1

Tjo!

Snart är jag framme vid byggnation med hjulupphängningen i min split med underrede från 1950.

Jag har klart för mig att jag tänker köra 1600 enkelport i bilen, ganska original men kanske med någon trimförknastare eller så. Det viktigaste är att motorn blir driftsäker och körbar. Hjulen kommer att vara 16", vilket kan påverka utväxlingen. Helsynkad låda är obligatoriskt. Bromsar hade jag tänkt att köra 1958-1964 för enkelhetens skull.


Det jag däremot har mindre klart för mig är vilken typ av växellåda jag ska välja. Jag är inte heller tillräckligt påläst med drivaxlar och sådant.

Det jag vet hittills är att jag lär ha tag i en noskon från splitbuss 1955-1959 att sätta på lådan för att den ska passa in med chassiet. Och sedan att det ska vara nya fräscha packboxar, damasker och grejer.

Men, vad kan ni rekommendera att jag ska leta efter för låda? Enkelgavlad och dubbelgavlad vet jag inte skillnad på, som om någon föreslår endena önskar jag även en förklaring.

Jag har två lådor ligger, en är från en 1500 S typ 3, och den andra sitter på en typ 1-platta med papper från 1962. Däremot vet jag inte när lådan är tillverkad eftersom den kan vara bytt.

Inte så lätt det här, men lite tips på vad som kan vara vettigt att gifta ihop en 1600 med i en split mottages varmt!
Om någon sen har något att sälja (även noskon till splitbuss) så är jag intresserad.

MVH Miche ICQ/ab

2

Typ 1 -62 lådan har korta axlarna som du behöver, så det är nog enklast att slipa ur och fixa noskon på den om den är ok. ICQ/ab 
1500s lådan är lite högre växlad men behöver väl också slipas ur? ..och har långa axlar.

Annars 67- typ 1 pendellåda (1300s högst växlad) och montera korta axlar från typ 1 61-66.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Vad är det något man ska slipa ur? Startmotorbussningen för 12v? ICQ/ab

Bra att jag har drivaxlarna! Jag har ju kört bubblan från 1958 med original osynkad etta i 700 mil nu, och den är ok att köra så länge man inte åker över 100. Då varvar det lite väl för att det ska vara behagligt på långresa, men det går. Så om lådan från 1962 är lite högre växlad (dessutom blir det ju 16") kan det vara ett bra alternativ. Jag kommer ju ändå mest att åka korta resor inom kommunen. Men det jag vill är att den ska vara körbar upp till ungefär vad som är lagligt i Sverige innan den varvar allt för hårt, samtidigt som den inte ska vara tokslö i stadstrafik.

Då ska jag kika vad som finns tillgängligt. Noskon från splitbuss vet jag nog vart det finns en, men om någon har en fräsch liggande till salu är jag som sagt var intresserad. Jag är ju snart vid drivlinebygget.

Tack för infon ICQ/ab

4

Noskonen ska vara från 60 talet

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

5 Senaste redigerad av johan_l (2013-02-04 22:37:18)

Jag har funderat lite över detta,
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6730

Jag tror inte du ska leta en så tidig noskon, för den är lika som den som sitter på splitlådan tror jag. Det du ska leta är en noskon till en typ2 från 1961-67 som passar på en helsynkad låda men växelföraren sitter i split/oval"höjd".

Den noskon du refererar till passar ju på en delsynkad låda, om du nu vill ha det?

Dvs splitten skiljer inte i höjd på växelförare mot en oval, men främre fästet är helt annorlunda.

Det bästa, utan att kapa, tror jag är att sätta in en bergbalk och skita i främre fästet helt, för annars får du kapa och svetsa i plattan (kanske skiter du i det om det inte alls är original) men originalfästet kommer inte att hålla om du får till nån adapter. Och en delsynkad låda som går få på en splitnoskon på lär inte hålla heller i längden.

Bergbalken kan nog både sättas dit och tas bort utan att skada plattan.

