26

Grymt Nicko.
Du kanske inte får ner den salongsbåten du var intresserad av, men en liten roddbåt ska väl i vattnet, och en brygga, och ett båthus, och en slip och en...................

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

27

Va gött o kunna samköra med grannen.
Men allvarligt sjö/våtmark det är inte så att du har gömt undan en gammal schwimwagen som nu ska startas upp och behöver en testanläggning ICQ/ae

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

28

Torpa skrev:

Va gött o kunna samköra med grannen.
Men allvarligt sjö/våtmark det är inte så att du har gömt undan en gammal schwimwagen som nu ska startas upp och behöver en testanläggning ICQ/ae

Läskigt Torpa... Kan du läsa tankar?  ICQ/ab

Alte Liebe rostet nicht!

29

Aj då... Har fått in synpunkter / frågor från en granne. Dock inga direkta konstiga frågor. Mest rör det hur vi skall garantera att hans mark inte suras ned ännu mer men det får entreprenören stå för. Det kan nog vara bra med en klausul i kontraktet här att entrepernör får stå för ev. förelägganden om konstruktionsändringar. Fast i och för sig gäller väl 10-årsregeln emot konstruktionsfel i vanlig ordning.

Inga käppar i hjulen nu tack...  ICQ/ac

Alte Liebe rostet nicht!

30

Här tuffar det på sakta men säkert. Har fått lite förhandsinformation att det 90%-bidraget sannolikt skall beviljas men att det vi nu väntar på är att Länstyrelsen måste godkänna anläggningen och granska detaljplaner så att vi inte förstör några fornlämningar eller annat.

Till hösten kanske vi kan ha Schimwagenträff hemma hos mig... Hur många kommer?  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

31

Suck vilken dryg väntan på Länstyrelsens beslut. Allt är på plats nu och kontrakt är skrivet för totalentreprenad men vi väntar på Länstyrelsens beslut. Grannen har dock fått klart med allt sitt så det vore ju konstigt om inte jag med skulle få det då mitt ju bara är på "andra sidan bäcken". Hoppas vi kommer igång i år!

Alte Liebe rostet nicht!

32

nizekustoms skrev:

Aj då... Har fått in synpunkter / frågor från en granne. Dock inga direkta konstiga frågor. Mest rör det hur vi skall garantera att hans mark inte suras ned ännu mer men det får entreprenören stå för. Det kan nog vara bra med en klausul i kontraktet här att entrepernör får stå för ev. förelägganden om konstruktionsändringar. Fast i och för sig gäller väl 10-årsregeln emot konstruktionsfel i vanlig ordning.

Inga käppar i hjulen nu tack...  ICQ/ac

Bjud in grannen till kräftpremiären så är han nog inte sur längre ICQ/ad 

Eller så bjuder ni in den 3:e grannen i "firman" och så bygger ni en jättesjö ICQ/ag

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

33

Äntligen, äntligen, äntligen!
Idag kom det sista beskedet att vi får 90% i bidrag för miljöinvesteringen och förra veckan fick vi även grönt ljus från Länstyrelsen på att anläggningen är ok. Entreprenören har sagt att "nu kör vi" så nu återstår att se när vi kan komma igång men de såg det som en fördel att ta anläggandet under vintern.

En liten dröm om en egen sjö verkar snart bli verklighet.
Vilken julklapp!

Alte Liebe rostet nicht!

34

Grattis ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

35 Senaste redigerad av Bajen (2012-12-11 23:50:54)

Tänker på den här låten varje gång jag läser tråden ICQ/ae

36

Nu så... Nu har det börjats att grävas våtmark hos grannen så det lär betyda att de börjar på min sida om någon vecka. Då blir det sjö till våren alltså. Det blir inte dumt det. Bilder kommer upp i huvudet på en liten jaktstuga vid vattnet med kamin och stora fönster...  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

37 Senaste redigerad av nizekustoms (2013-05-01 18:07:58)

Våtmarken har stått klar nu under ett par veckor och jag är väldigt nöjd. Jag har redan sett att fisken hittat dit och sjöfågel har redan börjat komma trots att stränderna mest består av lera just nu. Det är svårt att ta kort på dem och få med hela vattenspeglarna men det kommer lite bilder här nedan. Det är två vattenspeglar som ligger med 1 m nivåskillnad. Mellan dessa rinner det ett öppet mellanlopp där det strömmar på bra med vatten. Nedre dammen har ett öppet utlopp där det också är en liten fors.

Det finns inget bättre just nu att smyga ned hit och sätta sig och drömma på en stubbe. Det är något speciellt med vatten...

