76

Cargodörrarna ser lite vingliga ut, ska fixas någorlunda före transport.
Frontskinnet ej original. Donator efterlyses.

Post's attachments

IMAG0355 - Copy.JPG, 228.11 kb, 778 x 584
IMAG0355 - Copy.JPG 228.11 kb, 256 downloads since 2013-02-16 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

77

Undrar om det är någon og lack under all den rollade färgen. OG lack brukar tåla en hel del, det ska bli spännande.
Vet inte heller om färgen bakom passagerarsätet är og. Dove blue vore inte så dumt men den liknar inte dove blue.
Det som är klart är att en hel del Gerson plåt kommer att beställas. Med hänsyn till den tråden som pågår på
The Samba är det någon som vet om Gerson blivit bättre på passform på senare tid som det påstås?

Post's attachments

IMAG0357 - Copy.JPG, 354.41 kb, 1037 x 778
IMAG0357 - Copy.JPG 354.41 kb, 250 downloads since 2013-02-16 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

78

Det tar ett tag innan denna, precis inhandlad, sitter på plats som kronan på verket.
Den är 53 så hoppas den passar!  ICQ/ad  ICQ/ad

Post's attachments

Tacho BD 53.jpg, 69.03 kb, 501 x 377
Tacho BD 53.jpg 69.03 kb, 258 downloads since 2013-02-16 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

79

Härligt spännande  ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

80

Förardörr menar du väl?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

81

25hpman skrev:

Förardörr menar du väl?

Öhhhhhh! JA!  Default/lol Sorry, klockan var mycket.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

82

Växelådan, axlarna fram och bak inkl reduktionsboxar och fälgar verkar vara original,
en del av instrumentbrädan följer med dock inte komplett, osäkert i vilket skick.

Styrstång och styrsnäckan finns. Vet ej om det är original stången ser lite välpolerad i min smak.
Det är sånt som man märker hemma vid studie av bilderna. På plats fotade jag bara som en besatt.

Ett problem har uppstått, nu när bilen flyttats, den har stått där många år, styrsnäckan vill inte
vara med, den är STEN-hård. Kraven för fartygstransport är luftfyllda däck samt styrbart fordon.

Den misstänkt FÖR välpolerad styrstången (ift till övriga bussen):

Post's attachments

IMG_3725small.jpg, 691.74 kb, 1824 x 1024
IMG_3725small.jpg 691.74 kb, 279 downloads since 2013-02-17 

IMG_4207small.jpg, 60.11 kb, 1296 x 972
IMG_4207small.jpg 60.11 kb, 259 downloads since 2013-02-17 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

83 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-02-17 09:32:45)

Kommer att bli spännande att öppna reduktionsboxarna som Kinderägg och bli överraskad.

Post's attachments

IMAG0358.JPG, 282.75 kb, 908 x 681
IMAG0358.JPG 282.75 kb, 239 downloads since 2013-02-17 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

84

Planerad utrustning. Eller något i den stilen i alla fall.

Post's attachments

däck1.jpg, 149.08 kb, 1483 x 1113
däck1.jpg 149.08 kb, 249 downloads since 2013-02-17 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

85 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-02-17 09:27:39)

Snurran ska köpas. 1100? 1200? Never mind. Det är ett tag innan den ska på plats.

Post's attachments

IMG_4201small.jpg, 27.58 kb, 648 x 486
IMG_4201small.jpg 27.58 kb, 263 downloads since 2013-02-17 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

86

Plåten på vissa delar är oväntat juste.

Post's attachments

IMG_4199small.jpg, 27.8 kb, 648 x 486
IMG_4199small.jpg 27.8 kb, 268 downloads since 2013-02-17 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

87

Blinkershålen får läggas igen och kanske (längre fram) byta ut försänkningarna vid torkararmarna. Alternativt byta ut hela frontskinnet.
Målet i första hand är att få den på asfalten.

