26

Plötsligt händer det. Bussen står i garaget och demontering av bromsar pågår. Höger sida fram och bak har rivits och inspekterats. Ungefär det för väntade resultatet, i princip allt måste bytas.

Nu framöver kommer det hård köras i garaget. Om 14 veckor är barn numer 2 beräknat och då ska bussen vara klar för besiktning. Kommer jag ut i garaget 3 kvällar i veckan à 2 timmar har jag ca 86 timmar i garaget tills dess.

Att göra:
- Bromsar
- Elsystem
- Byta balk nedre front plåten och den inre balken, en sidobild och ett litet hål i golvet.
- fixa igång motorn ( den går iallafall runt)
- montera säten, bälten och lite små fix

utan vw just nu... :-(

27

Trevligt ICQ/ag

Då hoppas vi att du kan följa schemat ICQ/ab

Skall bli kul att följa tråden dessa 14 veckor.

Lycka till med allt.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

28 Senaste redigerad av Tobias (2013-02-14 13:34:47)

Kom ut en stund i garaget i kväll. Lyckades riva bromsen på vänster sida fram. Bak satt trumman som berget. Någon i Strängnäs, Eskilstuna eller Södertälje som har och vill låna ut en bromstrummeavdragare??

Hittade en lite överraskning i balken på vänster sidan. Blir att addera en kväll för att svetsa det hålet.

Post's attachments

image.jpg, 555.28 kb, 1600 x 1200
image.jpg 555.28 kb, 204 downloads since 2013-02-14 

29

Var ute 2 timmar och kämpade med den sista broms trumman men icke. Den sitter som berget. Drog sönder en 2 kloig avdragare.  ICQ/ac

30

Finns ju trum avdragare på Biltema

31

Eftersom frun var borta i helgen och jag var själv med lill tjejen så blev det inte så mycket tid i garaget men en tur till biltema och bromstrummeavdragare blev det iallafall. Har även lyckats borsta av alla delar till den ena bakbromsen och lagt dom i citronsyrebad. I morgon blir det en tur till tools i Södertälje för att köpa långa bultar med rätt gänga sen ska nog den andra bakbromsen kunna få sig en omgång.

32

Om du tänker Tools som N&L så har dom flyttat till södertäljejärnaffär i Wedaområdet, nu i helgen......

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

33

Tack för tipset.. Det visste jag inte. Då sparade jag några minuter på lunchen imorgon.

34

Efter att ha köpt m12 bultar för att sätta fast avdragaren till bromstrumman när det ska vara m14  ICQ/ac  fick jag hitta på något annat i garaget ikväll. Motorn revs ut och tanken demonterades. Motorn var en sorglig syn får se om den hoppar igång sen. Tanken hade lite ytrost men ser solid ut. Ska demontera slanganslutningen och byta packning innan jag häller på vatten för att se om den är tät.

Bromsdelarna som legat i citronsyra övernatten såg fina ut. Glömde dock ta bilder får bli i morgon.

35

Var ute i garaget typ en kvart och spände upp avdragaren till bromstrumman. Satan vad den sitter. Lyckades inte rubba den. Får skaffa ett långt järnrör då mitt ordinarie inte gick på avdragaren. Det hjälpte inte att slå på trumman samtidigt som man spände avdragaren.

Tips mottages tacksamt...

36

Tobias skrev:

Var ute i garaget typ en kvart och spände upp avdragaren till bromstrumman. Satan vad den sitter. Lyckades inte rubba den. Får skaffa ett långt järnrör då mitt ordinarie inte gick på avdragaren. Det hjälpte inte att slå på trumman samtidigt som man spände avdragaren.

Tips mottages tacksamt...

Har samma problem med mina så ska bli kul och se om någon har tips ICQ/ab

37

När jag skall få av trummor brukar jag spänna upp ordentligt, sen slå ett stadigt slag med handsläggan på avdragar bulten.. spänna mer sen ett slag til,l osv tillslut flyger grejerna loss. trägen vinner..man kan värma med gas svetsen ,när grejerna sitter i spänn. värm längst ytterkanten, så trumman expanderar lite.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

38 Senaste redigerad av Tobias (2013-02-19 23:21:31)

Satt inne och funderade på om jag hade något annat järnrör hemma och kom på att jag hade två avgasklammer liggandes så när frun gick till sängs smög jag ut i garaget.

Jag spände upp biltema avdragaren i trumman och klamrade fast röret till domkraften. Ett koben mellan bultarna sen var det bara att dra och slå på trumman och repetera. Jag förväntade mig att den skulle lossna och sedan vara lös men den gick skit segt hela vägen.

