Många sänker sin folka men här ska jag visa hur man kan höja den.....1m
Har länge drömt om en lyft, att kunna lyfta bilen i olika höjd utan att behöva execera med pallbockar o grejer och ändå får man krypa omkring på golvet. Drömmen hade ju varit en gammal hydralisk enpelarlyft från en VW verkstad, sån som ligger nerfäld i golvet å det enda man ser av den när den inte används är en stor metallplatta. Nackdelen med en sån är att man måste riva upp golvet och att den inte blir flyttbar. En vanlig pelarlyft får inte plats i min verkstad, är tillräckligt trång som det är återstår nåt som inte tar plats runt om bilen och som inte är ivägen när den inte används, ett hydraliskt lyftbord borde kunna funka. Nya kostar från runt 13000:- och uppåt men beg avsevärt mindre, på blocket hittade jag ett 1 tons, 1300x800mm för 4000:- som verkade ok.
I nerfällt läge är den 190mm hög och lyfter nästan en meter, finns även lågbyggda bord men dom är betydligt dyrare o mina bilar är inte sänkta så det duger bra med detta.
På detta gjorde jag en ram i 60x60x5 vinkeljärn, som lyftpunkter tänkte jag använda gjutjärnsklacken under torosionsinfästningen bak samt undre framvagnsröret, men efter att ramen var ihopsvetsad tyckte jag att den kändes svajig med ett så långt utstick som fram till framvagnen och främre lyftpunkten backades till främre tvärbalken i stället o nu kändes den mycke bättre Ramen fästs med 4 st bultar i lyftbordet, iofs så kommer den ingenstans med en bil ovanpå men det känns bättre när allt hänger ihop.
Med själva ramen färdigkonsturerad så var det lyftpunkterna nästa å då behöver man ha ett chassi för att få till bästa designen. Då jag har några riktigt gamla splittar som har hävarmsdämpare bak så användes ett tidigt 50:a chassi som mall. Enkel och dubbeverkande hävarmsdämpare är olika i designen så en av varje skruvades på plattan.
Efter lite labbande så verkade det som att chassit behövde upp 40mm för att golvet o ramsnokarna bak skulle gå fritt.
Så här blev det färdiga resultatet, det är justerbart 30mm i sidled, skall kläs med hårdgummi på insidan.
Fortsättning följer.....