51

Kylskåpet går på det vänstra batteriet, via säkringarna under soffan och via brytarna ovanför kylen. Även vattnet slås på där

52

Okej då var de som jag tänkt med batteriena. Får kolla säkringarna och ladda på dom så borde det hoppa igång. ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

53 Senaste redigerad av Spaan (2013-02-13 13:44:41)

Motorn är nu tvättad och klar inför byte utav packningar, kolv/ringar etc etc.
Ska bara få någon blästra alla kylplåtar och fläktkåpan då den blästern jag tillgång till har lagt av..
Sen blir de lack på dessa men tror jag hoppar över att lägga på färg på blocket osv då den blev så fräsch. Syns ju ändå inte med alla plåtar där.

Lite renare vart den, och då hade jag ändå skrapat av sjukt mycket innan jag skulle tvätta den.
Inte så mycket att se egentligen, men en bra motivationspush när man kollar på före och efter.
Iallafall för mig!  ICQ/af
http://i47.tinypic.com/5d037r.jpg
http://i46.tinypic.com/k9z3ud.jpg
http://i45.tinypic.com/f03t5l.jpg
http://i48.tinypic.com/qow3gk.jpg
http://i49.tinypic.com/20u8qo3.jpg
http://i49.tinypic.com/14xid6e.jpg
Och en avrinngingsbild där lite av mitt vw bråte får ligga på verkstaden..
http://i49.tinypic.com/2hfnltk.jpg

Sen så fick jag ett paket i Fredags från JPWikell
http://i49.tinypic.com/25rhuli.jpg
http://i45.tinypic.com/xc86zs.jpg
http://i50.tinypic.com/aup1f.jpg

Ett set Franke DIY svärd.
Kommer nog bli grymt bra! Och då måste den ju såklart ner mer fram också..

Så jag tog och testade 14" plåt fram.
De hamnade dels mycket trevlig i hjulhuset. Och tror säkert jag kan sänka ytterligare 5cm till fram utan att de tar i i hjulhuset.
Men tubbning står ev på schemat.. Får se hur jag ligger till i tid när allt annat prio jobb är avklarat.
http://i50.tinypic.com/2j0l7uu.jpg
http://i48.tinypic.com/s3cxuq.jpg

Testade ett par 15" med ganska fläskiga däck också. Satt fint i hjulhuset även det.
Och det såg bra ut med svarta plåt.
Så lutar åt att köra plåt just nu, ev helsvarta med ex röda trummor. Vore snyggt om jag kan få fram org färgen på stolarna.
Eller svarta trummor med svarta plåt med kanske vitt centrum på plåten.
http://i50.tinypic.com/2r5rh1g.jpg

Så ska försöka mig på en konvertering till wide5 bak på bussen.
Har ganska bra humm om vad som bör göras. Men alla tips är välkomna!
Annars är de någon som har något bra tips på färgborttagning för vinyl. Stolarna är ju röd i grunden men ser sprayade ut i svart.
Hade varit trevligt om man fick fram de röda igen!

Ha de gott!
/Spaan

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

54

Motorgrejorna är på väg. Har aldrig fattat varför msn sprejar en röd inredning svart. Finns ju inget snyggare än en röd inredning i en vit bil. Om du ska kugga ner den så tänk på att slipa ur lite i spindeln för länkpinne lås bulten.

55

There is no ride lika a looooow ride. ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

56

Marcus, jadu man funderar ju hur folk tänker ibland.. Men ska helt klart testa få fram org färgen.
Annars har jag ev planer på nya säten när de blir dags för tubbning!  ICQ/af
Okej, ska lägga de på minnet. Har du någon bild på exakt var jag ska slipa för det? Bussnybörjare som man är..
Sen behövde jag väl slipa till hjälpstyrarmen också var de va? Är det något mer som behöver få lite puts för mer sänkning?

