Mina erfarenheter från metallsprutning är ringa, men jag har svårt att tänka mig att det skulle hålla för den belastning som det är i en styrväxel. Det blir ganska våldsamma belastningar vid körning i gupp och spår. Med tex slipning och tex hårdförkromning med efterföljande slipning går det att åstadkomma hårdare ytskickt. Kostsam och dyr metod.
Min rekomendation är ombearbetning av axeln och lock, och montering av utbytbara lager. Spårkullager är olämpliga. För att det inte skall bli vobbel i styrningen krävs det ansättningsbara lager som monteras med en viss förspänning.
Lämpliga lager är tex koniska rullager eller vinkelkontaktkullager. De sistnämnda finns förutom i orginalstyrväxeln, men då med banorna direkt i axel, i tändmagneter, vissa insprutningspumpar av radtyp och som ramlager i äldre Sachs och Puch mopedmotorer.
Lämplig storlek hittas i lagerkatalog.
Bearbetningen av delarna är krävande, men ingen omöjlighet. Det är härdade delar, annars skulle det ALDRIG hålla trots de låga varvtalen. Det går att svarva i härdade material, men man bör då använda LÅGA varvtal. Jag har lyckats flera gånger svara i härdade material tom med egenhängigt slipade snabbståls skär.
En möjlighet är också att slipa i verktygs eller universalslipmaskin. Har man inte tillgång till till en sån kan man också fästa en lämplig slipmaskin i stålhållaren på en dubbsvarv, en metod som jag använt åtskilliga gånger för olika typer av kapning och bearbetning.
Locket med lagerbana är relativt enkelt att bearbeta efter att härdningen tas ur materialet. Härdningen behövs inte mera efter ombyggnaden eftersom lagerbanorna i det lösa lagret är härdade.
Härdningen tas bort genom glödgning av materialet och därefter LÅNGSAM avkylning. Avkylningen kan ske genom att föremålet grävs ner i tex TORR sand, kanske blästersand. Följande dag bör locket gå bra att bearbeta i svarv eller fräs.
501 2013-02-17 10:49:54 Senaste redigerad av Kjell T (2013-02-17 10:51:58)
Angående svarvning i härdade material bör ett CBN skär användas, dessa är ca 5 ggr dyrare än ett vanligt hårdmetallskär men är anpassade för detta. Man använder dessa skär för finsvarvning av härdade axlar istället för att slipa dem.
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Angående svarvning i härdade material bör ett CBN skär användas, dessa är ca 5 ggr dyrare än ett vanligt hårdmetallskär men är anpassade för detta. Man använder dessa skär för finsvarvning av härdade axlar istället för att slipa dem.
Tackar, dagens tips mottaget med tacksamhet!
Dvs: http://www.secotools.com/sv/Global/Prod … ials/PCBN/
S
504 2013-02-17 15:58:05 Senaste redigerad av Lyxbuss54 (2013-02-17 16:20:09)
Stort tack för alla expertutlåtanden och smarta tips.
Har mätt lite idag på de ingående detaljerna.
Lagrens ytterdiameter är 40 mm.
Snäckhusets totallängd är 116 mm.
Skruvens längd exklusive lagerytor 97 mm.
Axelns diameter 20mm.
Lagrens ändytor kommer att hamna i jämnhöjd med snäckhusets ändar.
Detta betyder att de nya lagrens dimensioner bör vara 40x20x10 eller 40x20x8 mm. Lagren bör vara av typen hjullager fram fast mindre.
Thomas
Berg skrev:Angående svarvning i härdade material bör ett CBN skär användas, dessa är ca 5 ggr dyrare än ett vanligt hårdmetallskär men är anpassade för detta. Man använder dessa skär för finsvarvning av härdade axlar istället för att slipa dem.
Tackar, dagens tips mottaget med tacksamhet!
Dvs: http://www.secotools.com/sv/Global/Prod … ials/PCBN/
S
Nej nej, kan ju inte använda seco.
Kennametal ska det vara! (måste ju få lite smygreklam för produkterna jag säljer
)
http://kennametal.com/kennametal/en/pro … 13825.html
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Tittade på länken om reservdelarna till Porsche 356. Snäckskruven är ju riktigt lik vår skruv, fast priset var ju lite mastigt.
