101

Kul att du fortsätter med buggyn ICQ/ad och ja, skippa Bugrun Mantorp... Och kom på BugRun Classic..!! Det är ju bara några extra mil ICQ/ad

102

Jag bestämde mig för att sätta givaren till oljetempen i adaptern till filteret. Pga att då får jag tempen på oljan som kommer ur motorn ist tex på väg in i motorn.
(skulle den visa ett för högt värde på väg in vågar man ju inte ens tänka på vad som händer i den)
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0711_zpsf4f57fc6.jpg
har också portat adapten lite för att få bort gjutskägg o snygga till kanterna lite. Fick också fasa kanten på den gängade rörstumpen som skruvas upp i adaptern för att bättra på flödet runt tappen på givaren.
Sen satt rörstumpen med locktite och givaren med hudraultätning.

konsollerna till oljekylaren. Blev lite meckande me o få de rätt för o va säker på att de inte skulle ta i karossen fick jag ha den på medans jag malla upp yttre fästet. sedan för att komma åt o svetsa fick jag plocka av konsollen o svetsa den på skruvstycket. Monterade konsollen igen o av med karossen. Malla upp de inre fästet o svetsa det med karossen av.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0709_zpsf4513770.jpg

relativt nöjd ändå.
Upphängt i 4 gummiklossar, konsollerna e stadiga o inget tar i.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0712_zpsaa41a9b2.jpg

Började laborera lite med filterhållare o filter. blir ju en ganska hög enhet så får försöka hitta en bra plats.
Har fått hem m18x1,5 tapp, snitt höger ock vänster så jag ska bygga mig ett eget cupstag och jag tror de bästa är att försöka snickra ihop de först o se va de blir kvar i platsväg till filteret. Kanske man kan göra nån shysst konsoll PÅ staget?

103

scitter skrev:

Veckans hemläxa.
http://imageshack.us/a/img715/9186/img0462ki.jpg
locktite:ade fast styrstiften till lagerna.

Är de nödvändigt eller bara en kul grej så man inte tappar bort dom?
(Frågar man inget får man inget veta Default/smile)

104

Nödvändigt är det väl inte.. men det finns en risk att de ramlar ur, hamnar snett eller så annars.. Gör de det när man sätter i lagret så kommer motorn att nypa.. vilket inte är så kul!

105

Mr pete sa det. Nu blir dom helt enkelt på plats

106

Egentligen kan man ju undra (eller jag iaf) varför de inte är monterade med lite presspassning så att de inte kommer nånstans så lätt. Loctite lär ju iaf funka prima.

107

Tack för infon! Lycka till med bygget, blir nog fint de där

108

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0747_zps0201ca35.jpg

nu får ni gissa användningsområdet själv

109

stabiliserings stag till bakvagnen kanske...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

110

äh! vad fan. de skulle ju inte va så enkelt ICQ/ae

111

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0748_zpsd247f66d.jpg
den färdiga produkten. Eller iallafall den delen av produkten

112

ohh hade jag rätt ICQ/ad  tur du inte behöll dom som massiva axlar... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

113

efter X antal timmar vid svarven o fräsen har jag lyckats lista ut att det inte är lönsamt att bygga o sälja cupstag hehe.

Har mest för skojs skull tagit foto på var steg i tillverkningen och detta är bara ändbitarna.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0804_zps36fb30d5.jpg
har kapat till bitarna av 25 mm slipad axel som jag räknat ut kostar ca 500 kr för ett längde på 6 m.
För att göra 2 uppsättningar stag med stag mellan tornen, frammåt och bakåt så blir de 10 ändbitar och varje 2 bitar blir 139 mm axel så de e ca 2,5 m som går åt för dom 20 ändbitar jag behöver till dom 2 stagen.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0806_zps790652d0.jpg
satt upp dom i svarven och borrat dubbhål i ändarna.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0809_zps05b1e4e9.jpg
svarvat ner axeln till 18 mm inför gängning. Blev faktiskt lite fel här. skulle ha svarvat ner 65 mm men av nån anledning blev de bara 62 mm. Vet faktiskt inte vad som kan ha gått, men de gör egentligen inget.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0812_zps47125d30.jpg
svarvat gängan nu. 5 axlar vänster o fem axlar höger.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0813_zpsd3d27ac3.jpg
lagt upp axlarna i fräsen o kört av dom 8,5 mm på djupet/höjden.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0825_zpsac6b5e11.jpg
sen har jag riggat om fräsen o fräst till en kloss som den redan frästa delen av axeln kunde ligga mot så båda dom frästa ytorna blir paralella.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0826_zps8870c0f3.jpg
o sen har jag riggat upp för o borra hål i bitarna.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0828_zps23f85399.jpg
sågat av dom.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0830_zps013a27ed.jpg
svarvat av dom i rätt längd och kört fasningen.