Michaelth, hehe! Instämmer. Dock känner jag redan nu att denna kommer bli lägre än vad jag tänkt från början..
Den ska ju fungera som en långfärdsvagn också för kommande semester. Men lite skrap dödar inte! ICQ/ab

För övrigt! Tips på avgasbygge?
Någon som har byggbilder eller tips på inspiration om man ska ta och knåpa ihop ett eget avgassystem till typ4an för att få så mycket markfrigång under som möjligt. Min tanke är att bygga något typ av ormbo utan värmekammare etc.. Och helst ha utblåset bakom vänster bak snett uppåt. Inget måste men skulle vara snyggt. Men huvudsaken jag får så mycket markfrigång som möjligt är målet!
Sen tips på någon lämplig liten ljuddämpare men ändå så man får ett skönt ljud ifrån maskineriet!

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

57

Fått grejorna?

58

Marcus, yes. Hämtade ut dom igår! Kanon! Tack så mycket! 

Kenkecustom, tackar!  ICQ/af

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

59

ICQ/af

low'n slow!

60

Det var länge sedan jag gjorde en update nu!

Har inte tyckt det varit något att uppdatera och haft en hel del att göra..

http://s22.postimg.org/b73yxdtup/20130315_194740.jpg
Två pinnbultar hade gått av, fram med svetsen och dit med några muttrar och kasta bort!

http://s22.postimg.org/5uf4j95y9/20130314_233035.jpg
Motorn börjar bli komplett. ( testmontering utav gasarna etc därav felvänt.. ) ICQ/ad

Men när motorn började bli klar så bogserades bussen till min polares verkstad där jag brukar hålla till.
Började med att ta riktigt stark Moonshiner avfettning och högtryckte busssen.
Vart lite "vitare"!
http://s22.postimg.org/bat6zw9y9/20130311_210744.jpg
http://s22.postimg.org/wqz3rkorl/20130311_223851.jpg
http://s22.postimg.org/pjxevpdup/20130311_221038.jpg
Taket märkte man störst skillnad på efter tvätten.
http://s22.postimg.org/spdf86735/20130311_221034.jpg

Har sysselsatt mig och några vänner med många timmars med felsökning av motorn som inte har velat gå som den ska efter montering.
Det visade sig att det helt nya tändstiften hade gjort sitt efter ca 15min total gångtid i perioder..
Varför vet jag inte. Men har mina misstankar.

Men efter att vi testade montera dit de gamla stiften har den gått riktigt fint!
Har hunnit kört lite grann och testa allt. Bromsarna tar väl inte direkt som de borde.. Hehe
Provade lufta men stötte på problem.
Lutar åt att huvudbromscylindern är trasig eller något annat trevligt.

Luftade alla hjul och det var bara vänster fram som sitter närmast cylindern som bara spotta ur sig luft hela tiden.
(luftade på de gamla hederliga sättet, en pumpar en sitter under och öppnar och stänger)
Men det blev lite bättre än innan.
Dock försvinner trycket i pedalen så fort man har släppt upp helt och väntat en lite stund.
Går att pumpa upp ett stadigt tryck så bromsarna tar bra men aah..
Nu har jag lånat en vakumsug man kopplar till tryckluft som jag tänkte prova och se om det blir någon skillnad.
Annars lutar det åt ny huvudcylinder.
Tar gärna emot tips! (ser ut som alla bromsrören är bytta sen tidigare, kan inte se om huvudcylindern är bytt eller org)

Har även uppmärksammat den klassiska bensinlukten som vissa gamla bussar vill dela med sig utav..
Vart ska jag börja leta? Hur och går det byta gummiröret från påfyllningen till tank när motor sitter i? Hur går man tillväga?
Har förövrigt nya fräscha soppaslangar från tanken till motorn.