Ca 17000 kr för en renoveringssats.
Får nog försöka få ordning på vår först innan man som sista utväg köper Porsches.
507 2013-02-17 16:43:42 Senaste redigerad av Sten vW (2013-02-17 16:49:28)
Lager i samma serie jag mumlade om i post#496 skulle kunna gå, även om de kanske är längre axiellt.
Kolla om Peter på jacking kan föreslå ngt bättre (oxå post#496 ), kollade just NKE på webben, de känns inte vid det lager jag använder vilket stämmer med min minnesbild, det finns mer än man låtsas om.
S
Tittade på länken om reservdelarna till Porsche 356. Snäckskruven är ju riktigt lik vår skruv, fast priset var ju lite mastigt.
Ca 17000 kr för en renoveringssats.
Får nog försöka få ordning på vår först innan man som sista utväg köper Porsches.
Kan det inte vara läge och riva en typ1 styrsnäcka? Använde inte Porsche typ1 styrsnäcka i början?
Lyxbuss54 skrev:Tittade på länken om reservdelarna till Porsche 356. Snäckskruven är ju riktigt lik vår skruv, fast priset var ju lite mastigt.
Ca 17000 kr för en renoveringssats.
Får nog försöka få ordning på vår först innan man som sista utväg köper Porsches.Kan det inte vara läge och riva en typ1 styrsnäcka? Använde inte Porsche typ1 styrsnäcka i början?
Typ 1-snäckan ser helt annorlunda ut. Det var väl de riktigt tidiga exemplaren av Porsche som hade typ 1-snäcka.
Godmorgon!
Ja, axeln är nog ganska hård.Min första tanke var att slipa bort det gamla
lagerläget. Vinkelslip var ju en bra ide Men det kanske går med ett
hårdmetallskär om man tar lite i taget som du säger.Första steget blir att sätta upp axeln i svarven
och kolla om den är rak. Om den kastar det minsta
så kommer det att kärva bitvis i snäckskruven.De mystiska spåren verkar vara original.
Börjar tro att de mystiska spåren verkligen är resultat av förslitning. förekomsten av sand är ju stor just där.
511 2013-02-17 18:40:32 Senaste redigerad av Sten vW (2013-02-17 18:43:35)
Kollade denna http://oacdp.org/5054part/148.jpg den visar ingen tätning på styr/snäckaxeln men väl en seeger säkring
eller fjäderring (no 24 i bilden). Kan ev vara för fel modell, men...
Du Thomas, (du och bror efter denna diskussion?) har du någon bild som visar tätningen?
Sten vW
Ja Sten, det där är en senare modell av styrsnäcka.
Om du tittar på en tidigare bild jag lade upp så ser du skillnaden mellan de båda snäckskruvarna.
Den senare har ju en låsring som håller fast lagret.
Måttet på min tätning är 30x20x4 mm.
Här är en bild på snäckhuset och en bild på den övre flänsen som bara de tidigaste styrsnäckorna hade.
Right, hypotetiskt om det är ett slitspår..
Om du polerar axeln och vänder uppochned på tätningen så kanske den lilla assymetri som brukar finnas i läpptätningar (packboxar) hittar lite mindre sliten axel att gnugga/täta mot?
S
Slipa snäckspåren försiktigt med slippapper på en fil, håll koll på vinkeln och mät djupet med en kula så det blir lika överallt utom på mitten där styrningen skall vara tajtare.
Svarva ny "såndäringa" som löper i snäckspåret då spåret efter berabetning är större, eller svarva befintlig lite grann och shimsa upp den.
Svarva av och lägg i nya lagerbanor alt anpassa till lämpligt lager.
Slipa ner tätytan mot packningen litegrann och fyll i hålen med stålplast (med stålplast har jag lagat flera hydraulcylindrar)
Tror jag förklarar bättre över telefon 0855386273
Ni är så skönt störda som ägnar tid åt att göra iordning en styrsnäcka som legat nergrävd! Haha, riktigt kul läsning 
516 2013-02-17 23:16:11 Senaste redigerad av Sten vW (2013-02-17 23:18:12)
Ni är så skönt störda som ägnar tid åt att göra iordning en styrsnäcka som legat nergrävd! Haha, riktigt kul läsning
Look who's talking! 5 månader arbete var det visst med något (hittils)....
