Detta var mycket intressant. JAg tänkte på detta när jag byggde om min fläkt för några veckor sedan. Lägger upp lite bilder på det när jag kommer hem senare.
Ser fram mot det.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 10 hk till...
Detta var mycket intressant. JAg tänkte på detta när jag byggde om min fläkt för några veckor sedan. Lägger upp lite bilder på det när jag kommer hem senare.
Ser fram mot det.
De nyare generatorplåtarna har luftkanal för kylning av generator.
Hur menar du? att med den kanalen så behöver dom inga hål i fläkten??
Stämmer iaf att den som är 37mm sitter i doghouse. Jag satte i min fläkt härom dagen och då såg jag att den var alldeles för smal.. (mätte 32mm), tog då den som satt i 1600-motorn som var 37 och den passade fint.
Den nyare plåten är tredelad med kanal mot generatorn. Den äldre 6v-plåten är bara ett lager plåt mot generatorn.
Bild på delad nyare fläktplåt
Nu syns det iofs inte så jättebra, längst till vänster på delen jag håller i handel är uppslitsad så att luft tränger in mellan plåtlagren och ut genom generatorn i mitten. Om jag inte massuppfittat det hela.
Intressant detta med fläktar! Ni som har motorer som varvar mycket brukar ni svetsa fläktbladen eller är det onödigt? När bör man ha svetsad fläkt i så fall(varvtal)?
Har ju läst att de kan "explodera" med stora skador som följd.
Kan bara bekräftat att jag också hört att man svetsar fläktarna på högvarviga motorer.. PPR-Micke eller nån annan insatt kanske kan svara närmare på vid vilka varvtal det bör tänkas på.
Jag har varvat 8000 med originalfläkt och jag har inte sprängt något men jag har sett bilder på hur mycket skador det blir när den sprängs. Vid vilket varv det behövs? Ja hur långt är ett snöre?
Klart att det inte går att säga att vid exakt 8241varv/min kommer fläkten att slungas sönder i molekyler. applåder till dig DDS!
Men det finns ju såklart ett gränsvärde för när krafterna börjar bli kritiska och överväger hållfastheten i sammanfogningar.
Jag har svetsat mina fläktar. Har personligen inte sett någon sprängd fläkt mer än på bild. Jag brukar konstant varva upp till strax över 7000rpm.
Har man ingen bild eller film så har det aldrig hänt Svwerker
Finns det någon i Sverige som sprängt en fläkt? Jag tror inte att det finns ett svar på när den brister men 6000 på motorn är absolut inga problem sen beror det på vilken remskiva man har.
Finns det någon i Sverige som sprängt en fläkt? Jag tror inte att det finns ett svar på när den brister men 6000 på motorn är absolut inga problem sen beror det på vilken remskiva man har.
Hur kan remskivan påverka?
Remskivans storlek ändrar Utväxling. Fläkten varvar mer
Visst påverkar också accelerationen en hel del, en fläkt som accelereras upp till 7000 varv på 1 sekund eller segas upp på 10 sekunder.
En konstant snurrande fläkt har ju samma kraft på bladen hela tiden, men en som varvas upp på en växel varvas ner till nästa och upp igen i en bils acceleration kommer ju att få ganska stora krafter som går åt olika riktningar i bladen. Det säger nog mera om en fläkts hållbarhet än maxvarvet.
Jag har svetsat mina fläktar. Har personligen inte sett någon sprängd fläkt mer än på bild. Jag brukar konstant varva upp till strax över 7000rpm.
Har man ingen bild eller film så har det aldrig hänt Svwerker
Fick du balansera fläkten efteråt?
Jag känner till 2 personer som råkat ut för detta här i krokarna.
Bakgrunden till det ena haveriet har jag ingen koll på, men den andra hade hjulstuds vilket skakade om hela motorpaketet.
Förmodligen gjorde skakningarna att fläkten tog i fläktkåpan och detta i kombination med högt varvtal ledde till att den i princip exploderade.
Vill minnas att det vid obduktion visades sig att man förutom fläkt och diverse kylplåtar fick byta block, någon cylinder och att toppen/topparna fick kylflänsar avslagna. Han häckar här på BV, så han kanske ger sig till känna och kan bekräfta....
