326

masen skrev:

jag vet inte än i denna dag.... ICQ/ac

Skitkonstigt. Ena dagen kollar vi på den och nästa borta ……
Man tycker ju att den borde dykt upp vid det här laget.

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

327 Senaste redigerad av Barndoor51 (2013-02-05 00:19:16)

50 split skrev:

Här kommer min buss.

En 51a klein, som jag hämtade hem i helgen.

Fler kort finns på min blogg:

http://50split.wordpress.com/2013/02/04 … buss-1951/

Sjukt imponerad av din bärgning Danne!! Bra jobbat!!
Och verkar ju vara riktigt frisk, trots att den var lite överraskande ramlös?!!
Det har jag aldrig sett förr

Vad är det för chassienummer på den?

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

328

Att göra det helt själv var en del av utmaningen! Men, att vara två tre stycken är ingen nackdel!! :-D
Sextontusensexhundrasjuttifem
Vad kan vi prata för tillverkningsmånad då?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

329 Senaste redigerad av Thomas Å (2013-02-05 06:36:25)

Edit: September ska det vara, läste lite slarvigt. ICQ/ab

"Pimped by Nature"

330

Grattis Danne till en härlig Bd! Har precis läst igenom bloggen din, mkt imponerand.
Så nu är det bara att sparka liv i svetsen, antar jag. Kommer följa din blogg nu. ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

331 Senaste redigerad av 50 split (2013-02-06 20:51:16)

Tackar för era peppande ord!

Dock måste jag göra alla lite besvikna, då jag, dels håller på med swittern med s nu, som ska vara klar till sommaren, dels tänker jag samla på mig viktiga delar, såsom ram, fram och bakvagn, hela förarutrymmet (eller golv, pedaler, front separat)
Innan jag börjar göra något större, sedan kommer det bli en tung beställning av grön plåt, och chassiet kommer byggas med axlar på sidan om, för att sedan kunna para ihop dessa med varann.
Dock så kommer detta krävas både en tjock bunt sedlar, snälla kamrater, och en gnutta eller två av tur.  ICQ/ab

(Thomas Å, var det på samban du hittade ch nummret? Jag tycker nästan det verkade vara augusti... (inte för att det gör någon skillnad, bussen kommer inte bli utan bakruta för det, men ändå... ICQ/ab    )

Nuuuuuu   Ser jag att det är sista ch nummret var månad.... KLURIGT AV HERRARNA FROM THE US AND A..... ICQ/ad

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

332

Härlig bärgning Danne!  ICQ/ab  Såg ju riktigt välplanerat och genomtänkt ut.

Är i samma läge som dig när det gäller min BD, dvs att försöka samla på sig saknade delar osv innan man börjar jobba allt för omfattande med bussen.
Vi kanske skulle ta och beställa tillsammans när det blir dags för grön plåt om du känner för det, fast en beställning av plåt ligger nog en bra bit framåt iaf för min del.

Mvh N

333

http://2.bp.blogspot.com/_i4E9rBWO1oI/SOHRXO8avYI/AAAAAAAADAw/v-H2fS4Kwvg/s1600/5130488150.jpg

Någon som vet någonting om denna BD??

334

Blev såhär sen såld utomlands
http://2.bp.blogspot.com/_xOcVRkrIEFA/THj5HwyAxPI/AAAAAAAACro/tJxFDFXwJfc/s1600/Swedish+BD1.jpg

335

Se där ICQ/ab

336

Fel fälgar med tanke på regnummer ICQ/ab

337

På bilden där bussen står på släpet har den fortfarande kvar original grundfärg från fabriken från midjan och upp.

338

Grattis Danne!!

Grym prestation!! Intressant att de avlägsnat hela ramen. Ser ju riktigt fin ut i karossen.

339

Vore kul att veta dess historia. Ser tokbra ut i plåten

340

den blev ju helt fantastiskt ful efter sänkning o färgändring ICQ/am

341

anton_e skrev:

Måste vara rena drömmen att hitta denna i någon lada.

Också intresserad utav historian, vad står det för något på loggan?

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

342

Tobias J skrev:

den blev ju helt fantastiskt ful efter sänkning o färgändring ICQ/am

Håller med!

343

Wompa skrev:
anton_e skrev:

Om jag inte minns fel var den till salu på blocket för 160 lakan eller nåt liknande (3-4 år sen ?) när den såg ut som på bilden överst.
Det var om jag minns rätt inget billigt ladufynd, då säljaren på blocket hade fått betala en rejäl slant även fast den varit i hans ägo i flera år.
Vill minnas att den fanns med i kort repotage i tidningen Klassiker eller Classic Motor.
Någon med bättre minne än mig kanske vet mer ?

344

Franke skrev:
Wompa skrev:
anton_e skrev:

Om jag inte minns fel var den till salu på blocket för 160 lakan eller nåt liknande (3-4 år sen ?) när den såg ut som på bilden överst.
Det var om jag minns rätt inget billigt ladufynd, då säljaren på blocket hade fått betala en rejäl slant även fast den varit i hans ägo i flera år.
Vill minnas att den fanns med i kort repotage i tidningen Klassiker eller Classic Motor.
Någon med bättre minne än mig kanske vet mer ?

