Tjo!
Snart är jag framme vid byggnation med hjulupphängningen i min split med underrede från 1950.
Jag har klart för mig att jag tänker köra 1600 enkelport i bilen, ganska original men kanske med någon trimförknastare eller så. Det viktigaste är att motorn blir driftsäker och körbar. Hjulen kommer att vara 16", vilket kan påverka utväxlingen. Helsynkad låda är obligatoriskt. Bromsar hade jag tänkt att köra 1958-1964 för enkelhetens skull.
Det jag däremot har mindre klart för mig är vilken typ av växellåda jag ska välja. Jag är inte heller tillräckligt påläst med drivaxlar och sådant.
Det jag vet hittills är att jag lär ha tag i en noskon från splitbuss 1955-1959 att sätta på lådan för att den ska passa in med chassiet. Och sedan att det ska vara nya fräscha packboxar, damasker och grejer.
Men, vad kan ni rekommendera att jag ska leta efter för låda? Enkelgavlad och dubbelgavlad vet jag inte skillnad på, som om någon föreslår endena önskar jag även en förklaring.
Jag har två lådor ligger, en är från en 1500 S typ 3, och den andra sitter på en typ 1-platta med papper från 1962. Däremot vet jag inte när lådan är tillverkad eftersom den kan vara bytt.
Inte så lätt det här, men lite tips på vad som kan vara vettigt att gifta ihop en 1600 med i en split mottages varmt!
Om någon sen har något att sälja (även noskon till splitbuss) så är jag intresserad.
MVH Miche