Jag har hyrt ett garage (ca 80kvm) av en tjomme i 3-4år och nu har han skrivit över det på sin far vid årsskiftet. Nu ringer denna fadern å skäller ut mig för att han har fått en elräkning på 12500:- sista månaden å vill att jag ska betala den. Jag och hans son som tidigare ägde fastigheten har endast ett muntligt avtal att jag betalar 1200:-/m och elen ingår. Om det blev mkt el så skulle han säga till så skulle vi fixa det då. Han har inte sagt nåt på 3-4år så jag har trott att det har varit inom rimliga gränser så jag har haft 1-2 värmefläktar på till å från och dom har nu varit inne och tagit kort på elmätaren i garaget utan min tillåtelse och fick ut att på ett dygn så förbrukade jag ca 80kwh, å det är ju ganska mkt men jag har inte tänkt så eftersom han inte sagt till innan. Han menar att med värmefläktar blir det varmgarage, det enda vi sa från början var en månadshyra och elen ingår.
På denna räkning som jag inte sett än så är det fyra undermätare 1st lägenhet, 3st garage varav 2st är outhyrda men dom används ibland tror jag. Om jag har haft fläktarna(2x2kwh) på konstant i 30dagar så blir det 2400kwh vilket borde bli ca 3000kronor? Och det är ju inte ok när jag betalar 1200 i hyra men han har inte sagt nåt innan...
Dom har varit inne i mitt garage utan tillåtelse flera gånger, jag har bara ett muntligt avtal, jag vet inte om dom har haft nåt i dom andra garagen som har dragit ström under tiden....
Nu vill han att jag ska betala för elen men jag sa att jag vill ha ALLT på papper, foto på alla elmätarna sista månaden, fakturan som han fått, mm.
Kan han kräva att jag ska betala elen fast vi har ett muntligt avtal att elen ingår, är det skillnad på "lampel", "värmeel", "hushållsel"...mm
Jag förstår ju att han inte kan ha gått runt med den hyran och elen innan men det är ju hans problem, han skulle ju säga till isåfall...
Vad tror ni?