Post's attachments

våtmark2.JPG, 151.17 kb, 640 x 480
våtmark2.JPG 151.17 kb, 358 downloads since 2013-04-30 

våtmark1.JPG, 157.71 kb, 640 x 480
våtmark1.JPG 157.71 kb, 351 downloads since 2013-05-01 

våtmark3.JPG, 184.11 kb, 640 x 480
våtmark3.JPG 184.11 kb, 329 downloads since 2013-05-01 

Alte Liebe rostet nicht!

38

Schysst! Jag kommer nog förbi och kikar på den om två veckor  ICQ/ab

Vi har ju också fixat lite vatten, fast det är en liten damm på 10x20 meter. Det är roligt att se hur fort djurlivet anpassar sig.

39

Demian skrev:

Schysst! Jag kommer nog förbi och kikar på den om två veckor  ICQ/ab

Vi har ju också fixat lite vatten, fast det är en liten damm på 10x20 meter. Det är roligt att se hur fort djurlivet anpassar sig.

Du är välkommen! Då kan vi ta en liten tur ned dit och kolla.
I dag såg jag en vattensalamander och åter igen massa spår på ytan av fisk som jagar.

Alte Liebe rostet nicht!

40

Du får starta en kombinerad vw/fiske träff.  ICQ/ag

utan vw just nu... :-(

41

Härligt jobbat ICQ/ag

42

Mycket trevligt! Har du någon 'före'bild så man ser hur det såg ut innan vattnet kom?

Buy the ticket, take the ride... - HST

43

Den här bilden visar samma område som på bild 2 och 3 ovan men är från förra sommaren....

Post's attachments

innan2.jpg, 10.12 kb, 274 x 206
innan2.jpg 10.12 kb, 404 downloads since 2013-05-01 

Alte Liebe rostet nicht!

44

Vilken kväll det blev vid den nedre dammen här om kvällen...

Post's attachments

resized.jpg, 410.94 kb, 1306 x 980
resized.jpg 410.94 kb, 353 downloads since 2013-05-08 

Alte Liebe rostet nicht!

45

Jösses så vackert!!!
Vatten är verkligen härligt rogivande. Jag är imponerad av ditt projekt.

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

46 Senaste redigerad av nizekustoms (2013-10-08 11:57:41)

Nu har sommaren gått och hösten har kommit. Anläggningen av sjöarna har blommat ut rejält och växtlighet och djurliv har kommit igång för fullt. Mest imponerad och glad är jag av öringarna som har kommit ut i dammen. De är bäcköringar från bäcken vi tar vatten ifrån som vandrat ut i sjöarna. De öringar man ibland ser i bäcken är sällan större än 25 cm. De som kommit ut i sjöarna verkar dock växa till sig otroligt fort. Den jag fick igår mätte hela 43 cm och vägde över ett kilo (min första på flugspö - klart beroendeframkallande). Jag tog upp den första jag fick och åt upp den (den på skärbrädan) men nu vill jag se till att dessa stora öringar får utrymme för lek och föryngring till nästa år innan fler tas upp. Dessutom hoppas jag att storöringen håller borta abborre och gädda som kan tänkas vandra upp för att försöka leka.

Detta är verkligen en dröm som gått i uppfyllelse. Bara att få sjöarna var en dröm men att de dessutom skulle gå ut öring i dem är en jättebonus. Tre stycken har det blivit so far...

Post's attachments

Boxerville_1.jpg, 148.57 kb, 653 x 490
Boxerville_1.jpg 148.57 kb, 344 downloads since 2013-10-08 

boxerville_2.jpg, 514.59 kb, 980 x 735
boxerville_2.jpg 514.59 kb, 311 downloads since 2013-10-08 

Öring.JPG, 553.65 kb, 1632 x 1224
Öring.JPG 553.65 kb, 319 downloads since 2013-10-08 

Öring_2.JPG, 447.75 kb, 1224 x 1632
Öring_2.JPG 447.75 kb, 320 downloads since 2013-10-08 

Alte Liebe rostet nicht!

47

Snyggt jobbat! Kul läsning.

48

Riktigt najs ICQ/ag

Jag funderade för ca 20 år sedan att göra en sjö. På farfars gamla gård så finns det en del ängsmark som med "ganska liten" åtgärd skulle bli en fin sjö ICQ/ab . Problemet är att det inte finns något vattendrag i dirket närhet.

Så visst blir man lite avis på din fina sjötomt. Mycket bra jobbat.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

49

Detta är bara så jäkla klockrent!
Visst är flugfiske beroendekallande! Och en sån lyx att kunna ta sådana öringar på hemmatillverkat fiskevatten! Ser ju helt naturligt ut. Många avundsjuka gratulationer!

50

Det där kallar jag ett riktigt projekt..förstår att du känner dig nöjd! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..