1

Jag har hyrt ett garage (ca 80kvm) av en tjomme i 3-4år och nu har han skrivit över det på sin far vid årsskiftet. Nu ringer denna fadern å skäller ut mig för att han har fått en elräkning på 12500:- sista månaden å vill att jag ska betala den. Jag och hans son som tidigare ägde fastigheten har endast ett muntligt avtal att jag betalar 1200:-/m och elen ingår. Om det blev mkt el så skulle han säga till så skulle vi fixa det då. Han har inte sagt nåt på 3-4år så jag har trott att det har varit inom rimliga gränser så jag har haft 1-2 värmefläktar på till å från och dom har nu varit inne och tagit kort på elmätaren i garaget utan min tillåtelse och fick ut att på ett dygn så förbrukade jag ca 80kwh, å det är ju ganska mkt men jag har inte tänkt så eftersom han inte sagt till innan. Han menar att med värmefläktar blir det varmgarage, det enda vi sa från början var en månadshyra och elen ingår.
På denna räkning som jag inte sett än så är det fyra undermätare 1st lägenhet, 3st garage varav 2st är outhyrda men dom används ibland tror jag. Om jag har haft fläktarna(2x2kwh) på konstant i 30dagar så blir det 2400kwh vilket borde bli ca 3000kronor? Och det är ju inte ok när jag betalar 1200 i hyra men han har inte sagt nåt innan...
Dom har varit inne i mitt garage utan tillåtelse flera gånger, jag har bara ett muntligt avtal, jag vet inte om dom har haft nåt i dom andra garagen som har dragit ström under tiden....
Nu vill han att jag ska betala för elen men jag sa att jag vill ha ALLT på papper, foto på alla elmätarna sista månaden, fakturan som han fått, mm.
Kan han kräva att jag ska betala elen fast vi har ett muntligt avtal att elen ingår, är det skillnad på "lampel", "värmeel", "hushållsel"...mm

Jag förstår ju att han inte kan ha gått runt med den hyran och elen innan men det är ju hans problem, han skulle ju säga till isåfall...

Vad tror ni?

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

2

Vad är det för typ av mätare? Om den är någorlunda modern kan du ringa elbolaget och kolla när och hur mkt ström det gått åt. De kan se förbrukningen för varenda timme.

Hade samma problem med garaget jag hyrde förra vintern.. Inget skriftligt kontrakt och 3 garage på samma mätare. en 2kw fläkt kostar ca 50:-/dygn om den går på full fart.

3

Undermätarna är gammla elmätare som ska läsas av men det är inte gjort på 3år

4

När jag fick kontraktet på mitt garage kontaktade jag elbolaget och bad dem sätta in en ny mätare. Detta för att vara säker på att förbrukningen skall gå att läsa av exakt, timme för timme.

Egentligen kan de inte kräva dig på en krona eftersom det inte finns något kontrakt.. Men det innebär ju med största sannolikhet att ni inte blir så goda vänner samt att du blir utkastad..

5

Jag kommer inte vara kvar i garaget, ska flytta ut så fort som möjligt...å absolut inga vänner kommer det bli!

6

nackdelen med detta är att det enda du kan bevisa att det är ditt är väl typ bilen och vissa verktyg med serienummer som du kan visa kvitto på, allt annat kan han ju beslagta och mena på att det är hans, töm garaget omgående är mitt tips.

7

Jo jag vet men jag har ju ett muntligt avtal som gäller enligt lag, hyran har jag betalat in på sonens bankkonto. Men självklart ska jag flytta ut mina saker, börjar idag...men problemet kvarstår ju. kan han/dom/det kräva mig på pengar....

8

Tja.. Du har inget skrivet kontrakt,, de har inget skrivet kontrakt.. Så Vem får betala. de kan ju ej bevisa nått heller då.

"S"lowbugz 023

9

Kan dom skicka en faktura till mig, å isåfall så måste jag väl betala den...eller?

10

Problemet för bägge parter är att avtalet var muntligt, även om det är giltigt är det svårt att bevisa vad som är sagt.