Dom e inte riktigt klara än. ska försöka lista ut nåt smidigt sätt att köra en radie på dom men eventuellt blir de bara bandslipen ICQ/an

114

Hårt bygge! Snygga konstruktioner! Gillar verkligen stabiliseringsstagen ICQ/ab

Volkmasters Sweden

115

Snygga ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

116

Nice! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

117

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0834_zpsba98cb69.jpg
köpt nya stakar....
Martin o jag kom fram till att mängden jobb de krävs att få ordning på ett set orginalstakar inte va riktigt jämnförbart med cb:s julrea så jag köpte ett set 5,325" H-profil stakar.
Lite kortare än orginal... Skulle tydligen va bättre för vridet eller botten eller nåt. Martin vet ju vad han snackar om så jag kastar mig in med huvet före o ögonen förbundna!!
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0866_zpsb1e12967.jpg
sen kan man ju inte lämna något till slumpen så jag har tagit med mig oljepumpen till jobb, satt upp den i svarven o kört ett o-ringsspår för att ersätta orginal pappers-packning
Och som om inte det vare nog så har jag filat ner kanten för att maximera flödet och även portat ingången för oljan in i pumpen.
(jag har slipat en radie på hålet in mot dreven). Andra sidan (utloppet) i pumpen har pluggats med en 1/4" konisk plugg och locktite 270.

har hunnit med att köra ett oljespår i lyftarna på motsatt sida från oljekanalerna så ska dom tydligen få lite bättre smörjning. Låter ju ganska logiskt när man ser det faktiskt.
Börjat vikta kolvarna. Har vägt kolv, bult, o alla ringar för sig för att sedan matcha dom tyngsta delarna med dom lättaste kolvarna o vise versa för att slippa ta bort så mycke material som möjligt.

sen har jag lite uppdate här hemma med som jag inte orkat lägga upp tidigare.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0845_zps690329f2.jpg
instrumentpanel på gång... eller?
Hörde thomas flina, titta up o förstod ganska direkt vad han flina åt :oops:
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0847_zps7d480aeb.jpg
lyckades få biltema flicen att smita åt väldigt bra runt panelen men kan inte för mitt liv förstå varför jag köpte en varvräknare med silvrig sarg?
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0848_zpsf5610f77.jpg

sen till helgens framsteg.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0868_zps1a50f07d.jpg
har fortsatt slipandet på karossen o lagt på ytterligare ett lager spårgrund.
Rent vansinnigt vad mycke nask de dyker upp så fort man får på en enhetlig kulör på grejerna. man kan ju hålla på så här hur länge som helst.
Hur som helst inte mycke kvar nu innan jag nog måste säga att jag e nöjd.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0869_zpsbd0efed6.jpg
Har även hunnit med att fixa med fällningen till huven o fått dit en uppsättning saxgångjärn i framkant som förhoppningsvis ska styva upp hela fällprocessen.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0870_zpsbe17121e.jpg
sen va de klart för den här helgen o man fick packa ihop sitt projekt till förmån för fastighetsägaren som kanske ville komma till sin arbetsbänk?

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0871_zpsc2d10f52.jpg
fast kanske bara liiite till? Har ju slipat en massa så på en ett lager spårfärg till o när jag kika på huven idag så såg jag inget direkt så den e nog rätt klar nu.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0872_zps0fe66bca.jpg
sen har jag ju gjort ändringar till höger o vänster med plattan under byggets gång så den va kamoflerad i röd, brun o grå primer så jag skakade fram en burk hammarlack (då den redan e besudlad med hammarlack så får jag ju fortsätta på den valsen.) Skulle fån början bara bättra där den va lite olikfärjad men de va ju inte alls samma färg som de gamla matta plattan så jag började glatt kladda på hela plattan o kom ungefär halvvägs när jag insåg att den här lille burken kommer ju inte räcka :roll:

Så så här står de idag. Får köpa en större burk imorgon på väg hem från jobb. färgen täcker ju inte för skit så de får nog bli flera strykningar men jag tror de kan bli rätt fint när man har gömt de under mattor  :mrgreen:

118

E milstolpe i motorbygget skulle man kuna säga...

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0877_zpsc87fd812.jpg
blocket är uppe i stället!