Lite text från annonsen:
Nyregistrerad,nybesiktad körklar. Nu finns tillfället att köpa en av Sveriges äldsta Volkswagenbussar. Tidiga attribut såsom: Osynkroniserad växellåda,25hkr motor,pianogångjärn till ventruta,stor bakelit startknapp,stora skyltbel,korta handbromsspaken, profilerade pilar.Har ej varit i trafik och stått inomhus sedan 1961
ICQ/ab

345

vilken drömbil!

346

anton_e skrev:

vilken drömbil!

X2 ICQ/ab

347

Herr Lyxbuss54 kan nog svara på alla frågor ICQ/ad

348

Delar Tobias J s åsikt, den var fin i det skicket den var när den stod på släpkärran!

349

Carnut skrev:

Härlig bärgning Danne!  ICQ/ab  Såg ju riktigt välplanerat och genomtänkt ut.

Är i samma läge som dig när det gäller min BD, dvs att försöka samla på sig saknade delar osv innan man börjar jobba allt för omfattande med bussen.
Vi kanske skulle ta och beställa tillsammans när det blir dags för grön plåt om du känner för det, fast en beställning av plåt ligger nog en bra bit framåt iaf för min del.

Mvh N

Hello Nicke! Joo men det skulle vi ju kunna göra, jag lär knappast beställe plåt för än om kanske 3-5år, pga andra objekt, hitta delar, pengar på kontot osv, men vi kan ju försöka styra upp något.
Tänkte svänga förbi dig på hemvägen med denna bussen, men mörkret och hunger gjorde att jag drog raka vägen hem.... ICQ/ad

Lyxbuss54 skrev:

Grattis Danne!!

Grym prestation!! Intressant att de avlägsnat hela ramen. Ser ju riktigt fin ut i karossen.

Hej Thomas,
Tackar! Jag själv tycker väl inte att prestationen är såå jättemärkvärdig, men, det var ju grejjen att sätta det själv, och du som ju hämtat fordon själv vet ju hur motvilliga dom kan vara ibland... ICQ/ad
Ram och front är trist att de saknas, men men, jag ska försöka jaga det som saknas i sinom tid.

För övrigt damp paperna ner från Landsarkivet idag. Följande finns att läsa:

Skrotad 61. Då ägd av hemmansäg. Wikström i Ålundsby.
Före han, 1959 ägde Fabrikör Vikman den, Vikman verkar ha köpt den på Skellefteå bil (vw i skellefteå) Där dom en månad tidigare bytt in den av " Handelsbolaget under firma Skellefte-reklam"
Skellefte-reklam är för övrigt vår (firmans) kund idag, och ägaren berättade innan jag hämtade denna att hans far ägt en campingbuss som Alice Babs tidigare ägt....  Han berättade att han som liten pojk, kanske 4år satt och "torrkörde" pappans folkabuss. ICQ/ab
Skellefte-reklam köpte bussen året tidigare hos Skellefteå bil (1/9 -59) de köpte den på lucia -58 av ING. Törnqvist i Skelleftehamn, som köpte bilen i stockholm 29/3 -55 Bilen förefaller haft en ägare i Stockholm, mellan 13/12 -51 och 29/3 -55. Två ägarbyten gjordes alltså under Lucia..... Konstigt sammanträffande!
OM, om Alice Babs ägt bussen mellan -51 och -55 är inget jag vet, kommer troligen aldrig få svar på det heller, men, kanske är denna buss en gammal turnebuss som Alice kuskat land och rike i. Det sitter flera askkoppar i bussen, något som skulle kunna vara en antydning åt det hållet....

Han som sålde bussen hade fått ärva den efter sin far, vilken i sin tur hade fått bussen, med sin bror, av sina brorsöner, som hade bil och plåtfirma i skellefteå på 60talet.
Hans berättelse var att Alice Babs skulle varit på resa och krockat i Skellefteå, varvid bussen hamnat hos (hans kusiner) bil och plåt firman, varvid den skrotades, fronten som var sakdad kapades bort, och gavs till pappan och farbrodern som fiskekoja,  men detta har jag nu kunnat slå hål på!

att den använts som fiskekoja är klart, men jag tror att de ville ha den lätt, och kapade ram, framdel och annat onödigt, pga de ville ha den lätt när den skulle dras ut till havet. Men, detta är bara mina egna teorier, och efter som fadern, farbrodern och kusinerna är framlidna så kommer jag aldrig kunna få det äkta sanna svaret på detta.

Tel 07noll357185ett

350

Kjell T skrev:

Delar Tobias J s åsikt, den var fin i det skicket den var när den stod på släpkärran!

x3
Orörd originalbil får jag känslan av iallafall, en tidig BD, för 160K besiktad, får idag anses billigt, men, då saknade man pengar, och hade förmodligen prioriterat annat då iallafall.....

Grym bil!

Tel 07noll357185ett