Visst kan de skicka en faktura till dig och skiter du att betala den kan de gladeligen skicka det vidare till kronofogden, som skickar ut ett förläggande. Detta måste du då antingen betala eller så bestrider du och då kan de ta det till domstol. Kan bli ett jäkla arbete..

Kan ta ett exempel. Farsan anlitade en gång en person (kallar honom för X) Farsan och X kom överrens om ett pris muntligt och detta betalades och farsan fick ett kvitto. Några månader gick och allt var frid och fröjd. Nu var det så att X råkade ha något gammalt hat mot farfar och fick reda på släktskapet mellan farsan och farfar. Så då började det dimpa ner hot och krav på betalning hos farfar, där X tyckte han skulle ha mer betalt. Breven var egentligen mer komiska än hotfulla och var handskrivna och på flera A4. Farfar hade inte ens haft något med "affären" att göra. Då skickade x ärendet till kronofogden som i sin tur skickade ut ett förläggande till farfar, tro inte att kronofogden krävde någon form av belägg för detta. Farfar som är lite äldre blev faktiskt riktigt illa berörd av detta (som många när det kommer brev från kronofogden) och ville först betala "skulden". Men efter lite övertalning bestred han den och hamnade då i domstol för en affär han inte hade något att göra med och som dessutom var betald. Nu var det ganska lugnt vi hade kvitto på arbetet, fick en värdering av en annan firma vad arbetet normalt kostade (vilket överensstämde med betald summa) + hade en hel hög med handskrivna brev med hot och kränkningar och olika fantasisummor till krav.

Kanske kan vara värt att tänka på.. vid ett muntligt avtal kommer ju ord stå mot ord. Kan han visa att du rimligen har hyrt (brukat) garaget, och att du förbrukat el för 3000kr men bara betalat 1200kr i hyra är det ju om det går så långt upp till domstolen vems påstående som är rimligast. Jag har ett liknande avtal på det garage jag hyr och kan nog tycka att ha 2x2kW fläktar stå och värma garaget lite är att överutnyttja detta med "fri" el.

11

Om du med "elen ingår" anser att du kan göra ett kallgarage till varmgarage, måste jag ifrågasätta lite hur bra du trodde ditt muntliga avtal är/var.
Ord mot ord svårt att bevisa något men jag är helt inne på Fredriks spår att i domstolen kan utredas vems ord som är troligast och därav döma utefter det.
Jag skulle packa dina grejer fort och sen vänligt säga "tack och adjö". Att han får höra av sig när han kan styrka att du använt el för 12500:-
Bra att även sånt här kommer upp på BV då det är många som hyr garage och kan behöva fundera hur man bör göra för att minimera krångel.
Lycka till hoppas det går bra för dig.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

12

För att förbruka el för 12500 på en månad så måste du förbruka mycket mer än de 4 kW per timma du gör av med om du har värmen på dygnet runt.
Som jag räknar så bör du ha förbrukat ca 2*2*24*30=2880 kW på en månad och det bör i runda slängar bli runt 4300 spänn på den elen, kW-pris plus elnätskostnad ca 1,50.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Stod det inte att mätarna inte var avlästa på 3 år?

14

Det räcker väl med att han (hyresvärden) betalar elen i kvartalet för att komma upp i den summan med den förbrukningen och då har ju inte heller hyresvärden brutit överenskommelsen att "fixa" priset om den blir orimligt dyr någon period.

15 Senaste redigerad av Demian (2013-02-19 00:33:45)

Svwerker skrev:

För att förbruka el för 12500 på en månad så måste du förbruka mycket mer än de 4 kW per timma du gör av med om du har värmen på dygnet runt.
Som jag räknar så bör du ha förbrukat ca 2*2*24*30=2880 kW på en månad och det bör i runda slängar bli runt 4300 spänn på den elen, kW-pris plus elnätskostnad ca 1,50.

Jag skulle tänka på mitt samvete och betala räkningen. Du har ju lyxkonsumerat el. Skulle inte tro att nån på forumet skulle komma på idén och köra 4kw värmefläkt dygnet runt hemma i sitt garage.

