1

Går i tankarna på att bygga en typ 1 framvagsstomme från scratch med helt nya rör och lager mm.
Just nu funderar jag på vilka slags rör man kan använda, finns en del att välja på om man kollar tibnors prislista.

Någon som har någon idé om vilken sort och kvalité som vore lämpligt ?

http://prislistor.tibnor.se/Common/Fram … ile=Sweden

2

sömlösa hydraulrör ska de va men har inte koll på vilken legering/kvalite, kanske står på sfro hemsida,, sök lite

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Kolla med gustaf han lär ju veta

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

4 Senaste redigerad av Sten vW (2012-12-25 23:47:37)

Har hört i mina hojkretsar att hydraulrör skall vara problematiska att svetsa, blir hårda och tenderar spricka nära svetsarna om man inte löper ut svetsarna (om det nu är möjligt). Någon rörtyp som uttryckligen är tänkt att svetsas utan mumbojumbo vore nog lämpligast. Original tror jag det inte är något stål med mycket kol i, annars skulle många hemsänkta bubblor säkert haft framvagnsbrott.
Tala med din lokale stålleverantör. Här i Linköping har jag god nytta av grabbarna på Linköpings Stål.

Om du tänk silverlöda eller bronslöda så kanske hydraulrör fungerar om man inte hettar upp för mycket, lod med hög silverhalt ger lägst smälttemp.

S

5

allt beror väl på hur man svetsar, chrome moly påstår vissa att de är hur lätt som helst medan andra har jag hört
att de inte funkar så bra.
skulle inte tro man kan ta vad blötjärn som helt.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

6

Jag byggde min framvagn till ghian med rör från http://www.finess.se/
Jag fick dom i andra hand så har inte koll på kvalite mer än att dom är sömlösa, svarta.
Finess bygger ju bara burar till bilar så det borde vara hög kvalité på deras rör.

Rören hade både rätt ytterdiam och innerdiameter om man använder plastbussningar.

7

Och vad är rätt mått? Inre och yttre?

8 Senaste redigerad av Sten vW (2012-12-26 20:52:30)

Niklas skrev:

Jag byggde min framvagn till ghian med rör från http://www.finess.se/
Jag fick dom i andra hand så har inte koll på kvalite mer än att dom är sömlösa, svarta.
Finess bygger ju bara burar till bilar så det borde vara hög kvalité på deras rör.

Rören hade både rätt ytterdiam och innerdiameter om man använder plastbussningar.

Hört någonstans här på BV att något reglemente (Dragracing?) kräver T45 (krom-moly) i burar, om detta är sant så kan väl "finess" rören ev vara T45??????

S

9

Men hallå...det är ju inte så mycket finnesser på ett järnspett.....ta bara vilket som helst rör i "svart" med samma dimension som original....garanterat ingen speciallegering i originalrören. ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

10

Finess gör burar i både svart och chromoly!
I dragracing kan man köra med båda. Men chromoly får vara tunnare = lättare  ICQ/ab

Kan måtten vara 52/46? Taget ur huvudet. Men samma yttermått som original, så det passar i ramhuvudet. Inuti så passar eftermarknadsuretanrören.

Köpte gavlar av Rogga och vanliga sänksatser som jag kapa sönder och svetsade på röret.

Kommer jag ihåg kan jag ta en bild och lägga ut.

11

Fredde.B skrev:

Men hallå...det är ju inte så mycket finnesser på ett järnspett.....ta bara vilket som helst rör i "svart" med samma dimension som original....garanterat ingen speciallegering i originalrören. ICQ/ab

Jag håller med "järnspett"!

Sorry för OT angånde krom-moly och slikt men det är så intressant..

S

12

Hej!
Som ny på forumet ber jag att få återge lite text ur den senaste SFRO-handboken, kapitlet materialval, sidan 172.

"SS-EN 10305-2 E235+N är ett runt, kalldraget, svetsat precisionsstålrör i materialet E235 som normaliserats - ett mycket bra rör! Behövs högre hållfasthet kan E355+N väljas."

Om man får tolka texten i övrigt så görs alltid en individuell bedömning av varje konstruktion och ovan nämnda kvalité är en rekommendation, det finns fler sorter som funkar. Viktigast är svetsbarheten och "seghet" i materialet. För hårda material rekommenderas inte.

http://stenastal.se/Global/Stena%20Stål … -01-09.pdf

S

Porsche 914, Renault Mehari, projekt 550 Spyder

13

ICQ/ad

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

14

Tack för alla goda råd, nu har jag lite mer kött på benen inför kommande framvagnsbyggen.

15

Franke skrev:

Tack för alla goda råd, nu har jag lite mer kött på benen inför kommande framvagnsbyggen.

Vad kom du fram till?
Dimesion/kvalitet?
Fanns det på Tibnor?

Lite frågor här för jag är lite sugen jag med för jag vill inte kapa sönder min orginal
framvagn.

16

Jag bygger på begäran om originalstommen istället , så jag har tyvärr inte haft någon anledning att kolla upp detta än.
Egentligen är det inte en vanlig typ1 framvagn jag tänkt bygga utan en Barndoorstomme med typ1 prylar, men det får bli nästa gång,så jag återkommer när jag hittat på några lämpliga rör  ICQ/ab