1 Senaste redigerad av Bengt H (2013-02-17 20:41:48)

Många sänker sin folka men här ska jag visa hur man kan höja den.....1m  ICQ/ad

Har länge drömt om en lyft, att kunna lyfta bilen i olika höjd utan att behöva execera med pallbockar o grejer och ändå får man krypa omkring på golvet. Drömmen hade ju varit en gammal hydralisk enpelarlyft från en VW verkstad, sån som ligger nerfäld i golvet å det enda man ser av den när den inte används är en stor metallplatta. Nackdelen med en sån är att man måste riva upp golvet och att den inte blir flyttbar. En vanlig pelarlyft får inte plats i min verkstad, är tillräckligt trång som det är ICQ/ad  återstår nåt som inte tar plats runt om bilen och som inte är ivägen när den inte används, ett hydraliskt lyftbord borde kunna funka. Nya kostar från runt 13000:- och uppåt men beg avsevärt mindre, på blocket hittade jag ett 1 tons, 1300x800mm för 4000:- som verkade ok.

I nerfällt läge är den 190mm hög och lyfter nästan en meter, finns även lågbyggda bord men dom är betydligt dyrare o mina bilar är inte sänkta så det duger bra med detta.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/1_zps3ef403b0.jpg
På detta gjorde jag en ram i 60x60x5 vinkeljärn, som lyftpunkter tänkte jag använda gjutjärnsklacken under torosionsinfästningen bak samt undre framvagnsröret, men efter att ramen var ihopsvetsad tyckte jag att den kändes svajig med ett så långt utstick som fram till framvagnen och främre lyftpunkten backades till främre tvärbalken i stället o nu kändes den mycke bättre ICQ/ab Ramen fästs med 4 st bultar i lyftbordet, iofs så kommer den ingenstans med en bil ovanpå men det känns bättre när allt hänger ihop.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/3_zpse5019f23.jpg
Med själva ramen färdigkonsturerad så var det lyftpunkterna nästa å då behöver man ha ett chassi för att få till bästa designen. Då jag har några riktigt gamla splittar som har hävarmsdämpare bak så användes ett tidigt 50:a chassi som mall. Enkel och dubbeverkande hävarmsdämpare är olika i designen så en av varje skruvades på plattan.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/7_zps152afd5b.jpg
Efter lite labbande så verkade det som att chassit behövde upp 40mm för att golvet o ramsnokarna bak skulle gå fritt.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/11_zps64b898c2.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/8_zps88e2ccb6.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/9_zps3c5d728f.jpg
Så här blev det färdiga resultatet, det är justerbart 30mm i sidled, skall kläs med hårdgummi på insidan.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/14_zpsd7a6abca.jpg
Fortsättning följer.....

2

Ser kanon ut !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Blir det inte svårt att få bilen på rätt ställe när du bara har 30 mm justering och bilen måste stå rakt i förhållande till bordet? Vanliga billyftar har ju svängbara teleskopiska lyftarmar av en anledning.

4

Fortsätter till framändan ICQ/ab
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/16_zps472144db.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/19_zps5957e0d3.jpg
Här ser alla mina bilar lika ut så här är inte så mycket att ta hänsyn till. En grej är dock att lyftdetaljerna måste vara löstagbara då inte alla bilarna går fritt över dom. -56 o uppåt är några cm lägre än splittar o tidiga ovaler så min 57:a tar i lite om inte lyft detaljena är borta. Denna luftpunkt hålls på plats i sidled av några klackarpå in och utsidan av vinkeljärnet och i längsled av ett 25cm långt plattjärn skruvat i vinkeljärnet. Det är så långt pga att framhjulet är utför lyftstället.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/18_zps29bc6978.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/23_zpsc7ca9f25.jpg
Bakre lyftpunkt
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/24_zps15d441fe.jpg
Främre lyftpunkt
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/26_zpsc7f99385.jpg
Här ligger ramen upponer.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/28_zps52335285.jpg
När konstruktionen är färdig så måste den ju provköras ehh förlåt lyftas ICQ/ae
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/20_zps51fce868.jpg

Det kommer mera..... ICQ/ad

5

fasen vad fint!

6

LARSSON har ju en sån nedsänkt i golvet, allt för att spata takhöjd och det är skitsmidigt!! avundsjuka är väl det jag känner!!

