Tyvärr så är inte eftermarknadskåporna riktigt bra. Av någon anledning har de vridet på hela delen för bakdelen till generatorns fästplatta. Även hålen till fästanordningen för tändspolen är flyttade på.
I och med att jag har ett Gene Berg gasreglage och detta använder dessa skruvgängor så är eftermarknadskåporna uteslutna. Är inte så sugen på att fila och borra i reglaget. Även passformen är inte den bästa på eftermarknads kåpor.
Det sägs att det var en tvist mellan SCAT och Gene Berg. SCAT tillverkade alla kåpor och hade pressarna till detta. De ville inte att folk skulle använda Gene Bergs gasreglage utan deras egna. Sagt och gjort så flyttade de lite på hålen vilket gjorde att Gene Berg reglaget blev mycket omständigt att använda utan att modifiera det.
Nog om historia och tillbaka till modifiering av en fläktkåpa.
Jag tog en fläktkåpa från en 1600 motor med värmeutsläpp. Värmeutsläppen är lätt at ta bort lite försiktigt. De sitter punktade på några ställen. Den kåpan jag har på bilderna har jag redan tagit bort värmeutsläppen vid ett tidigare tillfälle.
Anledningen att jag ville modifiera är för att få ett äldre utseende men främst för att få dit min korta insug till mina IDA48:or. Pucklarna som sticker ut på sidorna ger inte tillräckligt med utrymme för förgasarna. Vissa tar bara en hammare och brukar lite väld för att få det att passa.
Först tog jag en 30hk fläktkåpa och la den på 50hk kåpan för att rita av den och se hur stor kil jag var tvungen att skära upp.