Post's attachments

image.jpg, 372.33 kb, 1600 x 1200
image.jpg 372.33 kb, 217 downloads since 2013-02-19 

39

Är så imponerad av personer som tar sig ann o fixar gamla objekt, all heder o lycka till!!

40

gonzo74 skrev:

Är så imponerad av personer som tar sig ann o fixar gamla objekt, all heder o lycka till!!

Det är jag med ICQ/ag .

Och om Tobias en dag skulle få för sig att sälja bussen, så är det väl förre ägaren som har första tjing ICQ/ad

Bussen kommer bli riktigt fin när den är färdig, det känner jag på mig ICQ/ag .

Kul att få följa denna tråd, Stort lycka till ICQ/ag .

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

41

värm inte med gas!!! om du inte har andra trummor eller tillgång till svarv. dom kommer garanterat vara ovala efter. iofs är det aldrig fel att svarva trummorna innan montering. ta inte mer än att dom blir rund bara.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

42

Får se om jag kan få tillgång till en svarv på jobbet.  ICQ/ag

Fredde: lär nog dröja innan den skulle bli till salu men blir den det så får du första tjing.

43

Kom ut en lite stund i garaget. Fick allt i höger bakhjul demonterat och lagt i citronsyra. Tyvärr har handbromsvajern rostat fast i bromsskölden. Får se om man kan få loss den men gissar att jag får skaffa något att värma med för att få lös den. Det som verkar positivt är att alla hjullager snurrar och verkar ok. Känner inga skador på dom iallafall.

44 Senaste redigerad av Fredde (2013-02-22 07:41:07)

Tobias skrev:

Får se om jag kan få tillgång till en svarv på jobbet.  ICQ/ag

Fredde: lär nog dröja innan den skulle bli till salu men blir den det så får du första tjing.

Förmodligen blir det väl aldrig av ICQ/ad .

Men när du är färdig med bussen så blir det väl en lång tur? Är du i krokarna så är det bara att titta förbi, då kanske man ändå kan få provköra ICQ/ag .

VW KLEINBUS,1967

45 Senaste redigerad av Tobias (2013-04-01 18:43:28)

Idag lös vårsolen så då passade jag på att slipa ner ytrosten på tanken samt grunda och lackade den. Nu se den trevligare ut. Jag fyllde den med vatten innan för att kolla at den var tät och de var den. Medan lilltjejen torrkörde bussen så kunde jag klippa bort det gamla ormboet till elsystem.

Efter en hel dag ute i solen känner sig mitt ansikte som Björn ranelid ser ut.  Default/lol

Post's attachments

image.jpg, 35.3 kb, 596 x 220
image.jpg 35.3 kb, 195 downloads since 2013-04-01 

46

Svärmor lånade dottern idag så då fick jag några timmar i garaget. Nya packboxar kom på plats bak men gick bet på bromsarna. Någon sommar en bild på hur fjädrar mm... ska sitta så posta gärna det här.  ICQ/ag

Fortsatte att dra nya bromsröret och lyckades även ta en dusch i bromsvätska. Måste nog leta fram min garagemössa.

47 Senaste redigerad av lowang (2013-04-08 05:36:22)

Ja, mina är ju precis återmonterade så här kommer en bild

Post's attachments

image.jpg, 902.72 kb, 1774 x 1833
image.jpg 902.72 kb, 195 downloads since 2013-04-08 

Ät gul snö, det kan vara öl.

48 Senaste redigerad av Tobias (2013-04-08 16:42:11)

Tack lowang, jag tycker det är så där jag försökt montera det.

Dubbel kollade idag och det ser likadant ut på min. Problemet är att staget som ska trycka ut backarna när man handbromsar går att dra fram och tillbaka. Det är som att backarna inte går i hop tillräckligt.

Det är ju en svag böjning på armen till handbromsen ska den vara ut från eller in från växellådan?

49

en tanke är att den platta som går mellan backarna som handbromsarmen trycker mot
, är felvänd?  de brukar resultera i samma fenomen.
mvh

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

50 Senaste redigerad av lowang (2013-04-08 17:22:33)

Den längsta delen på staget som går mellan backarna ska vara inåt.
Handbromsarmen ska vara ut från skölden, annars går den inte fritt

Den nedre fjädern monterade jag fel först, jag satte ihop allt löst på bänken, då såg man att det inte ville ihop ordentligt.
Den ska alltså träs i lite onaturligt, som jag först tyckte själv ICQ/ad

Ät gul snö, det kan vara öl.