S
517 2013-02-21 12:23:37 Senaste redigerad av Lyxbuss54 (2013-02-21 12:30:10)
a
518 2013-02-21 12:25:20 Senaste redigerad av Lyxbuss54 (2013-02-21 13:46:55)
Har kollat med Jacking här i veckan.
De hade inget lager med önskadf dimension. Det ska helst vara YD 40mm ID 20 tjockleken kan variera lite mellan 8-10 mm.
Det fanns ett precisionslager som var 37mm i ytterdiameter. Peter på Jacking trodde inte att det skulle klara belastningen.
Pratade också med Lasse Knöppel, Porsche expert. Han skulle leta upp en snäckskruv till Porsche 356 för att kunna mäta och jämföra.
Har vi tur så kanske Porsches är identisk med vår.
gjorde inte zf styrsnäckor till andra fordon, känner instinktivt att en styrsnäcka från en mindre tysk 50-talstraktor kunde vara samma?
Ja, de kanske använde samma typ av styrsnäcka till andra fordon. Men då är frågan om axeländen som kopplas till rattstången är likadan.
Tror att det kan stupa på det, annars kan det nog vara så att själva snäckskruven är likadan.
521 2013-02-21 15:26:49 Senaste redigerad av Scrooge (2013-02-21 15:27:32)
Lite långsökt, men kul hemsida
http://www.bt.se/nyheter/boras/fristad- … 773823).gm
Faran lurar bakom nästa krök
Har kollat med Jacking här i veckan.
De hade inget lager med önskadf dimension. Det ska helst vara YD 40mm ID 20 tjockleken kan variera lite mellan 8-10 mm.
Det fanns ett precisionslager som var 37mm i ytterdiameter. Peter på Jacking trodde inte att det skulle klara belastningen.
Pratade också med Lasse Knöppel, Porsche expert. Han skulle leta upp en snäckskruv till Porsche 356 för att kunna mäta och jämföra.
Har vi tur så kanske Porsches är identisk med vår.
Om nu Peters 37mm lager var ett koniskt rullager så har den garanterat bättre bärighet jämfört med original "trampcykel-lagringen", så vad var det?
S
Peters lager är ett vinkelkontaktkullager.
Kostar 1000kr / st.
Det är ett precisionslager för höga varvtal.
Det kanske kan hålla men vill kolla upp
andra alternativ först.
Peters lager är ett vinkelkontaktkullager.
Kostar 1000kr / st.Det är ett precisionslager för höga varvtal.
Det kanske kan hålla men vill kolla upp
andra alternativ först.
Onekligen svettigt, lite som navlager till min favvo mc som går på £56 före VAT o man behöver två, nåväl..
När det gäller de flesta mått så finns det töjmån om man är villigt att vara mer kreativ, jag tycker att koniska rullager är tilltalande eftersom mycket av hjullasterna direkt överförs till dessa lager. På den blinda sidan borde det lager som jag tidigare exemplifierade med ( NKE30202 DY35xDI15xB12mm)gå att använda, bearbeta längre in på axeln (12mm istf 10mm, kött verkar det finnas enligt bild innan man bryter igenom till snäckspåret) samt en anpassning för ytteringen dia 35 till dia 40.
På styrstångssidan är det lite pyssligare eftersom man där kanske vill behålla axeldia 20? Min gamla SKF katta har 32004X med DY42xDI20xB15, DY42 erfordar en 1mm radiell ursvarvning i huset samt djupare bearbetning av lagerläget på axeln för att kompensera för bredd 15mm, igen ser det ut som om det finns dödkött att ta av...
NKE lagret kostade ca 300:-/st, 32004x kanske är !!!!! eftersom det där X:et på slutet verkar betyda precision eller slikt fjoll..
S
Hej,
Tack för tipsen. Bra med lite olika alternativ att kika på .
Vi vill helst behålla snäckhuset intakt. Då är det bättre att ta ett lager med lite mindre ytterdiameter och lägga i en mellanring ist.
Det är sant att ett koniskt rulllager tål lite högre belastning. Det ger lite högre friktion bara, men Bengt och jag är ju starka så det ska väl inte vara problem att styra. :-)