Mohawk skrev:Jag har svetsat mina fläktar. Har personligen inte sett någon sprängd fläkt mer än på bild. Jag brukar konstant varva upp till strax över 7000rpm.
Har man ingen bild eller film så har det aldrig hänt SvwerkerFick du balansera fläkten efteråt?
Jag gjorde en statisk ballansering. Det är rätt smidigt att svetsa fläkten eller rättare sagt smälta ner den lilla nitade delen på utsidan med tigen.
Jag har för mig att det var en på SCC 2011 som sköt sin fläkt åt helsike. Delarna flög rakt in i kylaren med lite olja över hela motorn som följd.
GB63VW62 skrev:Mohawk skrev:Jag har svetsat mina fläktar. Har personligen inte sett någon sprängd fläkt mer än på bild. Jag brukar konstant varva upp till strax över 7000rpm.
Har man ingen bild eller film så har det aldrig hänt SvwerkerFick du balansera fläkten efteråt?
Jag gjorde en statisk ballansering. Det är rätt smidigt att svetsa fläkten eller rättare sagt smälta ner den lilla nitade delen på utsidan med tigen.
Jag har för mig att det var en på SCC 2011 som sköt sin fläkt åt helsike. Delarna flög rakt in i kylaren med lite olja över hela motorn som följd.
Ok, hur gjorde du den statiska ballanseringen? Monterad på generatorn för att se om den vred sig/var tyngre på någon sida? Eller något mer avancerat?
Sorry Bengt att det blev så mycket fläktsnack i din tråd!
Vi gick i gång på din fläktbilder tror jag!
Vore inte så dumt om en moderator kunde lyfta ur den här delen och lägga upp den i en egen tråd.
Jag sprängde min fläkt på mantorp när jag skulle pröva strippen.Fick hjulhopp o fläkten gick i tusen bitar.slog sönder oljekyl och en bit som gick rätt genom blocketDet blev dyrt sorry för ot
Det gör inget, det är intressant
Vad hade du för varv?
Det rörde sig säkert runt 7000 varv
Det går nog inte att säja precis vid vilket varv fläkten sprängs, är nog ganska individuellt. Vissa fläktar snurrar så fint medans vissa andra verkar vara i obalans o även kastar i sidled, är nog ganska individuellt.
Skruvade dit min 25hk fläkt, shimsade ut den så långt det gick, a måttet (bilden tidigare i tråden) blev 4mm. För att jag skulle känna mig helt säker på att fläkten inte tar i baksidan på fläktkåpan (frammåt på bilen) så kollade jag frigången med lite modellera innan ihopskruvningen, det var 3 mm frigång
Jo, det är bra att ha koll (på frigång mm) !
Sedan har jag nog den teorin att en VW-fläkt inte "sprängs" ifall den är rak och balanserad (som den faktiskt är i original!)
Har oxå svetsat eller snarare "värmt ihop nitningen" någongång , men känslan finns där att ha rubbat balanseringen...(?)
En fläkt har ju ett max av vad den kan leverera i form av flöde och tryck
Om den är dimensionerad för låt oss säga 4500v/min och då ska ge tillräckligt för att kyla våra motorer så kan jag tänka mig att max kapaciteten på fläkten ligger där någonstans, kanske runt 5000 v/min. Luften skall ju pressas förbi kylflänsarna på topparna och cyllarna som ju då begränsar flödet. Även på sugsidan så finns ju restriktioner i form av luftintagsgaller samt att där konkurrerar ju fläkten med motorn som suger i sig en hel del luft. Om vi då börjar varva 7000+ så tror jag att flödet slutar att öka vid ett lägre varv. Resultatet blir nog en massa vibrationer när fläkten har gått i "väggen" och kanske tom börjar bromsa motorn.
Dessa vibrationer i hop med skakningar pga hjulhopp är nog inge bra
Nedvarvningen löses ju när det gäller strippen med mindre remskiva.
Men på gatan kyler ju det för dåligt
Så en variator remskiva som begränsade maxvarvet på fläkten vore fint
Bara några funderingar.....
Det är fläkthjulets utformning som avgör när den slutar pumpa luft. När den uppnått sitt max så "stallar" den och får mindra motstånd, inte mera.
Den lilla remskivan togs fram för att koma förbi detta och jag tror att Gene Berg skrev att det uppkommer vid 6500.
Boxerville » Projekt » 10 hk till...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.