ICQ/ab

153

Jahopp, det blev ett par timmar i garaget idag innan jag åkte iväg till Alafors för att hjälpa Tommy med hans Nissan 200 (vilket inte gick helt bra, mer om det i hans tråd).

Var förresten förbi Feltema härom dagen och införskaffade en T-koppling till oljetrycksgivare. På bilden syns även art.nr om det är nån annan som behöver.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1168.jpg

Sen har jag filat vidare i växellådskåpan för att få plats med 12v svänghjulet.
Jag har filat, sen målat svart och därefter hängt i svänghjulet på muttern och snurrat, detta för att se var det tar i nånstans (man får dock tänka på att den hänger ner något pga att den är lagrad i vevaxeln normalt sett.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1172.jpg

Nu går det i men tar fortfarande i lite här och var, bara att ta ur och fila vidare ICQ/ab
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1170.jpg

Urtrampningslagret och packboxen skall bytas, efter jag gjort rent givetvis.

Sen fick jag tre alternativ på 12v startmotor som Robban hade i sitt lager ICQ/ab Det blir nog den mittre för mig, egenlagrad startmotor så slipper man bussningen.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0814.jpg

Jag har även tänkt om gällande placering av msd-boxen. Det blir under hatthyllan. Det blir lättare att sätta fast den utan att göra hål i golvet. Här syns även slutstegets placering. Jag ska fästa en list i framkant som hållare till steg och tändbox ska fästas i.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1173.jpg

Sen har jag varit duktig idag och städat i garaget lite. Främst var det bänken som verkligen behövde en röjning.. Tyvärr missade jag att fota före städning... men tänk er att man knappt såg bänkytan ICQ/ae
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1174.jpg

En vakt måste man ha i garaget ICQ/ab
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1175.jpg

Sen mitt lilla bibliotek, kommer nog ett par tillskott där så småningom, tex weberhandbok kan va bra att ha
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1176.jpg

Efter det bar det av till Tommy och Robban.. Satans kallt var det i hans garage, trots dieselbrännare.

154

Ja den där adaptern är ju bra förutom att den har en gängstigning på (0,94 25,4/27) istället för 1 som det ska vara.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

155

Jag såg inte att du la ut det om kablarna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

156

Svwerker skrev:

Ja den där adaptern är ju bra förutom att den har en gängstigning på (0,94 25,4/27) istället för 1 som det ska vara.

Jepp, det skall inte vara 1/8" i blocket (även om det säkert går att tvinga in adaptern), utan M10x1,0.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

157 Senaste redigerad av MrPete (2013-02-22 11:14:49)

Sverker/Peter: Jaså.. är det så.. Det var ju inte bra.. Tyckte givaren gick i väldigt lätt i adaptern iaf.. Dumt att man har en massa snarlika mått.. Men har biltema nån annan som passar.. Jag är säker på att jag läst att folk brukar använda en därifrån iaf.

Micke: Näe jag vet, men som jag skrev ovan så har jag hittat andra kablar (röda) som skall passa och inte är empi eller noname kablar oav okänd kvalisort ICQ/ab

Så man kanske borde skaffa en sån här istället då.. Kanske lika bra att ta en ny oljetryckskontakt med ifall gängan skulle blivit skadad.

Vdo förgrening från vw classic up north
http://www.classicvw.se/images/products/100205.105841.jpg

158

Tror alla Biltemas prylar är 1/8 NPT

VDO har väl en sån där split med rätt gänga

159

Hehe, editerade just in en sån i inlägget ovanför ICQ/ab

160

Det är många som trycker i 1/8 i blocket och tycker att livet är kanon, jag skulle inte sova helt lugnt då man pajar gängan längst in.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

161

Kan tänka mig det.. Om man inte vet måtten så ser de väldigt lika ut och givaren gick som sagt lätt i adaptern utan skav.. Men som du säger skulle det inte kännas helt tryggt, oljesystemet är ju hyffsat vitalt på en vw-snurra..

Får nog bli en vdo förgrening.. Ska se om jag hittar den billigare bara, 169:- är ingen förmögenhet men den borde finnas billigare.

