Håller på att koppla in mitt insprut. Boxen vill ha vatten temp eller oljetemp och oljetemp är ju det enda alternativet.
Det bästa måste ju vara att ta signalen från temgivare i motorn. Har en som sitter i torrsumpen men där har oljan redan passerat oljekylare och är svalare...vill inte ge styrsystemet fel värden?.....
Och mäter man tempen på oljan som är på väg ifrån motorn(varmare) så blir det ju fel oxå...:-)
Det har ju egentligen ingen betydelse om man tar temp på olja som är på väg in eller ut ur motorn eller befinner sig i vevhuset heller för den delen. Den används ju bara för bränsleberikning beroende på temperatur.
I och med att man ändå mappar bilen för den skala som den befinner sig i så spelar det ingen roll så länge den följer motorns temperaturskillnader.
Ex.
motorns temperaturskala är 10-150 grader.
Givarens temperatur skala -40 - 200 grader.
Givarens ohm-skala 0-4000ohm.
Så länge temperaturskillnaderna befinner sig inom givarens ohm-skala så har det ingen betydelse om den visar varmare eller kallare än den faktiska motortemperaturen. Berikningen anpassar sig ju efter mappning och lambdavärde enligt angiven skala.
Skulle nog vilja ha den i toppen.
Byggde ett K-jet på en typ 1 motor. Då hade jag tempgivaren för kallstartsventilen i oljetråget. Funkade bra att starta när motorn är kall och när den är varm. Men om jag stängde av motorn varm och försökte starta den efter ett tag när den var halvkall hade topparna och cylindrarna kallnat mera än oljan i tråget så den fick inte det kallstartsbränsle motorn ville ha och var svårstartad.
Sen är ju topparna snabbare i temperaturvariationer. De blir snabbare i rätt temperatur än oljan i tråget. Särskilt om tråget är en torrsump efter en oljekylare. Men den oljemängden kanske oljetanken inte får riktig driftstemperatur förrän långt efter förbränningsrummen har driftstemp.
Skulle nog vilja ha den i toppen.
Byggde ett K-jet på en typ 1 motor. Då hade jag tempgivaren för kallstartsventilen i oljetråget. Funkade bra att starta när motorn är kall och när den är varm. Men om jag stängde av motorn varm och försökte starta den efter ett tag när den var halvkall hade topparna och cylindrarna kallnat mera än oljan i tråget så den fick inte det kallstartsbränsle motorn ville ha och var svårstartad.
Termotidgivaren har ju en elektriskt påverkad bimetall och de flesta ska ju upp i angiven temperatur på runt 7-10 sekunder, övrig berikning sker genom styrtrycksventilen. Jag har kört utan termotidgivare på mina K-Jet-motorer utan problem.
Ali G
Termotidgivaren har ju en elektriskt påverkad bimetall och de flesta ska ju upp i angiven temperatur på runt 7-10 sekunder, övrig berikning sker genom styrtrycksventilen. Jag har kört utan termotidgivare på mina K-Jet-motorer utan problem.
Ok, Kanske var nåt annat som gjorde den svårstartad i mellantemperaturen. Tyckte att det kändes logiskt att det var denna när topparna var kalla och oljetråget ljummet åt det varmare hållet.
Men en givare för en elektronisk insprutning skulle jag vilja ha på ett ställe som har så direkt påverkan av temperaturen i förbränningsrummen som möjligt. På mitt MS-projekt kommer den att monteras i topplocket. VW hade ju själva monterat givaren till originalspruten, typ 3 och 4, i topplocket.