1 Senaste redigerad av Wompa (2013-02-06 22:39:23)

Så, nu tänkte jag att det kan vara schysst med en tråd om tips till garaget.

Det behöver inte vara VW specifikt utan bara tips och ideer hur man kanske gör garagemeckandet enklare och roligare? Kanske hur man ljudisolerar en kompressor, bygger en svetsvagn av en gammal kundvagn, fixar bästa arbetsbänken, hur man sorterar verktyg och hur man håller koll på alla delar.

Allt som någon kan ha nytt av är av värde här i denna tråd.

Mitt tips är: kasta INTE gamla ugnspannor eller formar

Det är oumbärliga när bilen står och märker revir. Är inte så dyra att köpa nya men hur som, dem är inte så höga och tar några deciliter till liter olja om man vill.
Bättre än att ha en pappskiva som ligger under och blir helt geggig och som ska kasseras sen. Alla vi vet hur jobbigt det är med något som är oljaindränkt och kladdigt  ICQ/ae

Sen när pannorna är fulla med olja och man ska tömma så ta en slickepott och dra av det sista av oljan, istället för att ha en panna som smådroppar i 2timmar.

Ett annat tips som också har dels med olja att göra.

Istället för absorb som kanske inte är jättelätt att få tag på alla dagar i veckan så kör man helt enkelt med kattsand. Billigt och bra när man spillt med olja, färg, smörjmedel, avfettning.... ja vad som.

Iden med tråden är väl att skriva såna här tips som kanske folk inte ens har tänkt på innan.

Fyll på, allt är väl av intresse kan jag tro!  ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

2

Det där du skrev om ugnsplåtarna fungerar kanon,går även ypperligt med hyllplan i plast från en gammal garderob,den kanten blir bara då 2cm hög,har en sån under min lowrider som har markfrigång på typ 2cm när den är står parkerad

Typ1 -57
Typ1 -64

3

jag har ett par masonit-bitar som står under bilen för att fånga upp visst klet som kan droppa.
vidare kan jag rekommendera vanliga sågspån för att suga upp olja/bensin/glykol mm... strö ut rikligt och ta bort efter ett par timmar. fråga snällt på lokala byggvaruhusets såg så kan du någ få en säck... vi har det till hönsen och betalar 0:-/125l-säck

andra tips är att bygga motorvagn av en gammal engångshalvpall och svängbara hjul. se till att sätta klossar under så att domkraften kan rullas in under... smidigt när man lossar motorn och ska ha ut den... sätt pallen mellan domkraft och motor (se till att du lyfter på rätt ställe under pallen bara). Sänk ner och rulla ut motorn på pallen.
Andra användningsområden är svetsvagn, ställ upp svetsen på pallen bara...spika dit en regel på sidan och en krok som du hänger en kätting i så kan tuben åka med den med ICQ/ab

tomma skruvburkar är ypperliga att ha smågrejor i.

Min garageinredning består till stor del av gamla köksskåp som blev över vid renoveringen av köket... skitbra med utrymme och lådor samt överskåpen har ju bänkbelysning=arbetsbelysning ICQ/ab

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

4

Om man ligger under en skitig gammal bil och slipar spelar det ingen roll om man har skyddsglasögon, smuts och gammal rost KOMMER att leta sig in i ögonen, och håret kommer kännas som svinto. Lösning: Leta fram en integralhjälm och dra på! Då kommer det inte ens smuts i håret, ögonen är helt skyddade och skulle man tappa vinkelslipen som snurrar räddar man också ansiktet. Dessutom ger den stöd om man ligger ner direkt med huvudet mot golvet, och dessutom fungerar den som hörselskydd.

Jag körde mycket med denna lösning när jag jobbade på baypickisen förut som ju inte var så fräsch under.

5

Ett gammalt kylskåp är perfekt för att förvara färg, thinner, spackel osv. Bra hyllor, frostskydd, och inte minst skyddat från slip o svets-gnistor.

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

6

Wompa skrev:

Det är oumbärliga när bilen står och märker revir. Är inte så dyra att köpa nya men hur som, dem är inte så höga och tar några deciliter till liter olja om man vill.

Långpannorna finns nästan alltid kvar i spisar på återvinningsstationen och om man frågar snällt får man ta hem några därifrån. De har tyvärr inte så lång livslängd eftersom man brukar råka köra över dem med bilen efter ett tag.

7

HenrikL skrev:
Wompa skrev:

Långpannorna finns nästan alltid kvar i spisar på återvinningsstationen och om man frågar snällt får man ta hem några därifrån. De har tyvärr inte så lång livslängd eftersom man brukar råka köra över dem med bilen efter ett tag.

Därför är det ju bra att dem inte kostar något ICQ/ad Går ju att köpa plastbunkar från Feltema för 150kr men dem går fan inte under bilen istället. Då är ju pannorna genialt!

Det med integralhjälmen var fan inte dumt!!! Den lånar jag!

Och den med köksskåp! Finns ju i mängder om man tittar på blocket. Alla kanske inte renoverar hemma och får såna över då kan man hjälpa någon stackare att bli av med sina gamla ICQ/ad

En sak jag inte kastar heller det är ju glassbunkar och matlådor från matställena man brukar köpa ifrån när man är för lat för att laga mat.
Man vet ju aldrig när man kanske får en halvliter skruv till övers ICQ/ad

Zipplock-påsar är också guld värda!

Finns på Kjell&Co för 50kr för 100st. Köp två av alla storlekar så har man när det behövs!

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

8

Hur gay det än kan låta, så har jag vant mig vid att använda engångshandskar vid "kletmek".
Känns avigt i början men funkar riktigt bra efter ett tag och du slipper stå och gnugga som en dåre vid handfatet när du är klar.
Köpte ett 50-pack på clas ohlson för inga pengar

Ät gul snö, det kan vara öl.

9

lowang skrev:

Hur gay det än kan låta, så har jag vant mig vid att använda engångshandskar vid "kletmek".
Känns avigt i början men funkar riktigt bra efter ett tag och du slipper stå och gnugga som en dåre vid handfatet när du är klar.
Köpte ett 50-pack på clas ohlson för inga pengar

Jag har testat dem men dem håller inge bra mot slitage...

Däremot, alla härinne måste ju see Edd China på Wheeler Dealers. Han säljer ju såna oranga handskar som han använder. Det är ju Nithril och det är hållbart som satan.

Kanske går att köpa liknande här i Sverige?

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

10

Har också engångshandskar på mig ibland.. och de tål varken slitage eller starka vätskor som förtunning eller bensin. Men jag brukar ha dem under montagehandskar ifall man slabbar.

Sen har biltema en väldigt bra grovtvål, men det funkar lika bra med diskmedel och socker/salt. Även smör går att använda om tvålen är slut. Fett löser fett.