162

Fick en bild på ett topplock av Micke idag. Han har tagit bort klackarna på topplocken så att de inte bottnar mot cylindrarna sen när de är urfrästa i förbränningsrummen. Får mäta sen hur stora förbränningsrummen blir efter att 3mm frästs bort.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0816.jpg

Mer kommer förhoppningsvis hända snart framöver ICQ/ab

Sen har jag fått tag i startmotor som sagt, blev en bosch 12v på 0,8ps. Skrapat bort lite skit och ytrost från den och lagt på rostomvandlare. Tänkte slipa och putsa lite på den innan jag lackar. Hade känts fel att hänga på en rostig klump ICQ/ab

163

Avverkat en halvdag i garaget, snudd på heldag faktiskt ICQ/ab

På vägen dit hämtade jag ut ett litet paket med teleskopmått, bra att ha när man fixar kanaler och sånt
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1177.jpg

Har i princip filat färdigt i växellådan så att 12v svänghjulet går fritt, tänkte bara få hem ny lamell och tryckplatta, så att man vet lite noggrannare hur lång in i lådan svänghjulet kommer. Det dumma är ju att hjulet hänger ner sig något när inte motorn sitter och håller axeln med stödlagret.

Tänkte jag skulle låna grannarnas svarv och putsa upp svänghjulet lite sen när vi är där samtidigt.

Sen fick jag ju tag på startmotor (som Robertfab hade på lager). Den såg inte jättetrevlig ut så jag bestämde mig för att skrapa av lite skit.. Men så blev det lite överkurs, tog roterande stålborsta och nylonborste.

Så blev det lack på den också.. ICQ/ab

Rostskyddsgrund (tror förresten inte jag kommer dricka nåt mer kaffe ur det glaset, hehe)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1179.jpg

Sen blev det silver på det, ser fräscht ut
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1180.jpg

Men lite naket, så maskerade och drog på lite svart också. Funderar på om jag ska ta den övre delen också.. ?
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1182.jpg

Sen har jag stått några timmar och filat i det andra insugsröret.. hårda jävla aluminium.. helvete vad segt det är.. Givetvis glömde jag fotografera resultatet, både sambo och garagegranne dök upp ICQ/ab Men kan ta bild på det vid nästa tillfälle.

Hittade förresten en riktigt bra app till ifånen som spelar massa olika rock, metal osv. Den heter Rock Radio ICQ/ab

164

Mina förbränningsrum innan planfräsning är 55cc. För att hamna på 9,5:1 behövs det tas av 3,7mm så att de hamnar på 46-47cc. Som det är nu skulle jag hamna på 8,2:1 vilket jag tycker är lite lågt. Med en annan kam hade jag ju kunnat gå högre.. men det får bli vid nästa uppdatering och då kanske cylindervolymen ökar och då behövs ju ingen planfräsning.. Om man inte byter locken också då.. Då blir det ju att börja från scratch ICQ/ab

Har avverkat 2 av 24,5h på jobbet.. Men imorn när jag går av kommer jag att åka en sväng till garaget och fortsätta pula lite.

165

Så en liten uppdatering.

Jag har i stort sett filat färdigt insugsrören.. sjukt jobbiga rör att fila och slipa i. Men de är för trånga, böjda och icke koniska original, samt lite fula gjutningar..

En insugskanal
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0820.jpg

Båda insugen upplagda lite fräckt med mysbelysning ICQ/ae
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0818.jpg

Sen har jag hållt på och pulat lite med eldragning.. Som i många andra fall har den lille elektrikern varit i farten och det ser inte så vackert ut.. Men jag har dragit iordning de flesta kablarna samt att det kommer att gömmas bakom panel.

Gjorde en tillfällig täcklucka för radiohålet. en brytare för elektrisk vindrutespolare och ett 12v uttag (som jag givetvis lyckades montera upponer!). Det ska nog dit en riktig täckplåt med kromlist sen om jag får tag i en.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0821.jpg

Dragit lite mer kablar till msd-boxen också. Den 12v matningen som normalt sett går till tändspolen går nu till msd-boxen istället. Den slår på ett relä så boxen får matning direkt från batteriet.

