1

En fundering. Jag har orginal 6v i min Typ 1, och har inga planer att konventera den till 12v.

Jag skulle vilja ha möjlighet att ladda min mobil, och gärna MP3-spelaren också.
Finns det någon enkel lösning på hur jag kan göra det?

Och om svaret på det är Nej, så kommer min följdfråga:  Hur gör ni andra med 6v-bilar?
Jag menar, dagens mobiler har ju en batteri-tid på runt ett dygn, och ofta knappt det. Om ni är
ute och åker i obyggden ett par dagar, hur laddar ni mobilen?

Mvh
Micke

2

Kan ju köpa en spänningsomvandlare ICQ/ab

3

Eller om man har en åk-klippare så kan man låna batteri från den. Litet och lätt att ta med. Räcker bra till gps eller ladda mobil med.

4

Jag köpte ett litet mc batteri på biltema för ca 300, funkar ypperligt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Jag har själv inte provat i brist på 6v batteri. Men har läst någonstans att man kunde köra med en vanlig cigg till usb plugg även på 6v. sitter det inte bara en spänningsbegränsare i dessa? då borde det väll funka även på 6v? ICQ/ab

http://www.usbkungen.se/194-usb-cigarettuttag.html

6

ant här på forumet laddar sin mobiltelefon i ett cigguttag i sin vw bubbla som ger 6V. Många mindre elektronikprylar har ju en spänningsomvandlare
t.ex mobiltelefoner drivs inte på 220 V min laptop går på 19.5 V osv. kolla på laddaren på de grejer du vill använda.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

7

Om tfn kan laddas via USB så borde det räcka med en brytare, en bra 5V zener och något väl beräknat motstånd och en USB konnaktor...

För att kunna räkna på komponenterna så behövs det en uppskattning på laddströmmen, här kan ev tfn laddarens instämplade data vara tillräckligt för en initerad gissning.

Trodde först att det skulle kunna gå med en vanlig linjärregulator men det verkar som att Low-drop o 5V regulatorer kan behöva 2-3V över reglerspänning om man skall upp i 1-2A, går fetbort..

Materialkostnad som en hamburgare, max!

S (kanske enklare med en DC/DC iaf)

8

ma-rkus skrev:

Jag har själv inte provat i brist på 6v batteri. Men har läst någonstans att man kunde köra med en vanlig cigg till usb plugg även på 6v. sitter det inte bara en spänningsbegränsare i dessa? då borde det väll funka även på 6v? ICQ/ab

http://www.usbkungen.se/194-usb-cigarettuttag.html

Det verkar vara olika för olika laddare. Jag testade min mobiladdare utan framgång, men någon annan här på forumet hade bättre lycka.

9 Senaste redigerad av Barndoor51 (2013-02-07 21:18:48)

Jag kör med 6V ur ett helt vanligt ciggtändaruttag som jag stoppat i en cigg/USB uttag som jag köpte på nån firma med mobiler osv.
Alla prylar idag laddar ju med USB-kontakt och de flesta prylar har en nedre drivgräns på 3.6V har jag för mig?
Både mobil och gps funkar utmärkt med denna setup för mig.
Men som nämnts ovan så funkar inte vissa ciggladdare från vissa märken, men använder man USB uttag istället så funkar det.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

10

Ett vanligt USB uttag i våra datorer levererar nästan spik 5,0V...

Om man är säker att mobilen tål mer (Bengt) så är det ok, om inte....

Om elsystemet är juste på en 6voltare så skall den kunna ha 7,2V i ledningarna med fulladdat batte.
Om något är snett med laddreggen så kan det bli vad fansom helst, jag skulle nog helst ha något som ser till att man ej överstiger 5v, därav mumlet om zener etc i min tidigare postning...

S

11

Jag har försökt med både GPS o mobil(Samsung) på 6v o ingen av dom funkade, köpte en omvandlare på Conrads så sen funkade det kanon o även videokameran.

12

Som sagt, det bör funka att nå rätt (USB) spänning, så bara en fråga om hur den som gjort laddaren designat den... Bara å testa!

Min original HTC laddare eldade upp en telefon när jag körde den på 24V trots att det stod 24V på laddaren...

Jag har dock svårt att tro att det i detta fallet gör annat än "inte funkar" då man knappast kan få för hög spänning ur en 6V bil...

Mycket grejjor är gjort i kina från början eller kopior av kinagrejjor gjorda i kina. Har en USB laddare som luktar bränt men funkar utmärkt. Har några kinaladdare (10 spänn/st på aliexpress) som funkar kanon att ladda med, men som inte funkade att driva min lilla "raspberrypi" minidator med... Lika med laddsladdar. Kopiorna funkar kass och tar längre tid att ladda med. Vet inte var de "glappar" men bra är de ej...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Kan garantera att det funkar med 6v.

Har byggt ett ljudsystem med iPhonedocka där usb sladden går från ett Cigguttag för att sen gå in å dockan och ladda mobilen.

Har inte haft det minsta problem att dunka musik å ladda samtidigt.

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

14

Bergau skrev:

Kan garantera att det funkar med 6v.

Har byggt ett ljudsystem med iPhonedocka där usb sladden går från ett Cigguttag för att sen gå in å dockan och ladda mobilen.

Har inte haft det minsta problem att dunka musik å ladda samtidigt.

Funderade på dedär med att den skulle ge mer. Men i en 12v bil så är principen detsamma. 12v in och så sitter det motstånd i usb uttaget som ger ut så mycket det behövs.

Den dagen telefonen brinner så brinner den. Man måste testa för att se om saker funkar!

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

15

Jag använder en 12v usbladdare i min 6voltare. Fungerar alldeles utmärkt.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

16

Man behöver ju inte börja med sin dyraste device som går på USB laddning... ICQ/ad

Men risken är nog att det inte funkar alls eller ger för dålig ström, inte att det brinner upp...

Spänningsregulatorer kan ju implementeras på olika sätt men nästan samtliga klarar en sänkt spänning om den bara är hög nog att orka driva skiten... De kan ju lagt nåt annat "innan" regulatorn som gör att den inte funkar...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

17

Oj vilken respons på min lilla fråga. Tackar så mycket för alla svar Default/smile

Då ska jag nog ta och prova om det funkar med USB-laddare i min bil också. Håll en tumme eller två att varken telefonen, bilen eller jag exploderar ICQ/ad