7

Fy fan va nice vill ha faktorn är grymt stor. Spec nu när man har garage intill huset.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

8

Ok, med grundkonstruktionen klar så fortsatte jag med runtomkringet ICQ/ab  En viss svajighet i sidled finns när den är upplyft så för att få det stadigare när man jobbar med bilen så är det lämpligt att ha ben som man snabbt monterar dit när man lyft upp den i lämplig höjd. Mina ben är för närvarande på 2 höjder, lagomattplockamotor höjd  och fullhöjd.
Eftersom jag inte gjort mer än 30 mm justering i sidled på lyftpunkterna så gjorde jag en "ramp" som både styr in bilen i sidled och lyfter den lite granna så den går fritt utan problem. Rampen sitter med några bultar i lyftens golvram.
För att flytta lyften när den inte används så gjorde jag 4 st hjulställningar som fästs med en bult på golvramen efter att man lyft upp den några cm med tex en kofot. Efter att alla prylar blev färdigbyggda så var målarburken nästa punkt på programmet ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/31_zpse8be4d6d.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/32_zps59f5ba62.jpg 
Hjulställningen
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/30_zps05f947b3.jpg
Främmre lyftpunkt gummiklädd
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/34_zps87672aba.jpg
Ramperna monterade
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/42_zpsb5098cc4.jpg
Fullt upplyft med benen monterade
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/36_zps2682f904.jpg
Främmre benställningen
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/37_zps286c8eed.jpg
Bakre lyftpunkten gummiklädd
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/38_zpscecf06de.jpg
komså komså, inte farligt.... ICQ/ad
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/43_zps167a3ac7.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/44_zps167b1ee8.jpg
Rampen styr upp bilen fint, man får tänka på att mäta sin/sina egna bilar då bredden varierar en del, mätte 3 av mina (-49,-55,-57) och dom varierade 30 mm trots original däck och bakvagn, hoppas mina andra funkar också... ICQ/ad
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/45_zps7ae839fd.jpg
Färdig
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/Lyft/47_zps594f4efa.jpg

Detta är mitt sätt att bygga på och jag säjer inte att det är så man ska göra men den funkar för mig och mina folkisar ICQ/af

9

kanon!

10

Riktigt bra!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

11

riktigt snyggt

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

12

Bra jobbat,instruktivt beskrivet och fiffig lösning.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

13

HenrikL skrev:

Blir det inte svårt att få bilen på rätt ställe när du bara har 30 mm justering och bilen måste stå rakt i förhållande till bordet? Vanliga billyftar har ju svängbara teleskopiska lyftarmar av en anledning.

Aha, du använder träkonstruktionen för att styra in bilen rätt i förhållande till lyften.

14

HenrikL skrev:
HenrikL skrev:

Blir det inte svårt att få bilen på rätt ställe när du bara har 30 mm justering och bilen måste stå rakt i förhållande till bordet? Vanliga billyftar har ju svängbara teleskopiska lyftarmar av en anledning.

Aha, du använder träkonstruktionen för att styra in bilen rätt i förhållande till lyften.

Japp både att styra in o höja några cm ICQ/ab

15

Snyggt. Jag har själv funderat på lite lyftlösningar hit och dit.

Bla nån lösning som din med ett lyftbord, men på senare tid har jag funderat lite på om man kan bygga om en höglyftande palllyftare efter att jag såg verktygsbodens enpelarlyft.

http://www.verktygsboden.se/20.0.0.1/18430/cache/18430_d2f74313767f07ef391a965d61128e8c.jpg

http://i48.tinypic.com/2v1vgqd.jpg

16

Snyggt blev det ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

17

Hur lång är leveranstiden? Behöver en till Splitten i början av mars.

18

Har också funderat på liknande lösnig... men aldrig blivit av... bra jobbat !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

19

Hans Landelius skrev:

Hur lång är leveranstiden? Behöver en till Splitten i början av mars.

Vilket år?? Default/lol  Default/lol

20

Demian skrev:

Snyggt. Jag har själv funderat på lite lyftlösningar hit och dit.

Bla nån lösning som din med ett lyftbord, men på senare tid har jag funderat lite på om man kan bygga om en höglyftande palllyftare efter att jag såg verktygsbodens enpelarlyft.

Har kollat på verktygsbodens saxlyftar innan men jag tycker dom känns vingliga, man behöver inte putta mycke på bilen förräns den vinglar när den är upplyft. Sen var inte måtten idealiska för en typ etta heller.
http://www.verktygsboden.se/20.0.0.2/24930/cache/24930_9282d1e99058d13c583eac71aa8fc1e7.jpg
Enpelarlyften har jag ej kollat men den ser inte speciellt stadig ut i mina ögon.