166

Härlig tråd som jag sträckläst nu på jobbet, hade en stund över  ICQ/ag  Keep up the good work, blir fin fint detta!!

167

Se där ja, bra jobbat och tack ska du ha! ICQ/ab Här kommer en liten uppdatering

Lagom slapp dag i garaget idag.. Ganska skönt att ta det lite lugnt ibland.

Jag började med att hänga av motorn och lyfta upp den på arbetsbänken. Tog bort packboxen och gjorde rent hela sidan mot svänghjulet, där var lite grisigt innan.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1186.jpg

När jag ändå höll på testade jag ifall förtunningen bet på smutsen på sätet, det gjorde det. Luktar fan, så får väl vädra.. Helt rent blir det inte, men bättre än innan iaf. Ny klädsel står högt på önskelistan.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1187.jpg

Sen var jag förbi Micke i Kungälv och tog en kopp kaffe, hämtade en 30hk fläktkåpa med doghouse, helt ny.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1183.jpg

Började även riva lite bakom instrumentpanelen.. vände på 12v uttaget. Funderade lite på hur jag ska montera några extramätare (oljetryck, oljetemp och afr/lambda). Får se hur jag gör det.. troligtvis blir det en panel för 3st 52mm vänster om hastighetsmätaren.

168

MrPete skrev:

Nu har det inte hänt så mkt på ett bra tag..

Fick dock ett par paket idag ICQ/ab Vippställ från 2,1L wasserboxer. Dessa har 1,25:1 utväxling original. Jag mätte och fick ventilsida till 35mm och stötstångssidan 28, vilket ger 125%, dvs 1,25:1

Tjena,är du säker på att det är 1,25:1 på dom?
Hur jag än mäter så får jag det till 1,1:1 på mina,det är samma mått som på typ1 vipporna men med m9  justerskruv Default/hmm

//Patte

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

169

Tjena

Nej, jag är inte säker ICQ/ab Så jag har lagt dem åt sidan och kommit över en uppsättning autocraft nållagrade 1,4:1 vippställ istället.

Det finns visst både 1,1:1 och 1,25:1 till wbx-motorn... Jag mätte från centrum på axeln åt båda hållen och fick de måtten jag skrev ovan, men de sitter som du säger precis som typ1 vippställ.. Så därför skiter jag i dem och kör 1,4:1 istället för att va säker.

Vad lyfter originalkammen? Är det runt 7-7,5mm va?

170

Blev så jäkla köra-bubbla-sugen idag så jag plockade ihop 1200:an (det lilla jag tagit av) och satte i den idag. Tyvärr hann jag inte färdigt idag och imorn jobbar jag.. efter det ska vi åka och skriva papper på huset vi budade hem idag ICQ/ag Men på söndag har jag bestämt mig för att ta en sväng med bubblan i vårsolen!

171

Fantastiskt "ut och köra väder" nu,man behöver ju inte ens ha mössa på sig... ICQ/ae Känner mig oerhört previligierad att få ha kört buss hela vintern+ att allt har hållit sedan motorfixet förra våren/sommaren..alltid kul med all uppskattning på vägen till jobbet med trötta lokaltrafikanter som ger "tummen upp"när man flåsar förbi på morgonen..med en folka har man aldrig tråkigt... 
Klart du skall ut och åka! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

172

hehe, jag vet faktiskt inte om jag är såå avundsjuk på vinteråka med folka ICQ/ae Klart, har man ordning på värmen så går det väl, eller om man har ebersprakare ICQ/ab

Jajemän, måste bara jobba lite och fixa papper på huset ICQ/ab

173

MrPete skrev:

Gjorde en trågig upptäckt idag när jag skulle putsa på blocket lite..

Sprickor på ett par ställen runt hålet i oljetråget..

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0671.jpg

Kan man göra något åt detta eller är det bara att kasta blocket?

Kolla denna. Inte provat själv men kan vara värt prova.

http://www.classicmotor.se/artiklar/art … g-med-zink

174

Hmm, intressant! Frågan är dock om det funkar på magnesiumlegering..

175

Jag hade det uppe i en tråd i veckan. Här är den:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15957

Skulle vara kul veta om det fungerade. Jag kan själv inte löda min för motorn är inte isärtagen.