Sen ska nog bilen inte "ursprungsbesiktigas" med annat än ett originalfäste och osynkad låda... men kanske har den inte fallit ur registret?

Lycka till iallafall!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Ta kontakt med Landelius, han håller just på med en liknande installation, det handlar även om att få motorn i rätt höjd så att det stämmer med tätningslisterna i motorrummet.

7

Och en färdig bergbalk passar nog inte för jag tror inget stämmer på en split mot hur bergbalk på 61 och framåt sitter infäst.

Men vad jag förstår ska finnas väldigt liten plats framför noskonen, men skippar man infästningen borde man kunna rensa bort det fästet och skapa lite mera plats. Då kan man ju trimma in bergbalken så att motorn ligger rätt och växelföraren ligger rätt.

Skulle jag själv göra operationen så skulle jag nog fästa lådan i bakkanten, fästa tex spännband i framkanten och hänga dit motor och låda (helst en tom motor förståss) och se hur allt passar - SEN - fixa bergbalken.

Jag går nog i tankarna att antingen köra osynkat, eller fixa en splitcase 53-59 låda och köra med split eller bussnoskon på den, då sägs allt passa rakt av. Men det håller ju inte för någon effekt att tala om. Men jag måste ju igenom en ursprungsbesiktning och då tror jag inte 1600 motor och bergbalk är speciellt klokt... Den får isåfall komma efteråt...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Bussen verkar ha fått nya lådan tidigare än typ1. Min 59:a har nya lådan original. Blev förvånad då jag såg det. Så ska du ha helsynkad låda kan du leta en buss noskon från 59-67.

9

Fast, rätta mig om jag har fel, bussarna har "gamla noskonsfästet" och nya lådan... men den noskon du har lär inte ha "gummipuck" fästet som sitter i splittarna, utan "ovalfästet".

Min gissning är att bussarnas växelförare inte lika lätt kunde flyttas som på en typ1 därför tog man fram en separat noskon för bussar.

När försvann "pucken" från bussarnas lådor? Samtidigt som typ1?

Sen funderar jag på hur den osynkade lådan som väl fanns långt in på 60-talet såg ut, var det en splitcaselåda med nån slags noskon som hade "högt" placerad växelförare?

Man skulle nog kunna doktorera i VW transmissioner...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10 Senaste redigerad av johan_l (2013-02-05 17:42:51)

typ1 förändringar:
tom 1953 puckfäste, splitcase, lågt placerad växelförare, bakre infästning av "solidtyp"
from 1953 skruvfäste fram, lågt placerad växelförare, bakre infästning av brygga och två gummikuddar
1960 skruvfäste fram, unik motorkudde fram, lågt placerad växelförare
1961 helsynkad låda, högt placerad växelförare

Jag har för mig det är så här;

53-60 kan konverteras med helsynkad låda och bussnoskon 61-67 (och då enligt ovan även 59-67 då, men jag har för mig det dessutom varierade var bussen var tillverkad???) På både 1953 - 1959 samt 1960 så behålls främre gummifästet, dvs fäste från 1961- passar ej i plattan.

tom 1953 kan konverteras till delsynkad splitcase låda genom att flytta över befintlig noskon som behöver bearbetas något alternativt en bussnoskon 1953-195? som passar rakt av. Jag tror till och med jag har en beskrivning på exakt hur detta görs, det var en beskriven ombyggnation enligt VW.

Hur ser det ut på buss? När ändrades de olika fästena?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

johan_l skrev:

Fast, rätta mig om jag har fel, bussarna har "gamla noskonsfästet" och nya lådan... men den noskon du har lär inte ha "gummipuck" fästet som sitter i splittarna, utan "ovalfästet".

Jag ska ut i garaget snart. Ska krypa under och kolla då.