Att han inte har sagt nått tidigare spelar roll. Ni kom förmodligen inte överrens hur långt i efterhand som han skulle säga till. Du har ju gjort av med strömmen och nån måste betala. Nån annan än du ska ju inte betala det du förbrukat. 

Du hyrde ju ett kallgarage för 1200:- i månaden. Är det kallhyra, inkl el, så får man ju inte värma upp det med el.  Man måste ju själv förstå att man inte kan förbruka uppvärmningsel för 4300:- i månaden och tro att det är lugnt.  Hade det varit ett elbolag som missat skicka en elräkning på tre år, så hade du fått betala strömmen i efterhand.

Jag tycker synd om killen som hyrde ut. Han hade dålig koll, men det rättfärdigar inte nått. Har du värmt upp med fläktarna alla år, så  har han förlorat hur mycket pengar som helst på att hyra ut till dig. Pengar som han själv betalat ur egen ficka, antar jag.

Jag skulle ha sagt åt hans far att jag betalar, fast på villkoret att han ger pengarna åt sin son.

Du kommer ju ruskigt lindrigt undan med 12000:-

16

kan hålla med båda parter, jobbigt att måsta betala så mycket i efterhand och antar du inte behöver betala ett öre,
men samtidigt som ovan säger.
du vet ju vad du gjort.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

17

Hade min 9kw fläkt stog å snurra hela december på typ 10 grader och det blir ett påslag på räkningen på ca 1500:-.

Mera känd som jb...

18

Jo nu när det kommit upp i dagen så låter det ju mkt, men jag har inte haft en aning om vad det dragit eller vad det kostat eftersom det va upp till honom å säga till.Jag har absolut inte haft fläktarna på hela tiden utan satt på en eller två dagen innan jag skulle åka ner eller om jag skulle måla nåt.
Självklart vill jag göra rätt för mig men 12500:- på en månad låter orimligt mkt......

jaja, han skulle räkna på det och återkomma...

19

Jo men om du har sagt upp kontraktet nu så är de säkert så att dom inte läst av mätaren förens nu. Dom har uppskattat elen innan.
Vet när jag flyttade in i min läghet så var elräkningarna jätte billiga.
Men efter ett år så fick man chock räkning.
Detta för att dom läste av mätaren.
Nu har vi nya elmätare å alla räkningar är dyra. Å ser man på mätaren så finns de nog en hel del el att spara hemma hos mig.
Min mätare på en 2a ligger massor över 4orna med flera personer i.

20

zepafan skrev:

Jo nu när det kommit upp i dagen så låter det ju mkt, men jag har inte haft en aning om vad det dragit eller vad det kostat eftersom det va upp till honom å säga till.Jag har absolut inte haft fläktarna på hela tiden utan satt på en eller två dagen innan jag skulle åka ner eller om jag skulle måla nåt.
Självklart vill jag göra rätt för mig men 12500:- på en månad låter orimligt mkt......

mena han inte retroaktivt?
för en månad är de mycket på.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

21

zepafan skrev:

Nä, 12500:- på en månad är ju inte rimligt. Vanligt är ju att man får kvartalsräkning. Har det inte blivit ett missförstånd och att 12500:- avser kvartal. Det låter ju rimligt om fläktarna gått konstant.

Jag trodde att du hade dom på konstant, men såg nu att du bara körde med dom nån gång då och då. I så fall är ju inte 12500:- rimligt.

Men då måste det ju vara fel på elmätaren. Jag skulle uppskatta att man gör av med el för ca 500:- i månaden i ett hobbygarage som man inte värmer med el.

Säg att dom räknat med att du förbrukar el för 500:- i månaden. Då har du en kallhyra på 800:- i månaden. Det är ju ganska billigt för 80 m2.

Om du sätter dig in i deras situation, så förstår man ju att dom reagerar på en elräkning på 12500:- då den borde ligga på 1500:-

Jag skulle faktiskt också reagera. Nån har ju förbrukat en massa el. Men går lägenheten under samma elmätare och om dom också kör med eluppvärmning, då är ju 12500:- inte mycket, men då ska ju lägenhetsinnehavaren betala sin del.