Post's attachments

IMAG0356.JPG, 441.15 kb, 971 x 799
IMAG0356.JPG 441.15 kb, 259 downloads since 2013-02-17 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

88

Barndoor51 skrev:

Härligt spännande  ICQ/ae

Tackar! Ditt projekt ger en hel del inspiration den med.
Alla goda råd välkomnas!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

89

Inte helt oväntat har objektet en del rost men inte så farligt för en buss
som under nästan 60 år inte renoverats ordentligt utan bara kört och kört.

Post's attachments

015.JPG, 530.33 kb, 1296 x 972
015.JPG 530.33 kb, 254 downloads since 2013-02-22 

023.JPG, 184.96 kb, 518 x 692
023.JPG 184.96 kb, 246 downloads since 2013-02-22 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

90

Golvet ska bl. a. bytas med tanke på stabiliteten under transporten.

Jag funderar också på att skicka B stolpen + lite annan Gerson plåt
så det kan bytas innan transporten så det är iaf gjort.

Efterlyser en plats i närheten av Malmö så BD kan husera när den väl
kommer hem under renoveringen. Tacksam för alla tips.

Chassit har gått av och man har gjort en ful lagning men Gerson
BD delar finnes så det ska skickas ner för lagning.

Post's attachments

004small.jpg, 406.91 kb, 1296 x 972
004small.jpg 406.91 kb, 241 downloads since 2013-02-22 

019.JPG, 437.04 kb, 1296 x 972
019.JPG 437.04 kb, 234 downloads since 2013-02-22 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

91

Jag skulle inte byta plåt innan transporten.

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

92

kan du utveckla lite, det låter intressant.
Jag hinner ändra mig nämligen.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

93

Ett rejält vinkeljärn där ramen är paj absolut. Men att lägga i bara ett golv som är det sista som ska i när bilen är klar känns bara onödigt när du ändå kommer konstatera att det ska ur när du kommer hem

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

94

reglar,bygg vinklar och montage skruv i massor, sen spännband, så kan man få ihop det mesta..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

95

larsson skrev:

Jag skulle inte byta plåt innan transporten.

Inte jag heller. Ska du byta golv måste du ju laga allt annat runt omkring golvet först. Golvet är ju det sista man lägger i. Fast kan du ragga nån som svetsar upp den innan du får hem den är det ju bra.

Är det hemligt var ifrån den kommer?

Det hade ju varit en avgörande faktor hurvida den var värd att ta reda om den hade varit från t ex Norge eller Colombia  ICQ/ab

96

Demian skrev:

Det hade ju varit en avgörande faktor hurvida den var värd att ta reda om den hade varit från t ex Norge eller Colombia  ICQ/ab

Kan du omformulera denna frågan?

Det är ingen Colombia BD. Ägs av en tysk i Brasilien som kommer att exportera den till mig och eventuellt ordna Gerson plåt reparation.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

97

Det är ju en helt annan kostnad att ta hem en bil från Brasilien istället för Norge. Den extra kostnaden måste man ju baka in i revoveringsbudgeten. Likaså måste man vara mer vaksam på en buss från sydamerika. Dom har ju levt ett hårt liv. Många är "orenoveringsbar" för det mesta är slut och snett på dom. Det var därför Gerson fick iden att tillverka nya bussar på gamla chassinr.

Ett bra exempel har du här   

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=471779

Nu ser ju din ut som vilket svenskt objekt som helst, en av de bättre sydamerikabussarna jag sett, men det gäller nog att kolla upp allt en extra gång. Många verkar ju ha gått mycket mil efter dåliga vägar, så många har gett med sig i karossen så taket ser ut som en banan.

98

Jo dom har ju en tendens att bli lite mjuka i karosserna när dom gått i 60 år. Vilket dom gör där borta. Då rosten inte tar dom på samma vis

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

99 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-02-23 19:14:21)

larsson skrev:

Jo dom har ju en tendens att bli lite mjuka i karosserna när dom gått i 60 år. Vilket dom gör där borta. Då rosten inte tar dom på samma vis

Ja, man kan säga att det är som brassetjejer, fortfarande mjuka i karossen när dom gått i 60 år!  ICQ/af

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

100

Har det hänt någonting med denna skönhet?  ICQ/ag