Passade även att la på lite grundfärg på fronten vid något garagebesök förut för att få lite helhet.
Fick även hem ett fint emblem av Edström som ska monteras på här nått tag fram över.
http://s22.postimg.org/qefd3zwbl/IMG_20130401_214434.jpg

Och i veckan så fick jag dessa hylsor levererade till jobbet.
Det är till mina justerbara svärd som ska sättas ihop. Så det som återstår att kapa och svarva till splineshylsan sen är det svetsning kvar.
http://s22.postimg.org/xvokj7lup/IMG_20130403_171007.jpg
http://s22.postimg.org/erv92v90h/IMG_20130403_173151.jpg

Men då hela min tidsplanering med det som var tänkt att göras inför sommaren är helt ur tid. Haha
Pga motorn som inte ville gå.
Så börjar man fundera och prioritera vad som faktiskt ska göras med bussen för denna sommar.
Har ju hela tiden tänkt, tubbning och ytterligare sänkning ca 5cm runt om.
Men nu får jag helt enkelt se vad jag hinner med.
När det gäller sänka mer så är man farligt bortskämd nu när man åkt lite med hur mjukt och skönt den går jämnfört med min gamla total stumma bubbla. Och ganska bekvämligt att faktiskt kunna ta sig fram på alla de ställen jag inte kunde med bubblan. Haha!

Jaja, det visar sig. Vill ha den lägre och den kommer nog bli det. Men får se när!
Det viktigaste ska fixas först åtminstone, sedan när de viktigaste grejorna är klara blir de ny lack. Osäker på färg, blir bara utvändigt denna runda.

Men väldigt trevligt att vara ute och köra buss!  ICQ/af
Och avslutar med denna bild från igår kväll. Tur att det mesta har smällt bort nu!
http://s22.postimg.org/58lk9eli9/IMG_20130407_022914.jpg

/Spaan

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

61

Testa:
Justera ut backar tills hjulen låser sig, pumpa upp pedalen sug tag i ratt och pressa sjunker den är h-cyl kass
Släpp sen upp den helt räkna till tio, går pedal nära botten pumpa upp och lätta max 2 cm och tryck ner, inget sjunk så ettdera är tryckhållningsventilen kass eller saknas
Lufta går lättast med tryck över vätskan, borra hål i ett extra lock och tryck dit en ventilhals, tryck kommer från pump eller ett hjul (via slang)

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

62

Backarna fram måste justeras ut ganska rejält. När jag monterade bromsarna sist var trummorna ganska stygga efter att ha stått i ca 20 år, skulle egentligen ha svarvats men tiden fanns inte just då. Efter att ha kört förra sommaren så slet dom till sig och därför behövs backarna justeras ut. Huvudbromscylindern är ny (2år gammal), hade problem att lufta den sist oxå men när jag trycksatte systemet funkade det bra.

63

sorry för trådtjyveri. men kanske hjälper även dig om nån har nå bra svar.
men jag hade problem med bromsarna köpte ny huvudbromscylinder.
justerat ut alla backar max o lite till.
lätt o pumpa upp trycket och den är stenhård, eft ca 10-15 sek så går den i botten som typ felet ovan. har jag fått en felande huvudcylinder?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

64

Tack för infon!
Marcus, tyckte h-cylindern såg fräsch ut. Men man vet ju aldrig när de gäller tyska kvalitets delar!  ICQ/af
Kommer prova min manick först och se om det blir någon skillnad. Justera ut alla backar och lufta på.
För när bromsarna väl tar så tar dom bra.

Annars blir det Scrooge´s tips helt klart!
Ozeo, bara tjuva på. Alla tips är bra! ICQ/ab

/Spaan

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

65

Trumbromsar skall ha en liten backventil i kretsen som behåller en del av trycket.. om den saknas , dras backarna tillbaka och det krävs onödigt lång pedalväg.. om backarna e ordentligt justerade ,skall det dock funka bra.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

66

En sak till:
Förr svarvades ofta trummorna vid bandbyte, dvs sämsta trumman svarvades ren sen resten till samma dimension och sedan nitades tjockare band på backarna så det kan vara en god idé att kolla trumdiametern.
Nå'n av fakta-mentalisterna här kan säkert måtten



ps
På enkrets sitter backventilen långt fram i h-cyl
Byter man till två krets cylinder bör man sätta en i var krets på bil med trumbroms runt om

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

67

Ska undersöka detta med trummorna, ventilerna etc!
Men de satt nog en tvåkrets h-cylinder där nu, med en bromsvätskebehållare med två kammare i.
Som sagt ska de undersökas vid nästa besök till garaget.
Tack för tipsen!