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0875_zps2c184bcf.jpg
har viktat färdigt kolvarna.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0873_zps35c6c762.jpg
har tagit på kanter o sidor för att inte rubba kolvens hållfasthet.
1: 558,73 g
2:558,73 g
3: 558,72 g
4: 558,71 g
noggrannare än så e ju bara tramsigt.... eller...?
Kändes iallafall som jag höll på o bli tokig när jag jagade dom där 100delarna.
Hade en liten liten slipduk som jag körde med o vips va de ,01 för mycke så här nöjde jag mig.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0876_zps44054c55.jpg
lagt lagerna på plats o tuschat längs blocket för att lättare kuna styra dom på plats när jag ska lägga ner veven med stakar monterade.
så istllet för o försöka hitta 3 små styrningar samtidigt så kan jag gå efter markeringarna som syns.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0878_zps9421a744.jpg
det främre lagret passade inte riktigt för tydligen brukar företag som line/arborrar ta en bit på de överfallet vid svänghjulet så läppen på öd lager är en mm bredare där.
Så vi åkte iväg o fick svarvat ner kanten.
(tradigt o upptäcka de här när man ska lägga ihop veven i blockat.)

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0879_zps6e65f4db.jpg
veven ihopmonterad med lager på plats och kamdrev, fördelardrev, spacer påkrympta och låsclips, oljekastarbricka på plats.
Pga minusgrader i verkstan ville martin inte lita på momentnyckel och vevstakar så han la in nyckel o stakar i huset tills nästa gång jag dyker upp. Jag kommer då dra fast stakarna o börja lägga ihop blocket.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0880_zps00e1fe64.jpg
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0881_zpse1881209.jpg
oljepumpen. Portad, pluggad o allmänt sexig.

119

Snyggt jobb ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

120

Tack ska du ha.
Har fått gjort lite mer idag.

Dragit fast stakarna på veven.
Lagt i kam och ramlager. Lagt veven på plats oljat in o trätt o-ringarna över dragstängerna.
Stoppat i lyftarna kammen, veven, smort in grejerna och lagt ihop blockhalvorna så de känns skitkul. Helt plötsligt hände de liksom hur mycke som helst på en gång!

Allt e ju relativt men dom senaste 20 timmarna har jag ju bara suttit o gnidit på lösa bitar så de känns våldsamt kul att ha börjat få ihop bitarna.

Kom precis hem så jag orkar inte dra upp o lägga in bilder men jag fixar det imorgon.

121

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0882_zps90919ff1.jpg

har börjat lägga ihop motorn. Känns stort nu när jag dom senaste 1000 gångerna bara suttit o filat o pillat o putsat.
Missförstå mig inte det har varit kul o jag har lärt mig massor. Dessutom har de varit väldigt trevlig omväxling från spackelslipandet.

Men jag har ju bara suttit med en hög delar i kassar o lådor i en hög i Martins garage... och nu börjar den faktiskt komma ihopa till något konkret

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0884_zpsbfd3a2c3.jpg
på begäran en bild på lite av röran och såklart e ju min motor med på ett hörn.
Veven, kammen, lyftare, kamdrev osv är på plats o alltig är smort o förberett. Martin använder stp på lyftare och kamnockarna för att de inte ska skära när man startar upp.
Gjorde ett litet experiment med mig med för att jag skulle fatta precis hur smort stp är. (stp är oljetillsats som man tydligen häller i slitna motorer)
Konsistens som klister men snorhalt. Martin smeta lite olja på en skruvmejsel o bad mig greppa spetsen mellan tummen o pekfingret.  Även om den va smord så gick de faktiskt att hålla skruvmejseln.
När vi sen gjorda samma sak med stp... De kändes verkligen som om jag hade grepp om den men när han släppte den så kasa den ur mitt grepp som om jag inte ens höll i den.
Halkigt skit. Förstår att man vill ha de på kammen med tryket som ligger på dom från ventilfjädrarna sen. inte en changs att de skär... Förhoppningsvis...
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0885_zps27cf3b60.jpg
blocket ihoplagt
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0888_zps11f14d87.jpg
sumpen på plats
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0889_zps17300873.jpg
inbäddad för veckan och på lördag fortsätter jag.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0892_zps96ac6467.jpg
har moddat min fördelaraxel med. Martin sa att så gör alla coola killar så i ett desperat försök att passa in så har jag apat efter Default/big_smile

122

Du har för bra tillgång till maskiner och ämnen för att det ska stå still! Seså! Chopchop!

Läs inte detta.

123

hero skrev:

Du har för bra tillgång till maskiner och ämnen för att det ska stå still! Seså! Chopchop!


Mja.. Men så får du lägga till e ekvationen att jag tränar 4-5 dagar i veckan med.
Dessutom går oftast hela helgerna åt att bygga på buggyn. Slåss ju på dubbla fronter. Motor i rollsberga o chassie/kaross hemma.fast de e kanske ingen utsäkt?

Sen e jag lite lat o vill gärna ha sällskap när jag meckar

124

hur går det? händer det något?

125

Lurv skrev:

hur går det? händer det något?

Precis vad jag också undrar (ett par månader senare)..  fast jag har ju heller inte uppdaterat min tråd på ett år ICQ/ae

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand