1

Lådan i min 67:a skrapar alltid vid nerväxling till tvåan, har bytt oljan o ingen skillnad. Funderar nu på hälla i red lines lightweight eller hevyweight i den o prova. Det är ju en riktig mirakel olja i "moderna" växellådor men funkar den i dessa lådor me? Någon som har erfarenhet?

vw typ-1 1967

2

Jag har kört med lightweight i min låda utan problem. Lättväxlad som f blev den men om det är bot mot dåliga syncringar vet jag inte. Frän färg har den dock!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Som sagt kan oljan nog inte reparera en trasig synkring, men har du rätt olja i?

Kör man med GL5 så är min erfarenhet att lådan blir svårväxlad.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2454

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4 Senaste redigerad av johan_l (2013-02-06 12:15:35)

Uppdatera gärna tråden med hur mycket mer lättväxlad lådan blev, om nu inte tvåan lagades så kanske de andra växlarna blev bättre så för de med "hela" lådor kan det vara ett bra alternativ...  Default/hmm

http://www.pelicanparts.com/catalog/sho … in_pg7.htm

5 Senaste redigerad av Malman80 (2013-02-06 13:24:24)

Jag köpte bilen i höstas, har alltid varit konstig i tvåan. Bytte olja till en Valvoline gl4 o har bara kört bilen upp o ner för gatan hemma sedan dess, o då vart det ingen skillnad. Lådan känns i övrigt lite trögväxlad gemfört med en del andra jag kört.
Vet bara att Redline har räddat många konstiga växellådor(läs saab lådor), kanske dock inte skrapande. Men får nog prova o se. Återkommer med rapport till våren.

vw typ-1 1967

6

Redline MTL gör Porsche 944 lådor mycket mer lättväxlade, men om det skrapar verkar det snarare vara dålig synkning än än fel olja.

7

Pratade med Bernt på Redline, som levererar till jobbet. Han tycker INTE jag ska hälla i lightweight, då den oljan behöver hög temperatur för att funka bra. Rekomenderade MT90.
Skadar inte o prova. Tror inte heller att skrapningen kommer försvinna, men kanske kan liva upp lådan i övrigt. Dåligt med tid för ett byte just nu...

vw typ-1 1967

8

Jag provade Redline i racebilen och initialt blev den mer lättväxlad,men efter ett par repor så blev det sämre  ICQ/ac
Öppnade lådan och hittade brända synkringar och missfärgade shims/lager  Default/hmm
Före det körde jag SAE 80/90 mineral transmissionsolja och det gick jag tillbaka till och har aldrig haft samma
problem igen  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

9

Har du inte sportig körstil kanske inte en sportig olja är din produkt.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Har man en FLICKMOTOR så är det nog "det bästa på marknaden"  ICQ/ad   Default/lol

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

11

är det inte MTL oljan som är agressiv mot gulmetaller?? vet bara att gamla saab lådor (9000) ej funkar med MTL.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

12 Senaste redigerad av Svwerker (2013-02-06 19:43:55)

Patte skrev:

Har man en FLICKMOTOR så är det nog "det bästa på marknaden"  ICQ/ad   Default/lol

Default/lol
Jag såg aldrig ditt svar innan jag postade ovan men det blev ju lite komiskt.

Ali G

13

Flickmotor...då blir nog den oljan perfa till mig  ICQ/ag

vw typ-1 1967

14

ICQ/ab

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

15

Idag finns så kallade väldigt hala oljor som ofta gör så att synkringen om den är sliten inte får nåt fäste på hubben och därför skrapar det ,säskilt vid nedväxling. Jag vågar faktiskt erkänna att jag med glädje häller i Biltemas 80-90 hypoid i min racelåda. Man måste värma lådan lite innan start så att den börjar gå lätt men annars är det en bra olja. Övertron att man kan fixa fel på bilar med olika vätskor är uppenbar när man går in på Autoexperten och hyllorna är byst med mirakelmedel för diverse vanliga fel på bilar.Men att hitta bra mineralolja eller vettig växellåds olja kan man glömma.

16

Biltema i min också  ICQ/ag

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

17 Senaste redigerad av johan_l (2013-02-06 23:58:32)

Hans Landelius skrev:

Idag finns så kallade väldigt hala oljor som ofta gör så att synkringen om den är sliten inte får nåt fäste på hubben och därför skrapar det ,säskilt vid nedväxling. Jag vågar faktiskt erkänna att jag med glädje häller i Biltemas 80-90 hypoid i min racelåda. Man måste värma lådan lite innan start så att den börjar gå lätt men annars är det en bra olja. Övertron att man kan fixa fel på bilar med olika vätskor är uppenbar när man går in på Autoexperten och hyllorna är byst med mirakelmedel för diverse vanliga fel på bilar.Men att hitta bra mineralolja eller vettig växellåds olja kan man glömma.

det är nog rätt att man fördetmesta inte kan laga fel med mirakel vätska, men man kan undvika fel med rätt vätska...

jag tänker lite så här;
fel bromsvätska, blir knas om man har otur
fel växellådsolja, kan bli alltifrån lite fel till ras beroende på låda (automater tex)
fel bränsle, tja e85 i diesel eller tvärt om... inte går de så bra att köra iallafall...

Jag tror mycket väl det kan finnas många som tycker lådorna fungerar kass som har fel olja i och då kan byte till rätt olja nog "laga" lådan... ICQ/ab  Själv hade jag biltemas GL5 i för många år sen, jag har då för mig den blev mera trögväxlad, men jag kör ju med en klen originalmotor så har kanske andra prioriteringar än en racebil...   ICQ/af   Jag antar att redline MTL är "strävare" än vanlig GL4 så att det lättare snurrar fart på synkarna så de därav lättare går i... Rimligen borde den då nöta lite mer på de snedställda kuggarna - men frågan är om det på en standardfolka inte är vanligare med kassa synkringar än utnötta drev. Bruklar lager rasa på lådor med normal effekt och som inte gått torra?

Edit:
läs detta; http://www.redlineoil.com/content/files … 20Info.pdf

18

Jobbar själv i en sån butik, märker att tillsats marknade växer o växer hela tiden. grejen är ju att det finns en stor marknad för det i dag med allt för mycket problem med moderna bilar, och skiftande bränsle kvalite.
Sedan kan man sålla ut hälften direkt, men mycket i dom små fina flaskorna funkar faktiskt. Tänker mest på Sköljning, rengöring, smörjning och tätnings produkter.

vw typ-1 1967

19

Har kört Biltema 80-90 i alla mina lådor. Funkat bra både med och utan syncringar.

20

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W90-36978/

Är det denna man kör på från biltema? Skall köpa till min i dagarna och mekonomen bara ruska på huvet när man börja prata 80w90..

21

Hopp! Stopp nu ett ögonblick...

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W90-36978/

OBS! Ej för automatväxellådor eller där en olja enligt API GL-4 föreskrivs.

Skulle säga att det är denna som gemene man borde köra på som biltemaolja;
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … -90-36997/

Den uppfyller GL4 och borde vara mera lättväxlad. Vad man bäst kör på i en racebil överlåter jag till tidigare talare att svara på...

Biltema verkar ju även ha en olja som klarar alla mystiska specar tänkbart.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … lja-36831/
JWS3309 har jag i min saabautomatare och den oljan finns vad jag förstår en eller två olika tillverkare till och är svår att få fatt på annat än på de märkesverkstäder och några enstaka andra ställen. Men på biltema så har dom nåt för alla. Tilläggas skall att de säger att dessa automater är extremt känsliga för oljetyp, så att slå i en sån olja skulle jag aldrig ens fundera på... Men vem vet, som olja i en manuell låda så sägs ju både motorolja och automatlådeolja kunna göra lådorna mer lättväxlade. Vad mer som händer vet jag inte...

22

Denna kör jag med!
Mineral ska det vara.

Post's attachments

image.jpg, 237.08 kb, 960 x 720
image.jpg 237.08 kb, 222 downloads since 2013-02-08 

23

I en original vw låda med synkringar av gulmetall ska man ju bara använda GL4 olja eftersom GL5- GL4/5 fräter på dem och är för glatt.
Finns en annan tråd på ämnet men som jag inte hittar nu.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

24

Jo, det har skrivits mycket om det... Gulmetallbiten tror jag de flesta GL5 inte är nåt problem med, det krävdes både hög temp och tydligen har oljorna förändrats över åren så de är snällare. Men tittar man i VWs rekommendationer så varnar de själva för gulmetallproblemet om bilen står länge med rekommenderad olja enligt 60 talet...

Tror mkt står i tråden jag länkat till, jag satt och googlade endel på detta för ett tag sen...

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2454

Det främsta skälet tror jag är att lådan blir mer svårväxlad med en "glatt" olja...

Nå, bästa är väl att höra med folk som kör oljan.... Den mineralare ni kör i racelådorna, gör den lådan mer svårväxlad?

25

När jag bytte från Quaker State mineral till Red Line Lightweight blev den otroligt mycket mera lättväxlad.

Ali G