För övrigt letar jag efter adapters från 5/112 till 5/205 om någon har så hör av dig!
Funderar på ett montera ett sånt par att köra bak i sommar och bygga om till wide5 nästa vinter.
https://www.wolfgangint.com/uploaded/thumbnails/db_file_img_7465_500xauto.jpg

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

68

Händer inte mycket just nu att hurra för...

Men har nu iaf sänkt ner den 2cm till, 154.5cm till drop fram om jag minns rätt. Dock trodde jag att det fanns mycket mer att sänka.
2cm sen var den i bott.. Får duga för denna sommar om man inte skulle svetsa om sänksatserna eller byta framvagn med någon.
Bak är väl bussen ca 160cm till dropp och ska nu bygga klart svärden. Har legat på latsidan sista tiden.

Sen har jag provat lufta bromsarna lite igen och får det inte bättre än vad det är.
Justerade ut backarna osv, luftade och det slutar aldrig komma luft när jag kör vakumsugen. Så någonstans borde den dra tjuvluft.
Trampar jag ner pedalen max bromsar den lite, trampar jag en gång till då tar den bra.

Annars går den riktigt fint. Har blivit en hel del mil redan, runt 70mil sen fick fart på den.
På schemat ligger nu ombyggnation av inredningen. Nytt bord, klä om dynorna, panelerna. Fixa kickpanelerna fram, bygga lite golv etc.
Sen är de mycket småfix.
Skulle vilja plocka ur framrutan, men vet inte om jag vågar det då det ser ut som det rostat lite i hörnen. och känner inte för att rostlaga där nu. Så funderar hur jag ska göra.. Ska ur med delar av instrumentpanelen någon dag här och reda upp lite el osv. Så kanske ser bättre hur illa det ser ut bakom rutlisten som är söndersprucken uta fan.

Här har vi iallafall bussen efter jag sänkt ner den ytterligare fram. Ska som sagt på med justerbara svärden och ner ett par cm bak.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/901219_10151655111433653_806559205_o.jpg

Och med 14"arna monterad fram. Blivit osäker nu när jag inte fick ner den så pass mycket jag ville fram, om jag ska köra med 14"arna.
Så funderar och letar en uppsättning 15" bubbla fälgar utan ventilationshål. Målet var att få ner den ca 3cm till för att fälg ska ligga rätt i hjulhuset för att lira fullt ut med mina planer. Menmen! ICQ/ab
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/919234_10151655106658653_1411139445_o.jpg
http://s21.postimg.org/7cml1eqzr/20130503_183045.jpg
http://s21.postimg.org/yi44znmlj/20130503_183050.jpg

Eller 18" fälgar..   Default/lol
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/465331_10151655119683653_1173654586_o.jpg

Sen så var det lite träff ihelgen.
Mycket trevligt, gott snack, god boxerburgare och mycket trevligt fick man äran att få skåda!
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/921150_10151657896873653_1403381052_o.jpg

Och en bild från igår, känns som den satt sig lite mer fram.
Plockade även bort gardinerna nu innan det åker dit nytt.
http://s21.postimg.org/3lhlsu2p3/20130505_164004.jpg

Just nu sitter jag och väntar på besked om lite skoj som ev kommer hända med bussen!  ICQ/af
Hur de än blir händer nog hälften i vilket fall. Men resten visar sig. Kommer nog bli ett schysst stuk på den sedan iallafall!

Sen så är mina Fuchs till salu för den som är sugen.
Polerade 5.5" breda, med däck. Har bilder på alla fälgarna för den sugne.
5500kr har jag tänkt mig med däck, bra med mönster kvar.


Avslutar med en bild på min gamla bubbla jag fann på Facebook, från BRC 2012.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/288996_265393046909883_429922531_o.jpg

Ha de!
/Spaan

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

69

Skönt stuk på dina byggen ICQ/ab

70

Tackar!
Dock inte gjort så överdrivet mycket på stuket på bussen än!
Men förhoppningsvis blir de ändring på det nu inom närmsta tiden! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

71

Spaan skrev:

Men har nu iaf sänkt ner den 2cm till, 154.5cm till drop fram om jag minns rätt. Dock trodde jag att det fanns mycket mer att sänka.
2cm sen var den i bott.. Får duga för denna sommar om man inte skulle svetsa om sänksatserna eller byta framvagn med någon.



/Spaan

Om du har tur så är det låsbulten som håller en av länkpinnarna som bottnar. Men brukar få slipa på både bultskallen och spindeln. Och om man har slipat ur, så går det nog bara att komma ner till ca 153cm med splitframvagn och 165/50-15. Efter det bottnar låsbulten, fast man har slipat på den. Likaså tar ju hjulen i hjulhusen.
Vill man åka lägre än så, måste man flytta upp framvagnen.

Men om du nu redan slipat på låsbultens skalle och det verkligen är sänksatsen som bottnar, så kan du nog plocka bort överfallet och ta ett slipstift och köra upp hålet lite. Det gör ju inget om du kuggar över överfallet ett hack. Dvs att ett hack ligger i luften. Gör du så både uppe och nere, så kommer du komma ner nån cm till. Det känns onödigt att svetsa om sänksatserna och flytta dom ca 3mm. Flyttar du mer än så, så är det ju till ingen nytta. Framvagnen är ju redan så gott som i botten.

72

Hänger inte riktigt med..
Hur vet man om låsbulten bottnar, och hur löser man de eller är jag bara korkad just nu..
När jag kikade under så låg Låsbultarna nästan helt i toppen av urfräsningen av sänksatserna. Kan hända att de hoppat ner helt nu då den känns lite lägre.

Men när du säger att jag ska slipa på både bultskalle och spindel. Vart mer exakt ska jag då slipa?  ICQ/ad
Låg under bussen när den sänktes ner förut och såg ingenstans de såg ut att ta i vid bärarmarna och spindeln. Men kanske kikade på fel ställe.

Har också tänkt fråga om man kunde ta ur lite i hålet där men fick som sagt svar på de nu. Var lite osäker om de gjorde något om den kuggar över en.

Är osäker om jag ska rulla 14 eller 15" på bussen så frågar om råd och tycke?
Tänkte fräsa ut någon dag till garaget och testa 15" med rätt däck för att se hur de sitter i hjulhusen om de finns mycket mer att sänka överhuvudtaget. Går bra att åka nu med fuchsen men däcket ligger väldigt nära skärmkanten. Så med plåt blir de perfekt.
Lutar åt att hoppa över tubbningen iår och göra de riktigt till vintern med ny framvagn och luft isåfall då jag vill kunna ta mig överallt med bussen också! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

73

Om du inte flyttar upp framvagnen dvs torrisions rören så e risken stor att dina spindelleder kommer i bottenläge och då e det inte bra. Sen blir ju fjädrings komforten rent ut sagt piss när länkarmarna står nära rakt upp. En mycket bättre lösning e en franke framvagn. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

74

tycker 14" ser lite konstigt ut på buss, helst med smala däck. klart den blir lägre men de ska se bra ut oså.
hellre 15 om du kan leva med det. tycker jag iaf  ICQ/ab

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

75

Michaelth, ja jag tror faktiskt inte jag kommer göra så mycket mer ingrepp att få den lägre, isåfall lägre däckdim.
Den är ganska hård men är fjädring kvar nu. Framvagnen som sitter på är som sagt en 64-67 split med Franke gavlar! ICQ/ab
Men planer finns att skaffa en likadan som Sänke hade på smurf bussen. Ev den här specialbyggda för luft. Det visar sig..

Ozeo, jag tycker att ska man köra 14 bör man ha den slammad nästan. Och nu blir det inte så.
Så planerna lutar mer åt att köra på 15" nu faktiskt! För som sagt ska det se bra ut också. ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019