kan man köra olja genom vattenkanalerna på en vattenkyld turbo? jag ser inga problem då oljans temp inte på nått sett överstiger vattnets? även om det gör det så måste kylning vara bättre än ingen kylning alls?? vet att jag är frågvis men nyfiken vet mer...
turbon är väll vätske kyld,vatten eller olja skall väll kvitta,vilket man väljer beror på bilens system o ev temp vätskan får,olja kokar ca100 grader, vatten under tryck 120-130grader
3 2011-04-02 07:18:54 Senaste redigerad av Nobbe (2011-04-02 07:20:23)
Fungerar säkert, men jag skulle satt upp en vattenkrets om jag skulle ladda hårt, ta en kylare från en mc eller liknande och en elpump om du vill vara säker.
Problemet är att olja som upphettas hårt koksar och tappar smörjegenskaperna, således kan du få problem runt om i motorn i stället. och du måste då även kyla bort motsvarande effekt med oljekylare. för du vill inte ha för het olja..
gamla T3 ( volvo turbo / saab turbo ) hadde inte ens vattenkylning så jag tror du kan klara dig utan oxå. om du inte skall överladda nånting jävulskt.... du lär tappa ett par tusen mil
men det brukar sällan vara en issue i överladdade vw 
Med tanke på att det inte kommer bli så många mil per sommar så kvittar det kanske......Har inte inhandlat nått aggregat än, så det kanske dyket upp nått som inte är vattenkylt..har dock fått ett bra pris på ett som är vattenkylt......Hmmm..
har en ligger som klarar av 250hk max..
liten smidig med inbyggd wastegate, och olje kyld!
Inte oljekyld då?
Ali G
tackar för erbjudandet, men behöver en som lämnar 200 hk till
har en ligger som klarar av 250hk max..
liten smidig med inbyggd wastegate, och olje kyld!
Sålt mitt 19T å handat ett precision aggreggat som räcker till 450 hk... utan kylning....