12 Senaste redigerad av johan_l (2013-02-05 21:54:58)

Ja, tydligen byggdes bussar from 1956 i hannover, dvs när barndoor försvann? Är alla barndoor i wolfsburg och icke barndoor i hannover? Gissar att de olika fabrikerna kan ha infört saker vid olika tillfälle. Men verkar väl tidigt för helsynkad låda 1956...

Kolla förresten här:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=508346

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1318980

Verkar som bussarna hade kvar hockeypucken fram till 1959 när tunneltransmissionen kom, då med den noskon som alla som konverterar typ1 53-60 använder för att få in tunneltransmission...

Dvs två år tidigare på buss, och med annan noskon. Och på typ1 så var det "praofästet" 1960. Varför ej tunneltrans tro?

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/4410985.jpg

Denna konverteringssats lär ju funka på en splitbubbla också, och belastar fästet på "rätt" sätt, dvs skruvarna tar inte hela lasten utan uppåt nedåt framåt tas av den gjutna "koppen"...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Jag gjorde en platta i 3mm plåt med hål för bultar på höger och vänster sida. Bussnoskonen fick jag slipa ner rejält så att jag fick frigång in i bilen. Mellan min plåt och växellådan satte jag två gummibitar och två skruv som fäster i lådans fäste. Den bakre balken har jag sänkt 10-12 mm för att gummilisten skall täta mot kåporna. På mitten sitter en bergbalk som kommer att ta största lasten. Sist men inte minst så sätter jag en plåt från startmotorskruven som fäster i brandväggen med dubbla skruvar. Det kommer även att sitta två vantskruvar från bakre fästet upp i golvet på bakre bagagerummet. Sen vore det väl fan om lådan skall kunna röra sig vid rivstarter.

14

johan_l skrev:

Ja, tydligen byggdes bussar from 1956 i hannover, dvs när barndoor försvann? Är alla barndoor i wolfsburg och icke barndoor i hannover? Gissar att de olika fabrikerna kan ha infört saker vid olika tillfälle. Men verkar väl tidigt för helsynkad låda 1956...


Jodå, jag hade nya fästet och  nya noskonen på min -59:a.

Det blev lite chassiändringar på bussen hösten -58 dvs årsmodell 59, så det var väl då helsynkade lådan kom i bussarna.

15 Senaste redigerad av johan_l (2013-02-05 23:49:25)

Hans Landelius skrev:

Jag gjorde en platta i 3mm plåt med hål för bultar på höger och vänster sida. Bussnoskonen fick jag slipa ner rejält så att jag fick frigång in i bilen. Mellan min plåt och växellådan satte jag två gummibitar och två skruv som fäster i lådans fäste. Den bakre balken har jag sänkt 10-12 mm för att gummilisten skall täta mot kåporna. På mitten sitter en bergbalk som kommer att ta största lasten. Sist men inte minst så sätter jag en plåt från startmotorskruven som fäster i brandväggen med dubbla skruvar. Det kommer även att sitta två vantskruvar från bakre fästet upp i golvet på bakre bagagerummet. Sen vore det väl fan om lådan skall kunna röra sig vid rivstarter.

Frågan är om fästet på bilden fungerar "platsmässigt" utan att knuffa bak lådan då... Tillverkas en ny noskon för tunnellådor i originalfäste så lär ju det funka, men nån effekt lär de väl inte klara kan man gissa...

Känns som Landelius infästning är lite mera "raceinspirerad" och riktad till att tåla lite mer än en standard 1500 motor... Men "konceptet" känns rimligt om man är ute efter mer effekt. Intressant detta med den bakre bryggan också...

Annars är nog den enkla vägen att nöja sig med en låda med osynkad etta och stanna vid 30 hästar och originalinfästning och originalnoskon...

Känns som detta måste gjorts 100-tals gånger, så det borde finnas fler färdiga recept...?

Själv kommer jag nog gå den enkla vägen med originalfästen och 30hk motor, det andra verkar överkurs och ska nog vara värt man har en rejält potent motor för att vara värt insatsen. För en standard 1500 eller 1600 kan man lika gärna åka 30hk med originalfästen...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)